SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Avverkning (slutavverkning)

Är självverksamma skogsägare utdöende?

101 inlägg 45861 visningar 39 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Är självverksamma skogsägare utdöende?

finnjonte  
#525546 gå in och kolla på www.logbullet.com så får du bästa svren tror jag 😀 finska sidor men jag tror man kan byta till engelska 😉

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Är självverksamma skogsägare utdöende?

Vilsten  
#526624 Jag lånar den här tråden lite. Har försökt ett tag att gå med i facebook gruppen självverksamma skogsägare men admin verkar frånvarande. Gruppen verkar dock vara aktiv. Är det någon som vet nått om den gruppen? Är det möjligtvis @isteskog som är admin?

Avatar Fallback

Re: Är självverksamma skogsägare utdöende?

Palakangas  
#526625 Jag tror det är han.

Användarvisningsbild

Re: Är självverksamma skogsägare utdöende?

finnjonte  
#526631 även jag har försökt... #:-s

Användarvisningsbild

Re: Är självverksamma skogsägare utdöende?

Göt  
#526633 Är med där men tycker att skogsforum är bättre, och det är isteskog som är admin på facebookgruppen :-b

Användarvisningsbild

Re: Är självverksamma skogsägare utdöende?

Thomas Steneskog  
#526655 Hej ! Bra läsning. har 10 hk skog manuellhögg fröställning samt gran som jag ville leverera till bolag bara storaEnso var
intreserade att göra affär och jag är nöjd med den affären efter samråd med köparen.
En köpare tyckte vi små skogsägar ska inte var på deras marknadspatts ni ska göra ved av virket ,
En köpare la i stortsätt på när jag sa att det var Leveransvike .
Har levererat derekt till närbeläget Värmeverk , men det tar för mycket tid med lågestiken när man i stället skulle behöva hugga/köra med skotaren .
Det här med Leveranvike den håller inte på att DÖD den är redan DÖD .
mvh Hemek

Användarvisningsbild

Re: Är självverksamma skogsägare utdöende?

halvproffs  
#526656 Tala med skogsägareföreningen där du bor istället. Minsta leverans utan avdrag brukar vara 10fub massaved och 50 stock normaltimmer.25 stock stamblock.
Ska ju naturligtvis inte vara som du beskriver det. Lycka till!

Avatar Fallback

Re: Är självverksamma skogsägare utdöende?

Hema  
#526810 Jag har snöat in på Södras stampris-modell https://www.sodra.com/sv/skog/nyheter-och-aktiviteter/sodrakontakt/nyhetsartiklar/2017/nummer-1/skordarmatning-med-stampris-enklare-snabbare-tydligare/
Ju fler som kommer välja denna modell, desto svårare och antagligen sämre kommer skogsägarna bli på att räkna ut om det går att få ut mer ur råvaran, om man säljer visst sortiment hit, något annat dit osv. Samt vad händer om andelen som väljer stampris ökar över 90%, kommer vi få se problem för de som vill köra på egenhand och då inte har möjligt att få skördarlistor? Kan detta vara ett "hot" mot den självverksamme?

För mer om stampris finns denna tråd:
https://skogsforum.se/viewtopic.php?f=1&t=30072

Användarvisningsbild

Re: Är självverksamma skogsägare utdöende?

JerryH  
#526907 Vi genomförde generationsskifte vid årsskiftet och efter att ha levt på/av gården och skogen i 40 år så flyttade pappa till en lägenhet och jag upp till gården. Det rör sig om 77ha högproduktiv skog (bonitet på 9+) som pappa först på senare år när åldern börjat ta ut sin rätt tagit hjälp av Södra med slutavverkningarna men nu när jag tagit över så kommer det bli betydligt mer uppdrag till Södra. Tack vare en bra chef har jag gått ner till 80% och har därmed fredagarna hemma på gården / i skogen för att ens ha en chans att hinna med röjning och iaf förstagallringen. Då jag jobbar som konsult så är det dock lite beroende på vad kunden också säger om saken att bara få 32 och inte 40h i veckan.

Så länge pappa orkar så går det dock inte att stoppa honom ifrån att jobba även måndag-torsdag, då han blir tokig av att sitta inne i lägenheten för länge, vilket gör det än så länge inte börjat bli en massa uppdrag till Södra, men det är ju bara en tidsfråga.

Då maskinparken innehöll både en rätt ok huggarvagn och en Niab processor så gör ju detta det lättare för mig att göra mer jobb själv också.

Avatar Fallback

Re: Är självverksamma skogsägare utdöende?

jannee  
#526908 Du säljer väl aldrig timret till Södra, då lurar du dig själv :!:
I våras kokte Södra t.o.m. en viss del av sitt timmerinköp - borde säga en del om hur dåligt Södra betalar.

