Verkstan

Skogstak valtra a92 a-serien

42 inlägg 10877 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skogstak valtra a92 a-serien

Wrangler  
#526478 Nu har jag tagit tag i något man har funderat på i några år nämligen ett skogstak till a92 🙈,
Samlat på mig lite skrot det senaste året för o få ihop lite material då man alltid har något man vill skapa ☺️ dock så går ju den mesta tiden till o putsa av gammal färg o rost på metalskrotet har jag märkt😅

Då jag har höjt stolen tidigare med 45mm för o sitta lite bekvämare så blir ju sikten försämrad lite uppåt när man kör kranen o man sitter ju mer eller mindre i själva bakrutan när vältan börja bli lite hög eller när man ska få ut o in kranen mellan träden i första gallringen.

Tycker d är lite märkligt att en traktor som har sålt så bra i många år o har mycket i skogsutrustning väg bl.a. buksplåt, fönstergaller,lampgaller, stolsförhöjning, osv då inte har ett riktigt skogstak som man kan köpa 😕, är ju lite synd o märkligt.

Anderskördare hade ju en a-serie som dom hade gjort ett nytt tak på, tyvärr så försvann ju det företaget annars så kanske d hade funnits ett tak o köpa i dagen läge.

Men men nu är det som d är så då är det bara o försöka få till något snyggt själv, håller tummarna 🙏



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Skogstak valtra a92 a-serien

Wrangler  
#526481

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogstak valtra a92 a-serien

Wrangler  
#526484 Plast taket borttagen

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogstak valtra a92 a-serien

Wrangler  
#526485 lyfthjälp när den behövs som mest 😀

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogstak valtra a92 a-serien

källshult  
#526486 Ska bli spännande att få se färdigt resultat

Användarvisningsbild

Re: Skogstak valtra a92 a-serien

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#526488
Wrangler skrev:lyfthjälp när den behövs som mest 😀


Till å lyfta på hatten... :grin:

Användarvisningsbild

Re: Skogstak valtra a92 a-serien

Wrangler  
#526489 fantastisk utsikt utan tak 😅

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogstak valtra a92 a-serien

Wrangler  
#526491 Säkerställt ifall det skulle börja rengna 😅

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogstak valtra a92 a-serien

Wrangler  
#526493 Då jag inte vill förstöra original taket som visserligen hade varit smidigare o göra få har jag fått börja från nytt😅

Efter tio kapskivor o en slipskiva mindre så har jag fått Ihop bitar till en ram

Nu väntas det ihopsvetsing av alla delar 😊

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogstak valtra a92 a-serien

JohannesG  
#526501 Intressant att följa. Bra idé att spara originalet, då finns det alltid möjlighet att återställa om något skulle gå på tok.

Men 10 kapskivor! :surp: :surp: Om det är materialet på bilderna så borde det utan vidare räcka med 2-3st! Vad köper du för kapskivor egentligen? Biltema har en del bra grejer, men kapskivorna är rena skräpet. Med en kvalitetsskiva från exempelvis Norton kommer du lika långt i en 5mm plåt som du kommer med en Biltema i 1mm plåt. Gäller även andra billighetsmärken, blir ofta mer damm från skivan än spån från stålet med sådana skivor.

Om det är så att du har kvalitetsskivor och kapat mer än jag tycker det ser ut som ber jag så mycket om ursäkt för påhoppet.

Användarvisningsbild

Re: Skogstak valtra a92 a-serien

Wrangler  
#526518 Kör med biltemas kapskivor 125 mm 😬 är ju så smidigt o åka dit och bara 2mil dit o så är det ju näst intill öppet dygnet runt känns d som ☺️så är väl därför det går åt 😂, sen är materialet som jag har kapat fram där 5-6 mm 😳 o kom ifrån ett stålbord som var väldigt stabilt svetsat = kapskiva efter kapskiva efter kapskiva🤣 , var d som fanns men kommer nog bli stabilt ,😅 så det tar ju en stund o kapa med en liten vinkelslip 😅,

O som du säger så kan d ju vara värt o spara orginalet om det går helt åt skogen 🙈

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogstak valtra a92 a-serien

Wrangler  
#526611 Idag har man hunnit svetsa ihop delarna till ramen o även testad om den passade med 😊
Blev lite tajt i bakänden men det löstes med några slag med släggan ☺️.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogstak valtra a92 a-serien

totte  
#526622 Snyggt jobbat! :-bd

Användarvisningsbild

Re: Skogstak valtra a92 a-serien

JohannesG  
#526623 Ser bra ut! 👍 👍

Användarvisningsbild

Re: Skogstak valtra a92 a-serien

molnia  
#526630 Ser mkt bra ut, detta vill jag följa 🙂

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).