Avverkning (slutavverkning)

Dåligt utförd avverkning!

23 inlägg 7755 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Dåligt utförd avverkning!

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#526544
skogsjan695xl skrev:Logmaxet tycker jag är svårt att få ner då det är en stor och helt slät plåt under lådan. Det aggregatet tycker även är problem när man har mycket rotben pga såglådan.
Dom skulle vara mer V-formade i botten så det lättare går ner i snön och vara lite mer öppen för att få ner på rotbenen.


Nu blir det lite OT kanske.
Men hörde en snubbe som var ute i skogen strax innan skördaren kom och kapade bort alla rotben på de stående träden för att just skördaren lättare skulle kunna ta lägre stubbar.
Är det vanligt att göra så? Är det effektivt och lönsamt?

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Dåligt utförd avverkning!

ananders  
#526552
Zixten skrev:
skogsjan695xl skrev:Logmaxet tycker jag är svårt att få ner då det är en stor och helt slät plåt under lådan. Det aggregatet tycker även är problem när man har mycket rotben pga såglådan.
Dom skulle vara mer V-formade i botten så det lättare går ner i snön och vara lite mer öppen för att få ner på rotbenen.


Nu blir det lite OT kanske.
Men hörde en snubbe som var ute i skogen strax innan skördaren kom och kapade bort alla rotben på de stående träden för att just skördaren lättare skulle kunna ta lägre stubbar.
Är det vanligt att göra så? Är det effektivt och lönsamt?


Vi gjorde så på jobbet för några år sedan men skördarföraren tyckte inte om det. Han fick bekymmer av något slag på grund av det, minns inte riktigt vad det var. Man skär även bort mer än vad som behövs och det tar längre tid att skära bort rotenbenen på detta viset mot vad det gör när stocken ligger ner. Så nu går vi efter skördade och skär av rotbenen och de sista tar vi i vältan. Går mycket fortare och smidigare och enligt mig så tjänar man inte så mycket på stubbhöjden.

Användarvisningsbild

Re: Dåligt utförd avverkning!

dotcom  
#527384 [quote="Runis"]Vilka rättigheter har en markägare mot skogsbolag vid en dåligt utförd avverkning? Mitt problem är att det är onormalt höga stubbar, vilket innebär ekonomiskt bortfall och problem vid markberedning. Vilka krav kan jag som skogägare ställa på skogsbolaget? Stubbmätning? Att dom manuellt kapar ner dom höga stubbarna?[/quote]
Jag orkar inte läsa alla andras svar, men "när jag var liten" och skogsarbetare så fick vi ut och räkna stubbar, notera diameter och höjd efter att en av företagets entreprenörer tagit det enkelt med det årets enormt avvikande skare. Skyffeln gick av, maskinerna gick bitvis på skaren. Bolaget fick ändå efter klagomål vackert ersätta. Undrar om det togs hänsyn till felapteringen på resten av stammen eller om det blev ersättning enbart för förlorad volym. Nu pratar vi om sådär 45 cm i snitt för höga stubbar och detta i början av nittiotalet.

Användarvisningsbild

Re: Dåligt utförd avverkning!

Runis  
#527389 Ersättning för förlorad volym är en sak, men sedan skall man plantera och alla vi skogsägare vet hur viktigt det är med en bra markberedning. Enda möjligheten att markbereda min yta är nog med grävare vilket är dyrare ,och inte allt för sällan får man göra om allting pga sorkskador. Vilken får då stå för mellanskillnaden mellan högläggare och grävare då försäkringsbolaget ersätter för det billigare, jo det blir nog skogsägaren som får göra det tyvärr.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dåligt utförd avverkning!

Beavern  
#527400 Fast ang vindfällena har det nog inte spelat någon roll vilket inköpsbolag eller entreprenör som avverkat va? Certifieringen är ganska tydlig med att vindfällen äldre än 1år inte får röras. Kontentan blir ju då att alla seriösa inköpsbolag och entreprenörer gör just det (spar vindfällena som är över 1år) för ingen vill riskera sin cerifiering för en enda skogsägares skull.
Att sen gärdesgården förstörs ska givetvis ersättas. Entreprenören har ju gått i konkurs men inköpsbolaget har till 100% en ansvarsförsäkring. Ta en dialog med dem och de kontaktar försäkringsbolag och även ett företag som reparerar gärdesgården. Det ska inte du som markägare behöva göra.
Ta oxå endiskussion med inköpsbolaget ang gallringen. Hur stor areal var den på? Det är inte ditt fel att de skickar dit en maskin som ej är lämplig att köra gallring med. De måste nog ha maskiner som är lämpade för gallring oxå att sätta dit. Så ta en diskussion med dem ang varför de inte tar sig ann den.

Avatar Fallback

Re: Dåligt utförd avverkning!

Axl  
#527423 Det har ju ingenting med saken att göra vilken entreprenör som varit där, du har ju ett avtal med Callans. Hur dom sen väljer att lösa avverkningen är ju deras problem.

Avatar Fallback

Re: Dåligt utförd avverkning!

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#527498
Beavern skrev:Fast ang vindfällena har det nog inte spelat någon roll vilket inköpsbolag eller entreprenör som avverkat va..........


Fel tråd va?

Avatar Fallback

Re: Dåligt utförd avverkning!

Beavern  
#527504
D Brown skrev:
Beavern skrev:Fast ang vindfällena har det nog inte spelat någon roll vilket inköpsbolag eller entreprenör som avverkat va..........


Fel tråd va?


Ja vist fan[emoji51][emoji4]

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).