Virkesmätning och Matrisfub

Behåll vraket på massaved!

34 inlägg 21077 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Behåll vraket på massaved!

Fredrik Reuter  
#524570 Ja, den rubriken kanske fick dig att sätta kaffet i vrångstrupen. Men jag lägger fram denna tes för diskussion så får vi se vart vi hamnar.

Anledningen är Förslag till nytt mätsystem för massaved utan vrakavdrag. Idag bedömer en virkesmätare från en av virkesmätningsföreningarna varje virkestrave och vrakar en egenbedömd procentandel av traven som hen anser vara ej leveransgillt virke till massabruket. Denna vrakprocent ligger enligt SDC idag på mellan 3 - 4 procent.

Tidningen ATL har idag en låst artikel som tar upp det nya systemet och i denna framkommer mer information som jag väljer att analysera i denna tråd.

1 augusti 2019 vill “marknadens parter” inom virkeshandeln byta ut vraket mot att traven bedöms vara Prima eller Sekunda. SDC tror att 95 - 100% kommer hamna i det fullbetalda och vrakfria Prima och därför är ett förslag att man sänker massavedpriset med motsvarande 3 - 4%. Skogsägarföreningarna står bakom förslaget enligt Lars Björklund på SDC som intervjuats.

Tja, det känns väl fair, eller?

Betänk då följande:

A - Det finns egentligen inget vrak. SDC skriver själva i sin årsrapport att vrakat virke regelmässigt går in i produktionen på massabruket (se bild nedan).

B - Skogsägarna har varit med och bestämt detta genom skogsägarföreningarnas medverkan. Ordföranden i den största föreningen är även ordförande i Skogsindustrierna.

C - Vissa leveranser av massaved ligger idag under spannet 3 - 4% i vrak.

D - Ersätts vraksystemet mot P/S så finns mångt sämre förhandlingsläge, både på enstaka leveranser och på nationell basis för att få fram ett bättre system.

Som grädde på moset så föreslår SDC möjligheten till ett system där skogsägaren, oavsett hur massaveden ser ut, ska få betalt i Prima. Om det då bedöms som Sekunda så ska det falla under tillredningsfel och belasta skogsentreprenören eller maskinförarna.

Men det skulle väl vara en utopi att massaindustrin skulle lyckas med konststycket att sänka massavedpriset 4% och sedan även sänka ersättningen till avverkningslaget med kanske lika mycket, trots samma fibervolym in i flishhuggen på bruket?

Vad tycker du? Skriv gärna din åsikt här i tråden!



   TS
Avatar Fallback

Re: Behåll vraket på massaved!

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#524571 Förslaget Prima och Sekunda kan de skicka i huggen direkt, och de behöver inte sänka priset heller, för lågt som det är.

Användarvisningsbild

Re: Behåll vraket på massaved!

Fenrir  
#524576 Enda skälet till bytet är övergången från manuell mätning till bild-/fjärrmätning, då får de svårare att skatta vrakandel. Fast SDCs egna kontrollmätningar visar att den är i princip omöjlig att skatta rätt vid travmätning redan idag. Att det inte utgår ersättning för vraken är naturligtvis orimligt, det måste ju minst ha bränslevedsvärde och om det rör sig om övergrovt kan det rent av vara timmer. Det sägs att systembytet ska vara ”prisneutralt”. Men för skogsägare kommer det vara omöjligt att avgöra hur deras ersättning påverkas av systembytet, och jag tror inte köparsidan tänker bjuda på något. I slutänden är det väl så att säljarsidan är för svag och köparna kan diktera villkoren som de vill. Vem skulle annars köpa massaveden?

Avatar Fallback

Re: Behåll vraket på massaved!

ÅsaNisse  
#524578 Ytterligare en anledning att aptera klentimmer till 10 cm och bränsleved 2-10 cm. Färre sortiment att hålla reda på och inget snack om kvalite på bränsleveden. Detta kom jag fram till efter Gudrun då jag fick 4% vrak på manuellhuggen färsk granmassaved där varje plutt var synad och sorterad manuellt. Jag står fortfarande fast vid detta och har inte levererat en pinne till massaved på 13 år.

