Verkstan

Bredda "bakvagn" till skogsvagn

241 inlägg 71699 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

källshult  
#526100 Smart har funderat på någon sån lösning också. Har råkat ut för det när jag vält vagne. Vagne gick upp på en stubbe och försökte kompensera med vagnsstyningen så en hand var på spaken till vagn styrningen och den andra hade jag på ratten en fot på bromsen och den andra på kopplingen så man han inte med att slå av vagn driften. Hade man haft ett sånt system tro jag hade klarat av situationen utan att välta

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

Hema  
#526116
JohannesG skrev:En liten film över styrningen av driften:


Måste dock mörka ner lysdioderna på något sätt, de är onödigt starka.

Ser Nice ut, men är den idiotsäker? Vad händer om man trycker in båda knapparna?
:???: :grin:

Samt som gnisten83 skrev, går det att ta signalen från ett håll till, brytare under bromsen? Redundans är aldrig fel när det gäller säkerhet.

Avatar Fallback

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

Hema  
#526118
gnisten83 skrev:Verkar smidigt 👍
En sak som inte hör hit men fick mej en överraskning engång när jag körde på farthållaren i bilen, duttande till på bromsen för farthållaren skulle koppla ur när jag kom fatt en bil men motorn tog i för att kompensera bromsningen.
En kass släp hade smält säkringen till bromsljuset så då kopplade inte farthållaren ut för bromsning 😱

Usch lät minst sagt obehagligt. På en manuell kan man ju koppla, men hur gör man på en automat? Inte alltid man i stridens hetta kommer på o fippla med spaken/knapparna? 🤪

Användarvisningsbild

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

JohannesG  
#526140
Ser Nice ut, men är den idiotsäker?

Inte ens ett järnspett är idiotsäkert, någon kan ta fel ände eller skada någon. Gör det idiotsäkert och någon uppfinner en bättre idiot.
Det är i alla fall omöjligt att köra med bromsen nertryckt eller stoppknappen intryckt, all ström bryts, bara stoppknappen har ström och den gör inte annat än stoppar.
Vad händer om man trycker in båda knapparna?

Om båda skulle tryckas in får båda riktningarna ström och så vitt jag förstått och kunnat testa är det enda som händer att spänning går till båda spolarna men den som redan är aktiv har ett bättre tag om sliden i ventilen så inget direkt skadligt händer mer än onödig strömförbrukning. återfjädrande vippa skulle ju råda bot på detta, men lättare att trycka igång driften med en knapp. Även mer logiskt med tre knappar än en vippa plus stoppknapp.
Samt som gnisten83 skrev, går det att ta signalen från ett håll till, brytare under bromsen? Redundans är aldrig fel när det gäller säkerhet.

Jag tar strömmen direkt från brytaren vid bromspedalen, troligen säkring innan, så det skulle möjligen vara en risk om säkringen ryker, men då är knappen nära till hands. Skulle i och för sig inte vara dumt med en sparat brytare, men har inte känt behovet. Allt elektriskt kan sluta fungera om det vill sig illa.
Koll av ljus ingår väl egentligen i säkerhetskontrollen som alla gör dagligen innan start? :???:

Att farthållaren inte gick på separat givare tycker jag däremot låter farligt, är ju en helt annan hastighet.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

JohannesG  
#526142 Jag uppskattar att ni tar upp eventuella risker eller felkonstruktioner. Det är lätt att bli hemmablind, vilket kan medföra risker.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

stegmaster  
#526269 Tycker det såg ut som et fint system du fått til. :-bd
Men hur långlivad blir drivningen om man kör med den inkopplat 95 % av tiden??? :surp:
Själv kör jag kanske typ 2 % med drivningen.
Jag har dessutan bara en brytare som man väljer riktning, sen driver det tils man slår brytaren tilbaka til neutral.
Men behöver man stoppa snabbt i "nödsfall" er det vel bara bromsa skulle jag tro, då bromsar ju traktoren på alla 4 hjulen och hjulen på vagnen låsas vel ochså av skivbromserna som slår til, så kan inte tänka mig drivningen klarer motstå dessa kräfter, så antar att det blir tvärrstopp om man bromsar oavsett drivning eller ei, dock har jag inte behövt göra nån slags sånn manöver så långt.

