Skogsröjning

Klingskott

29 inlägg 7413 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Klingskott

Amatörhuggare 62  
#526846
1538459767_20181001_133057.jpg
Råkade såga av Hasselbuske
Två gånger!!!

D kändes.!!



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Klingskott

Fredrik Reuter  
#526852 Uj ja!

Ibland, när det känns som träffen nästan korvar benhinnan så är man nära att kräkas ett tag. 😱

Säker skog testar ett skydd nu, Land har en nyhet om det bakom betalvägg, men här är en bild.

Bild

Avatar Fallback

Re: Klingskott

Amatörhuggare 62  
#526857 Jag såg det.
I en tidning i helgen.

I slyröjning är den ivägen tro ?
Annars ett klingskydd underröjning
M piggen på.
Å ett utan.
Stod att man fick inte testa själv.
För CE märkning.

   TS
Avatar Fallback

Re: Klingskott

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#526901 För mig gick axeln av på en 555RXT förra året, en 350 mm trekantsklinga for mellan benen på mig och hittades 20 meter bort. Jag träffades ej, bara kände hur det "vispade till", men det hade säkert kunnat gått mycket sämre.

Avatar Fallback

Re: Klingskott

Värmlänning  
#526968 #:-s

Användarvisningsbild

Re: Klingskott

JensSkoog  
#526970 Fy tusan, @Amatörhuggare 62 , det där kändes :((

Undrar hur den piggen på skyddet funkar??

D Brown skrev:För mig gick axeln av på en 555RXT förra året, en 350 mm trekantsklinga for mellan benen på mig och hittades 20 meter bort. Jag träffades ej, bara kände hur det "vispade till", men det hade säkert kunnat gått mycket sämre.

Hade du något skydd på sågenm då?
Jag körer ofta utan när jag använder trekantsklingan, eftersom
skyddet är så i vägen - ska sluta med det nu #:-s

Avatar Fallback

Re: Klingskott

rikard_e  
#526978 Jag råkade såga av en bit som redan var sågad, klingan fick tag , resultat blev en 10*5 cm vedbit i kristallerna och en bön till gud stående på knä i skogen

Avatar Fallback

Re: Klingskott

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#527357
JensSkoog skrev:Hade du något skydd på sågenm då?
Jag körer ofta utan när jag använder trekantsklingan, eftersom
skyddet är så i vägen - ska sluta med det nu #:-s


Ja jag hade det skyddet som sågen (gräsröjaren) levereras med, detta tycker jag inte är det minsta i vägen.

Annars brukar det bli otäcka sår om man kör i sten så man får en flisa av klingan på huden. Det blir som ett brännsår infekterat av massa jordbakterier.......daggmaskpartiklar och snigelslem. :|

Användarvisningsbild

Re: Klingskott

anersimyra  
#527366
rikard_e skrev:Jag råkade såga av en bit som redan var sågad, klingan fick tag , resultat blev en 10*5 cm vedbit i kristallerna och en bön till gud stående på knä i skogen

=)) =)) =)) en sådan fick jag på smalbenet så jag gick i backen, hur det kändes i ” kristallerna ” vet bara du och gud.. :-bd =))

Avatar Fallback

Re: Klingskott

tallen100  
#527382 Dom flesta har väl någon gång i yngre år halkat på trampan på herrcykeln :(( , en vedbit i full fart känns troligen inte mindre... känsliga grejor det där :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Klingskott

dotcom  
#527386 Den här tråden känns mest som skrönor och skräckisar med kastratångest. Jag hörde förvisso tidigare om ett gäng röjare av mer sydlänsk karaktär där en råkade få ett elakt klingskott med en vajerbit? i ett vägdike som penetrerade pungen. Dagen efter kom alla sju återstående röjare med suspensoar. Jag brukat lägga berättelser av den typen i högen för aktiva skrönor, men efter att läst här inser jag att klingskott är en realitet numera, det var bättre förr.
Jag tror jag mellan åren 79-04 fick ett sådant och det tog på smalbenet utan att orsaka mer skada än en svordom kunde hela. Jag kan ha haft tur, men hörde aldrig någon annan prata om det som ett problem heller. Kanske den senare tidens uppmärksamhet beror på internets genomslagskraft och kommersiell möjlighet för oomnämnd stiftelse om det inkommer nog många vittnesmål från nog många påstådda användare?

Avatar Fallback

Re: Klingskott

r93  
#527403 Jag körde av toppen på en spetsig sten med treudden, stenen, stor som en kastanj tog undersida pung och sänkte mig som ett nackskott.

Har aldrig efter detta använt treudden.

Användarvisningsbild

Re: Klingskott

anersimyra  
#527417 Med trimmerhuvud monterat på min 250 RX sköt jag en liten sten genom ett lägenhetsfönster på drygt trettio meters avstånd. Men den värsta överraskningen var när jag sköt en sten i storleken av ett litet hönsägg tvärs igenom sidorutan på en bil från tre meters avstånd.. :surp:

Avatar Fallback

Re: Klingskott

tallen100  
#527429
anersimyra skrev: Men den värsta överraskningen var när jag sköt en sten i storleken av ett litet hönsägg tvärs igenom sidorutan på en bil från tre meters avstånd.. :surp:


Använder du armeringsjärn istället för snören i trimmerhuvudet :wink:

Användarvisningsbild

Re: Klingskott

totaya79  
#527449 Om vi glider över på trimmer huvuden så sköt kompisen sönder sidofönstret på sin egen bil samt förardörrs fönstret på lastbilen han hade ståendes hemma, samma sommar. #:-s

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).