Avverkning (slutavverkning)

Dåligt utförd avverkning!

23 inlägg 7716 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Dåligt utförd avverkning!

Runis  
#526371 Vilka rättigheter har en markägare mot skogsbolag vid en dåligt utförd avverkning? Mitt problem är att det är onormalt höga stubbar, vilket innebär ekonomiskt bortfall och problem vid markberedning. Vilka krav kan jag som skogägare ställa på skogsbolaget? Stubbmätning? Att dom manuellt kapar ner dom höga stubbarna?



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Dåligt utförd avverkning!

skogsjan695xl  
#526398 När gjordes avverkningen?

Användarvisningsbild

Re: Dåligt utförd avverkning!

Runis  
#526425 Avverkningen gjordes under vintern - 18

   TS
Avatar Fallback

Re: Dåligt utförd avverkning!

Vilsten  
#526429 Det var onormalt snödjup i vintras. Så då kan stubbarna bli något högre. Hade du beställt vinteraverkning? Och hur höga stubbar pratar vi om?

Användarvisningsbild

Re: Dåligt utförd avverkning!

Skogshuggarn  
#526431 Bild/er?,,,,

Användarvisningsbild

Re: Dåligt utförd avverkning!

skogsjan695xl  
#526433 Ja om det gjordes avverkningen under vintern har du svaret på höga stubbar där.
Det är omöjligt att få ner stubbhöjden när det är mycket snö pga snöpackning under såglådan.

Användarvisningsbild

Re: Dåligt utförd avverkning!8

Skogshuggarn  
#526435
skogsjan695xl skrev:Ja om det gjordes avverkningen under vintern har du svaret på höga stubbar där.
Det är omöjligt att få ner stubbhöjden när det är mycket snö pga snöpackning under såglådan.


Dom som gick på gallring här i våras tog in större skördare. Om det eleminerade problemet helt till 100% vet jag ej.Däremot låg/ligger det kvar mycket virke. Hela buntar på vissa ställen.

Användarvisningsbild

Re: Dåligt utförd avverkning!

skogsjan695xl  
#526436 Större skördare har ju mer tyngd i kran och aggregat och får ner aggregatet något mer, dock har dom större såglådor och på så vis en större area med snöpackning.

Användarvisningsbild

Re: Dåligt utförd avverkning!

Runis  
#526438 Ja jag är mycket väl medveten om stubbhöjd och vinteravverkning. Nu är det fler i närområdet som avverkade under samma tidsperiod med helt annat resultat så nog skiljer sig olika maskinlag också. Nu är det inte första posten jag fått avverkat vintertid så jag har faktiskt lite att jämföra med. Har tyvärr inga bilder just nu men kompisar som kör skogsmaskin tycker det ser för bedrövligt ut.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dåligt utförd avverkning!

Skogshuggarn  
#526440 Är det "sittpallar" av alltihop?. Rotstocken är ju den mest värdefulla delen på trädet (om det är sågbart);så tumma och "räkna upp" vad som gått förlorat. Har du avtalat om markberedning m bolaget?.

Användarvisningsbild

Re: Dåligt utförd avverkning!

Runis  
#526442 Ja på stora delar av ytan är det sittpallar och många med ryggstöd också då mycket vart spjälkat. Har beställt markberedning av bolaget men vanlig högläggning är otänkbart då aggregatet mestadels kommer att gå i luften. Upptäckte efter avverkningen att entreprenören varit där och manuellt kapat ner stubbar på ytan som är närmast vägen🤔.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dåligt utförd avverkning!

skogsjan695xl  
#526452 Det låter ju lite som dom haft för liten skördare.
Som sagt att det blivit höga stubbar denna vintern är ju inget nytt men det finns ju gränser.
Det låter ju lite halvt oseriöst om han varit och kapat stubbar nära vägen.

Avatar Fallback

Re: Dåligt utförd avverkning!

Runtorp  
#526499 Utan att veta förutsättningar så kan ja säga att dels kan som sagt snön ställa till de. Sen så hänger mycket på föraren samt vilket aggregat som sitter på. Flera olika aggregat i samma storlek kan skilja jätte mycket på hur pass ”enkelt” de är få en låg stubbe. Speciellt när skogen är rotgrov med mycket rotben.

Som sagt de finns många möjliga förklaringar på varför de blivit som de blivit. Men är du inte nöjd så kontakta såklart bolaget som du anlitat.

Avatar Fallback

Re: Dåligt utförd avverkning!

uffejohan  
#526531 Kan man säga att något aggregat är särskilt bra och något särskilt dåligt med tanke på stubbhöjd? Vilka i så fall? Ni erfarna skördarförare kanske har åsikter?

Användarvisningsbild

Re: Dåligt utförd avverkning!

skogsjan695xl  
#526535 Logmaxet tycker jag är svårt att få ner då det är en stor och helt slät plåt under lådan. Det aggregatet tycker även är problem när man har mycket rotben pga såglådan.
Dom skulle vara mer V-formade i botten så det lättare går ner i snön och vara lite mer öppen för att få ner på rotbenen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).