Skogsmiljö och Trädlära

Tjädern på utdöende i södra Sverige?

39 inlägg 18219 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Tjädern på utdöende i södra Sverige?

Vilsten  
#524256 Får man fråga var i Hälsingland? På mina marker är det ganska skralt med skogsfågel.

Avatar Fallback

Re: Tjädern på utdöende i södra Sverige?

isteskog  
#524257 Nog finns det skogsfågel, såg senast idag en tjädertupp och två kycklingar (Vallsta) Hoppas Anersimyra hört fel ..... skjuta 28 tjädrar är enligt mig rena rovdriften! 😡

Användarvisningsbild

Re: Tjädern på utdöende i södra Sverige?

anersimyra  
#524259 Jag vet att jag hörde rätt och reagerade också över antalet fällda fåglar. Men jag minns nu att det var både orre och tjäder det var frågan om.

Avatar Fallback

Re: Tjädern på utdöende i södra Sverige?

holmesö  
#524264 I Bohusläns skärgård fanns gott om orre för trettio år sedan. De försvann dock i takt med att berguven planterades ut. Idag ser man aldrig någon orre men någon gång ibland en berguv.

Avatar Fallback

Re: Tjädern på utdöende i södra Sverige?

axwell  
#524270
isteskog skrev: ..... skjuta 28 tjädrar är enligt mig rena rovdriften! 😡

Lika korkat som när en minister landade med helikoptern, sköt ett tiotal fjällripor och drog vidare. 😡

Avatar Fallback

Re: Tjädern på utdöende i södra Sverige?

boxer68  
#526599 Satt i förra veckan och studerade en tjädertupp ätandes sten på min nygrävda skogsbilsväg.
Satt i 5-10 minuter och bara njöt innan han sakta försvann in i gallringsskogen.
Såg en höna på samma plats veckan innan.
Platsen är Svanskog, Säffle kommun.
Det är något visst med tjäder.

Användarvisningsbild

Re: Tjädern på utdöende i södra Sverige?

Dymmeln  
#528014 En faktor som ofta verkar glömmas bort är våtmarkernas betydelse för att tjädrarna ska kunna dra fram sina ungar. Perfekt tjädermark är en lång sluttning från sjöstrand eller öppen tranbärsmyr via tallrismosse med tuvull och odon via blåbärsgranskog till tallhällmark och så gärna en grusväg. För nästan varenda våtmark söder om dalälven gäller att nån har varit där och dikat. Det är vanligen utfört vid mitten på 1900-t men effekten att de öppna delarna av våtmarken försvinner ser vi nu.

Predationen har stor betydelse. Tydligt exempel var när rävskabben första gången kom till mina trakter på 80-talet. Det vimlade av alla småvilt, inkl orrar och tjädrar. Spelgalna tjädertuppar fanns i varje buske: nuförtiden blir sådana nog inte långlivade, räv och kungsörn ordnar det.

Ett annat exempel är ett område där det åtlades med trafikdödat vilt och viltslaktrester, på initiativ av jägarna förmodligen för att gynna örn mfl (troligen inga baktankar, konstruktiv del av landet
= sällsynt m gangsterfasoner bland jägare men vanligt m genuint naturintresse) men det vimlade också av räv och korp. När åtlingen upphörde ökade tjäderstammen, alternativt flyttade de dit: i vilket fall som helst blev effekten att tjädern nu spelar på sen gammalt kända spelplatser igen, givetvis i närheten av fina våtmarker men annars tämligen hårt brukad skog. Svårt förvisso att avgöra vad som är vad här, årsmån för tjädern eller avverkningar på närbelägna spelplatser kan ju spela in.

Användarvisningsbild

Re: Tjädern på utdöende i södra Sverige?

p till p  
#536329 Vädret på våren har betydelse för kycklingarna.

Avatar Fallback

Re: Tjädern på utdöende i södra Sverige?

Hanatorp  
#585512 En annan predator på Tjädrar är vildsvin som vittjar i princip alla ruvande hönors ägg.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).