Användarvisningsbild

Re: Behåll vraket på massaved!

Fredrik Reuter  
#524644 Hej,
@fenrir, ja, det styrker väl hela teorin egentligen. Systembytet behövs egentligen inte och används för att få billigare virke?

Något vi kan lägga på här är att betalning sker i fast mått under bark också fast skogsägare är ålagd att leverera på bark. Vissa säger att marknadskrafterna ska göra att industrin redan betalar för barken trots att den inte redovisas. Vissa andra säger att industrin får typ 10% gratisvolym i form av bark för bioenergi utan kostnad från skogsägarna.

Detta är något vi diskuterat tidigare, bland annat i trådar som Får betalt i m3fub, levererar m3fpb och Barkvolym på mätsedeln.

   TS
Avatar Fallback

Re: Behåll vraket på massaved!

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#525349 http://www.atl.nu/skog/annu-mycket-okla ... matningen/

Vi bedömer att det inte ska ha någon påverkan för skogsägarna. Det blir en rationellare hantering, men för skogsägarna ska det bli helt neutralt, säger han.


Läser man mellan raderna i artikeln om fjärrinmätningen så vill dom höja sin vinst men skogsägaren ska inte får mer för virket. Sånt som dom vrakar får dom väl lägga i en speciell hög så kan man hämta det sen. Men i verkligheten så vrakas virke och sen används det i alla fall.

1 augusti 2019 vill “marknadens parter” inom virkeshandeln byta ut vraket mot att traven bedöms vara Prima eller Sekunda. SDC tror att 95 - 100% kommer hamna i det fullbetalda och vrakfria Prima och därför är ett förslag att man sänker massavedpriset med motsvarande 3 - 4%.


Varför ska jag få sänkt pris med 3-4% om jag levererar 100% Prima? Säljer jag min massaved som ved så slipper jag både transportavdrag, ett avdrag på 3-4% och risken att det klassas som sekunda.

Användarvisningsbild

Re: Behåll vraket på massaved!

Clippie  
#526759 Jag har läst detta om Prima och Sekunda och jag kan bara säga så här, har industrin någonsin gjort något eller infört något för att skogsägaren ska tjäna mer cash? ställ dej själv frågan så är svaret givet! NEJ! 😡

När dom införde mätning med kamera och gjorde tester så fick StoraEnso eld i baken och genomförde detta skyndsamt på alla bruk, redan då kände jag att detta gör dom inte om det inte är så att dom har möjlighet att tjäna lite extra eller lura någon?
Å visst f-n fick jag rätt där också! om ni tittar på en virkesbil så sitter det en förstärknings plåt längst ner på virkesstakarna. kameran mäter alltså mellan dom två förstärkningsplåtarna INTE alltså hela bredden ut till insidan av virkesstaken vilket gör att skogsägaren skänker ca 1-1,5 m3fub till industrin på varje bil! sen kommer vraket utöver detta!
Vid Gruvön och Skoghalls Bruk försvinner över 100.000m3fub massa ved varje år från skogsägarnas konto i form av vrak! lägg då till kamera mätning så har du ytterligare 100-150.000m3fub varje år som dom inte betalar för!
Sen kan man lägga till om det är ett avverkningsuppdrag? ja då får du också bekosta huggningen, skotningen och virkes transporten till industrin men får inte en svensk krona för det! :cry: 😡

Sen hur den nya mätningen med Prima och Sekunda sortimenten kommer att slå rent ekonomisk till leverantörerna av massaved det står skrivet i stjärnorna men en sak är säker..... Det kommer inte att vara ekonomiskt fördelaktigt för bönderna! :?: 😡

Man kan ju ställa sig frågan varför inte alla som levererar till industrin går ihop och gör slut på denna vansinniga stöld med virke och massaved!

Bild

Avatar Fallback

Re: Behåll vraket på massaved!

Bosse1  
#526781 https://youtu.be/v5iqj8ghVb4?t=48


Fjädrande stakar.

Bankbreddsundersökning 170831 slutlig.pdf

Avatar Fallback

Re: Behåll vraket på massaved!