Användarvisningsbild

Re: Är självverksamma skogsägare utdöende?

JerryH  
#526912 Hmm.. Vad ligger andra uppköpare för på priser då? De prislistor/uppköpare jag hittar på nätet verkar ju vara för alla andra län än Halland..

Men vet iaf att där var ett par grannar som sa samma sak till pappa i samband med Gudrun, men sen när allt var klart så kom efterlikviden och pappa fick ut några tior mer /m3 än grannarna där deras uppköpare glatt behöll motsvarande slant.

Avatar Fallback

Re: Är självverksamma skogsägare utdöende?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#527810 Lägg ut på virkesbörsen

Avatar Fallback

Re: Är självverksamma skogsägare utdöende?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#527811
jannee skrev:Du säljer väl aldrig timret till Södra, då lurar du dig själv :!:
I våras kokte Södra t.o.m. en viss del av sitt timmerinköp - borde säga en del om hur dåligt Södra betalar.

Säger inget om att de betalar timmer dåligt, säger bara att de tjänar multum på massan, när jag hugger tar jag fram varje bit som blir timmer, tror jag inte en medlem i Södra gör.
Senast redigerad av bengt.a mån 31 dec 2018, 12:55, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Är självverksamma skogsägare utdöende?

Stegskördare  
#541048 Hej,
Har inte aktivt medverkat till denhär intressanta diskussionen, som ju i sig verkar vara på utdöende eftersom senaste inlägg var i augusti nådens år 2018.
Det är väl ingen hemlighet att jag representerar en tillverkare som med vår produkt riktar oss till självverksamma. Vet inte om det är statistikens fel, väder eller kanske regeringskrisen i Sverige, men senaste år har det varit mycket lungt på vår marknad. Har försökt analysera orsakerna, här några möjliga:
1. Det är klart att de stora bolagen styr avverkningarna med alla tillgängliga medel. Åtminstone i Finland har priset på stock gått upp kraftigt vilket lockar skogsägarna att sälja, priset på massaveden är då dold dvs mycket låg.
2. Väldigt många aktiva skogsägare väljer idag en begagnad skördare, sådana finns hur många som helst och går för mycket låga priser. Det faktum att investeringen kan bli mycket dyr är en sak som aktivt glöms bort, och någon kan naturligtvis haft tur och kör ännu. Vår uppföljning av offerter ger iaf dethär klara beskedet.
3. Själverksamma är ofta jordbrukare och tre år med dålig lönsamhet nu senast svår torka har inte skapat förutsättningar till investeringar.
4. Tror att det saknas kunnande om hur självverksamheten kunde effektiveras genom att välja den lilla maskinen med rimlig investeringskostnad. Jag är därför mycket glad att Skogsforum gör en insats här. Kanske vi maskintillverkare borde satsa mera på marknadsföra möjligheterna och framföra allt hur lönsamt det kunde bli.

I mina diskussioner med kunder kommer ofta svaret att det inte är lönsamt att skaffa en sådan maskin. Min motfråga brukar vara om kunden ev. har en klabbmaskin hemma. Oftast är svaret jakande och jag frågar då hur lönsam är den. En klabbmaskin (kanske kallas någonting annat i Sverige..) kostar nästan lika mycket som vår lilla skördare, den är så effektiv att årets ved tillverkas på några timmar eller en dag, resten av året står den.
Att hugga ved åt varandra är väl knappast lönsamt men någon gör det ju naturligtvis kommersiellt.
Klabbmaskiner tillverkas och säljs i Sverige, Finland och Europa i tusental, troligen tiotusental varje år! Pga de stora volymerna kan en modern maskin tillverkas till ett förmånligt pris. Jag tror, att om vår lilla skördare kunde säljas till samma prisnivå skulle dessa produceras i tusental och kanske tom påverka statistiken. Dethär är ett höna ägg problem vi har iaf inte resurser att börja tillverka tusen maskiner per år utan att vara säkra på att sälja.
Varför är klabbaskinen ett måste? Svaret är nog bekvämligheten.

Dethär blev långt måste ta en paus här, återkommer gärna om det finns åsikter.

Användarvisningsbild

Re: Är självverksamma skogsägare utdöende?

hlb  
#541056 Blir så nyfiken på vilken maskin du,Stegskördare, representerar. Borde jag kanske begripa. Intressant att diskutera lönsamheten med småmaskiner. men inte så högt, för då får man kanske betala nöjesskatt, när man går och njuter av resultatet några år efteråt. Häromkring har nästan alla en traktorprocessor eller liknande.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).