Traktorer och processorer

Frontlastar tråden

208 inlägg 107695 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Frontlastar tråden

lm  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#526877
Vardon skrev:Jag har bara två tennar böjda i en båge ingjutna i en betongsten som jag hakar på i en axel mellan lyftarmarna. Får den hänga där sen. Kanske inget man vill åka och göra hastighetsrekord med men vet inte om jag fraktar så tungt så långt...

Jo så kunde man göra men med 1 ton blir betongklumpen såpass stor (75x75x75 cm) att det blir lite knöligt och så får man lite bättre hävstång om vikten hamnar längre bak.

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Frontlastar tråden

Bert1  
#526888 Jag har en vanlig 30-35mm axel på min motvikt men kör utan toppstång smidigt vid koppling och iallafall med dom vagnar jag har så går det och koppla utan och ta bort axeln

Avatar Fallback

Re: Frontlastar tråden

lm  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#526905
Bert1 skrev:Jag har en vanlig 30-35mm axel på min motvikt men kör utan toppstång smidigt vid koppling och iallafall med dom vagnar jag har så går det och koppla utan och ta bort axeln

Hur stor vikt har du?

Användarvisningsbild

Re: Frontlastar tråden

Bert1  
#526935 Jadu 6-700kg kanske byggde en låda i ungefär samma storlek som Ålös viktlåda och den är inte full

Avatar Fallback

Re: Frontlastar tråden

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#526964 Jag funderade på att köra men en 3-punktsadabter likt denna:
https://www.kellfri.se/adapter-trepunkt ... -och-trima
Dels för enkelheten att koppla till/från en vikt men även för att kunna ha en skopa/gafflar bak på traktorn.
Blev till slut vanliga 3-punktsgafflar som jag kan lasta på med 1 ton skrot t.ex. gamla frontvikter.

Användarvisningsbild

Re: Frontlastar tråden

Bert1  
#527045 Kommer det inte långt bak ?Tänker på smidigheten när man kör där det är trångt
1000kg hur stor traktor har du då?

Avatar Fallback

Re: Frontlastar tråden

lm  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#527073
Bert1 skrev:Kommer det inte långt bak ?Tänker på smidigheten när man kör där det är trångt
1000kg hur stor traktor har du då?

Nja ingen stor traktor en Valtra A75 men även om man nu gör 700 kg-vikt eller 500 så tänkte jag att det säkert fanns färdiga fästen för ingjutning för toppstaget. När man ändå gjort sig för med form och gjutning. Alternativet är ju två plattstål och borra i men då måste man väl till en verkstad för borra 30 mm hål lär väl inte gå med hålsåg i så tjockt material även om det är blötjärn.

Användarvisningsbild

Re: Frontlastar tråden

Bert1  
#527080 Ok.Ja jag har ju min bara hängandes i lyftarmana och skulle nog inte vilja ha de på annat sätt

Användarvisningsbild

Re: Frontlastar tråden

JohannesG  
#527087 1000kg bak i lyften är inte så mycket om du lyfter lika mycket eller mer i lastaren.

Avatar Fallback

Re: Frontlastar tråden

lm  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#535528 Kom på nu att det ligger en lunningsbalk här som borde fungera bra att hänga en betongvikt över. :-bd

Nästa nybörjarfundering på frontlastare:
Det är en Quicke Q35 med vanlig gammaldags spak. Är ritat symbol som att det ska finnas flytläge när man trycker rakt fram men då går ju skopan i backen innan man hinner blinka verkar det som om man pressar spaken framåt mer än försiktigt. Så något flytläge hinner man aldrig få i.
Har i läge 3 (lll) på dämpningsratten fram om det har någon inverkan.
Kan inte se något i instruktionsboken att man ska göra något annat än trycka fram spaken.

Användarvisningsbild

Re: Frontlastar tråden

Lerbäckarna  
#535552
Bert1 skrev:Låter som du har Valtras egna lastarspak Lerbäckarna och då går det inte att göra som Robertberg och Amatörhuggare 62 föreslår
Vid koppling av slangar se till att ha låskolven till redskapslåset någonstanns mellan ändlägena så brukar det inte va några problem att få i slangarna och sen låser man redskapet
Vid bortkoppling av redskapet se till att inte ha redskapets kolv i ändläge


Det var precis som du skrev, vi har valtras egna spak och nu funkar det kanon efter att vi har testat :-bd . Tackar för hjälpen!

Avatar Fallback

Re: Frontlastar tråden

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#535555 "Flytläge" är väll det samma som enkelverkande lastare d.v.s lastaren stannar i backen och du kan inte lyfta traktorn. Kan det var det som symbolen visar. Jag har två lägen ner på min lastare. Förstå läget är enkelverkande och då går lastaren ner snabbt då det är "fri" retur. Trycker jag spaken lite till blir det dubbelverkande vilket gör att lastaren går ned långsammare och tillslut lyfter traktorn.

Användarvisningsbild

Re: Frontlastar tråden

Fredi  
#535559 Är ritat symbol som att det ska finnas flytläge när man trycker rakt fram men då går ju skopan i backen innan man hinner blinka verkar det som om man pressar spaken framåt mer än försiktigt. Så något flytläge hinner man aldrig få i.

Precis så ska de vara, tryck fram spaken förbi återfjädrande läget så har du flytläge. Om du t.ex backar med skopan på marken över ojämnheter med flytläge så märker du att lastararmarna rör sig fritt upp och ner

Avatar Fallback

Re: Frontlastar tråden

lm  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#535561
Fredi skrev:Precis så ska de vara, tryck fram spaken förbi återfjädrande läget så har du flytläge. Om du t.ex backar med skopan på marken över ojämnheter med flytläge så märker du att lastararmarna rör sig fritt upp och ner


Ok, får prova det. Hade lastarmsstödet så det tog i så vågade inte trycka mer mot det.
Läste någonstans att de brukade låta flytläget släppa ner lastaren så att den hamnar i stödet vid plogning, men det kan man väl inte hinna med innan det slår i ganska hårt?

Citerar ur manualen till "ocke":
""
Lastarens flytläge
För spaken framåt till flytläge (3) och släpp spaken, för att
sänka lastarmen utan nedåtriktad kraft.
För att avbryta flytfunktionen, för spaken något bakåt (ur
flytläge) och släpp den.
""


1543174921_received_534787906934142.jpeg

Avatar Fallback

Re: Frontlastar tråden

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#535583 Låter som en mer avancerad modell än den lastaren jag har från 70-talet ;-). Oavsett om jag sänker lastaren som dubbelverkande eller enkelverkande så måste jag ta det försiktigt så inte lastaren slår i marken för hårt. Skillnaden på enkelverkande eller dubbelverkande fås först efter att lastaren är i backen. Vid enkelverkande(flytläge) går lastaren både upp och ned beroende på hur markförhållandena ser ut där du kör. Tänk dig att lyftcylindrarna är borttagna och lastaren hänger fritt. Med dubbelverkande så kan du lyfta traktorn så att framhjulet är i luften.
Eftersom du har lastarstöd så får du testa i något läge där dessa inte tar i t.ex. lägga skopan i en jordhög.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).