Hema  
#526785 Tanken med Södra var väl en gång i tiden sådan, men så skaffade man sågverk o sedan blev allt mycket svårare.

Avatar Fallback

Re: Behåll vraket på massaved!

Hema  
#526790 Går det att köra stampris (Södra) vid gallring? Isf behöver man väl inte bry sig om hur det blir på bilen, endast skördarlistor?

Avatar Fallback

Re: Behåll vraket på massaved!

Rushuggarn  
#527244 I ATL nr 66 redovisas max skogsröta (i procent av traves ändyta)


Prima Sekunda
Granmv 2% 2% (?)
Barrmv 5% 25%
Lövmv 5% 25%

Om detta stämmer kommer det att falla ut väldigt mycket bränsleved med det kvalitetssystemet.
Som det är nu så vill bolaget vi avv. åt, att vi lägger alla leveransgilla rötade bitar i respektive massaveds-sortiment och minimerar bränsleveden.
Hur ska man som skotarförare kunna avgöra när resp. procentandel överskrids räknat på hela vältan, helt omöjligt blir det då man inte vet hur vältan delas upp i travar på lastbilen.

Vi har levererat granmv till Braviken i 30 år, och förr sades det alltid att rötveden gjorde massan för mörk.
Nu är max röta 25% av ändytan i enskild bit enl. mätbestämmelsen vi kör efter.
På granmv Holmen avverkar på egen skog tillåts 67% röt av ändyta.

Så det är ju så som alla vet att vrakavdraget (röta) bara är ett sätt att dribbla med priset och har lite med kvalite på slutprodukten att göra.

På årsvolymen granmv (5000 m3) vi levererar ligger vraket på 2,7%.
Men vraket kan diffa mellan varje billass på ¨~1,5% och ~ 5,5% , hämtat i en och samma välta, så mätningen som sker idag är knappt duglig som betalningsgrundande underlag.

Avatar Fallback

Re: Behåll vraket på massaved!

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#527988
Fenrir skrev:Enda skälet till bytet är övergången från manuell mätning till bild-/fjärrmätning, då får de svårare att skatta vrakandel. Fast SDCs egna kontrollmätningar visar att den är i princip omöjlig att skatta rätt vid travmätning redan idag. Att det inte utgår ersättning för vraken är naturligtvis orimligt, det måste ju minst ha bränslevedsvärde och om det rör sig om övergrovt kan det rent av vara timmer. Det sägs att systembytet ska vara ”prisneutralt”. Men för skogsägare kommer det vara omöjligt att avgöra hur deras ersättning påverkas av systembytet, och jag tror inte köparsidan tänker bjuda på något. I slutänden är det väl så att säljarsidan är för svag och köparna kan diktera villkoren som de vill. Vem skulle annars köpa massaveden?

Sälja som flisved, allt i en hög

Användarvisningsbild

Re: Behåll vraket på massaved!

Fredrik Reuter  
#553857 Här nedan är en video från Biometria om Prima-Sekunda som införs till sommaren.
Troligtvis (man vet inte) kommer över 90% att bli "vrakfritt" alltså Prima och när det blir så mycket mindre vrak så måste massavedpriset sänkas med 3 - 4% för att det ska bli rättvist.

Exakt samma volym in till massabruket som tidigare, bara lite billigare!

Känner du slaget under bältet skogsägare?


   TS
Avatar Fallback

Re: Behåll vraket på massaved!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#553859 Nu tänker du nog galet. Prissänkningen skall väl motsvara vrakavdraget, så det blir samma volym till samma pris. Istället för dagens pris minus 3% vrak, så betalar massaindustrin ett 3% lägre pris direkt.

Användarvisningsbild

Re: Behåll vraket på massaved!

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#553860 Blir lite bekymrad som liten leverantör. Mina travar samlastas alltid med någon annans. Hur håller de isär min perfekta massaved från den andras helruttna och kvisitga ved? Risken verkar ju uppenbar att traven blir sekundaklassad trots min fina ved.
Eller hur ska delade laster på samma bil hanteras?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).