Skogsekonomi

Kan man ha ett vanligt bankkonto som skogskonto?

8 inlägg 3284 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kan man ha ett vanligt bankkonto som skogskonto?

skogtokig  
#526769 Är det bara en sorts disposition på ett konto eller har ett skogskonto speciella egenskaper? Vår bank verkar inte erbjuda skogskonto.
Låste hos skatteverket att banken lämnar uppgifter till skatteverket för skogskonton men det gör de ju för alla konton så inte säker på om det betyder något.



   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Kan man ha ett vanligt bankkonto som skogskonto?

jannee  
#526771 ALLA banker har s.k. skogskonton och banken lämnar uppgift till lokala skatt när och hur mycket du sätter in.
Du kan sedan som längst har pengarna insatta i 10 år + insättningsåret.
I dag är räntan nästan försumbar men ändå värt att rådfråga olika banker.
Länsförsäkringar hör "kanske" till vinnarna.

Användarvisningsbild

Re: Kan man ha ett vanligt bankkonto som skogskonto?

Norrbottenstorpet  
#526774 Vad jag förstår kan du inte det. Skogskontot är per definition en egen kontoform. Pga av detta:

”Den ränta som erhålls tas inte upp till beskattning som en vanlig ränteinkomst utan räntan läggs till kontobeloppet och beskattas som skogsinkomst vid uttaget. Däremot dras varje år en definitiv källskatt (15 procent) på räntan. Den faktiska räntan på skogskontot blir alltså 85 procent av den räntesats banken anger.”

Användarvisningsbild

Re: Kan man ha ett vanligt bankkonto som skogskonto?

Skogsingenjören  
#526776
skogtokig skrev:Är det bara en sorts disposition på ett konto eller har ett skogskonto speciella egenskaper? Vår bank verkar inte erbjuda skogskonto.
Låste hos skatteverket att banken lämnar uppgifter till skatteverket för skogskonton men det gör de ju för alla konton så inte säker på om det betyder något.
Du kan avsätta max 40 % av försäljningen av leveransvirke eller 60 % av avverkningsuppdrag och skjuta upp beskattningen max 10 år.
Alternativet är att sätta pengarna på ett vanligt sparkonto och räkna med kontot i kapitalunderlaget för nästa års positiva räntefördelning.
Om din bank inte kan erbjuda skogskonto är det dags att hitta en annan.
Den bank som jag har hittat med högst ränta på skogskonto är Landshypotek.

Hoppas att detta har hjälpt dig.

Avatar Fallback

Re: Kan man ha ett vanligt bankkonto som skogskonto?

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#526778 Skogskonto är en viktig del i ekonomin för en skogsägare. Kontots främsta uppgift anser jag är att fördela inkomsterna över tid då man gör en avverkning. Vid en avverkning kan du normalt sätt lägg in 60% av ersättningssumman på skogskontot för att sedan under kommande 10årspeeiod fördela dessa inkomsterna så de stämmer överens med de utgifter verksamheten har. Du använder det inte till vanliga dagliga transaktioner.

Avatar Fallback

Re: Kan man ha ett vanligt bankkonto som skogskonto?

surjämten  
#526786 Nej !

Användarvisningsbild

Re: Kan man ha ett vanligt bankkonto som skogskonto?

skogtokig  
#526792 Tack för alla kloka svar!

Vi har en nischbank idag så jag gissade att de inte hade skogskonto men har skickat ett meddelande och frågat nu.
Annars får vi öppna konto hos någon av de dyra storbankerna igen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kan man ha ett vanligt bankkonto som skogskonto?

Jolly  
#527082 Jag har hos landshypotek. Vet att även länsförsäkringar har. Dom räknas väl inte till storbankerna?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).