Avverkning (slutavverkning)

Klentimmer

15 inlägg 10978 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Klentimmer

Pensionär  
#526532 Vad är er erfarenhet av klentimmer?

EN uppköpare här hart vart å tittat på en liten slutavverkning jag tänker göra i vinter. Han är den enda som tar ut klentimmer. Köparen påstår att klentimmer hugger man på bekostnad av massa inte på bekostnad av normal timmer.

Men hur bra stämmer detta?
Finns det risk att andra stocken blir en 46:a istället för en 49:a?



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Klentimmer

JohannesG  
#526549 Klementiner är ju just klent timmer. Huggs av friskt virke som inte har tillräcklig diameter för normaltimmer som burkar vara minst 18cm under bark. Kollar jag på Södra är minsta diameter 12cm under bark för klementiner. Alltså får du bättre betalt för det som annars skulle gått till massa. Kubb är ett annat sortiment som är trevligt för att få ut mer av trädet, ungefär samma dimension som klentimmer, men kortare längder. Påverkar inte normaltimmer.

Användarvisningsbild

Re: Klentimmer

halvproffs  
#526550 Klementiner är en frukt 🙂

Avatar Fallback

Re: Klentimmer

jannee  
#526551 Apteras det några 46 or?
Köps det inte in några 255 cm kubb, vilket du kan ta ned till 10,5 cm
Vad bjuds du för klentimret?
Granmassa inklusive efterlikvid ger över 400 kr

Avatar Fallback

Re: Klentimmer

Anton995  
#526566 Klentimmer är meningen att komma från massavedsdelen av stammen, det borde nog maskinförarna känna till.

Det kommer inga större mängder klentimmer (ca 10%) vid slutavverkning om skogen är skött och jämngrov. Om skogen har stor diameterspridning blir andelen högre.

Se främst på stock- och massapriset, att man tar ut klentimmer är en bonus.

OBS gäller Österbotten, Finland. Har för mig att trådstartaren också är från Finland.
Senast redigerad av Anton995 sön 30 sep 2018, 12:36, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Klentimmer

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#526568 Klentimmer apteras av klenare dimensioner av timmerkvalite. Av massakvalitet apteras massaved. Här kan man välja att sortera klentimmer mellan 12-18 cm eller att aptera osorterat normaltimmer ner till 14 cm. Det är oftast lönsamt att aptera kortare stockar för att maximera det totala sågtimmerutbutet.

Användarvisningsbild

Re: Klentimmer

Torbjörn Johnsen  
#526572 Har hört säker information om att sydsvenskt sågverksföretag betalar 600 kr m3fub för klentimmer som leveransvirke...

Avatar Fallback

Re: Klentimmer

Amatörhuggare 62  
#526574
1538307640_20180921_082310.jpg
$matches[2]
Var å fällde övergrova träd.
Häromdagen.
Där kördes kubb,från 20 cm.
Väldigt riv efter det nu.

Alla klensortiment är intressant nu.

Avatar Fallback

Re: Klentimmer

uffejohan  
#526583
Torbjörn Johnsen skrev:Har hört säker information om att sydsvenskt sågverksföretag betalar 600 kr m3fub för klentimmer som leveransvirke...


Det kan jag bekräfta, 600 kr m3fub för grankubb, 11-17,9 cm ub, 565 för tall, klart förra veckan.

Avatar Fallback

Re: Klentimmer

plutten  
#526585 Här i norra Österbotten är de större uppköparna inte intresserade av klentimmer eftersom det är massa de vill ha. Däremot är sågarna intresserade. En tar tom småstock ner till 9-11cm. Men frestelsen kan vara stor att beroende på skog ta en längre 2 eller 3 stock och därmed få den klassad som klenstock. Speciellt i andra gallringar skall man vara på sin vakt. Prisskillnaden är ju avsevärd mellan klent och vanligt sågtimmer.

Avatar Fallback

Re: Klentimmer

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#526587 Här i Värmland gör det liten skillnad om en stock på 16-18 hamnar i normal- eller klentimmerhögen. Under 16 gör det skillnad och under 13 blir det vrak i normaltimmerhögen.

Avatar Fallback

Re: Klentimmer

Pensionär  
#526654 De var just det där som Plutten skriver som jag tänkte över. Kanske lite dåligt formulerat av mig.
När uppköparen pratar om småstock så får han det att låta som det bara finns fördelar för mig.
Men så naiv är jag inte.

Eller är det så enkelt att de stora industrierna inte hugger småstock för att de vill ha så mycket massa som möjligt?

Nå varje virkesaffär är ju individuell och ska bestämmas efter rådande situation.

Kan väl vara lite roligt med lite info också.

Köpare A
Betalar:
Tall 62 €
Gran 66
Klentimmer 28
Tm 20
Gm 21

Köpare B
T 61
G 62

Massa 22 rakt över

Så i detta fall är det väl ganska säkert att gå på köpare A.
Men hade priserna på normalstock varit omsvängda då hade det blivit svårare å räkna.

Sen så finns de köpare C också som har snarlika priser, men deras entreprenörer är klåpare som inte borde få släppas in i en maskin så de går bort.

   TS
Avatar Fallback

Re: Klentimmer

plutten  
#526663 Skulle också välja köpare A. Tror att det faktiskt är så att de helst vill ha massaved. Har de olika köparna likartade stocklängder som de hugger?
Optimala är om de har åtminstone ett mått under 40dm, annars är risken större, beroende på skogen att vrakandelen kan stiga pga olämpliga stocklängder.

Avatar Fallback

Re: Klentimmer

Axl  
#526665 Det beror ju på om dom menar samma sak med timmer, om köpare A hugger timmer till 18 och sen klentimmer till 10-12 cm och B hugger timmer till 13-14 cm är väl frågan vilket som blir bäst.

Avatar Fallback

Re: Klentimmer

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#526814
Skogsola skrev:Här i Värmland gör det liten skillnad om en stock på 16-18 hamnar i normal- eller klentimmerhögen. Under 16 gör det skillnad och under 13 blir det vrak i normaltimmerhögen.

Nu är det väl vid 14 cm ub enligt HAL

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).