Användarvisningsbild

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

JohannesG  
#526275 Nej, nej. Drivningen används endast vid behov. Men behovet kan vara både längre och kortare. Ibland bara några sekunder, ibland 10min i sträck. Hoppas det håller länge. Gör det inte det får jag väl reparera eller byta det som blivit trasigt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#526340 Använder driften mycket ute spenaten när de stenigt o ojämnt när lasset växt till sig

Användarvisningsbild

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

Erre  
#526341 Så gör jag med när jag kör mosters ekipage. Driften kan vara i 10-20 minuter.
Tål den inte det är det inte mycket att ha.

Användarvisningsbild

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

JohannesG  
#526344
Erre skrev:Så gör jag med när jag kör mosters ekipage. Driften kan vara i 10-20 minuter.
Tål den inte det är det inte mycket att ha.

Precis!

Bara för att driften är i är det inte säkert den måste anstränga sig. Men när ett litet hinder kommer är den med och hjälper till, så slipper man att traktorn slirar och river upp underlaget. Och så går ju ekipaget dit man vill istället för att halka hit och dit. Vagnen klättrar frivilligt över hinder istället för att traktorn först ska försöka dra den genom hindret.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

stegmaster  
#526347
Erre skrev: Driften kan vara i 10-20 minuter.
Tål den inte det är det inte mycket att ha.

Jo så gör jag med, men 10-20 min under en helt dag (typ 7t körning), er ju inte så mycket, så det bör den klara med under lång tid.
Generelt kör jag med drift på bara traktoren så langt det går (och det går oftast långt), och slår sen bara på drivningen när jag känner att valmet`n börjar slira, och när man kört en väg 1 gång, så vet man ju var det tar imot, så då er det lugnt.

Användarvisningsbild

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

Erre  
#526352
stegmaster skrev:
Erre skrev: Driften kan vara i 10-20 minuter.
Tål den inte det är det inte mycket att ha.

Jo så gör jag med, men 10-20 min under en helt dag (typ 7t körning), er ju inte så mycket, så det bör den klara med under lång tid.
Generelt kör jag med drift på bara traktoren så langt det går (och det går oftast långt), och slår sen bara på drivningen när jag känner att valmet`n börjar slira, och när man kört en väg 1 gång, så vet man ju var det tar imot, så då er det lugnt.

Helt rätt stegmaster.
Man lär sig var kraften behövs.
Men det blir ibland att man kör 10-20 minuter med driften för varje lass man kör ut. Givetvis helt beroende på terräng. Moster har mer problem med blött än kuperat. Å då har man gärna driften i för att undvika att traktorn river ner sig. Så många gånger kör jag med driften i i rent förebyggande.

Användarvisningsbild

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

källshult  
#526356 Ja det skulle vara konstigt att inte driften tål att användas . Finns många olika arbetsredskap som har hydraul motorer så som grävmaskiner med band och skördar aggregat. Men sköter man inte service som olje filter byten då förkortas livslängden

Användarvisningsbild

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

JohannesG  
#526385 10-20 min i sträck för varje passage tycker jag inte är något konstigt, vad ska man annars med drift till om den inte tål att användas. Beror så klart på underlag, men på många ställen främst blötare är det viktigt att hålla ytskiktet intakt, går detta sönder blir det fort djupa spår. Kan räcka med så lite som att traktorn tvekar så rivs översta lagret sönder. Att kunna köra med bara fyrhjulsdrift plus vagnsdrift istället för alla diffspärrar på traktorn gör även att det river mindre vid sväng.

Ser heller inte vad som snart skulle gå sönder på driften om service sköts. Möjligen något ökat slitage på däcken. Men ser man på gamla drivna vagnar är ofta däcken förhållandevis gämnt slitna och rullarna är även de ganska slitna. Syns ju att det blir ytrost på och sedan när man kört är de blankpolerade.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

Seb macahan  
#526386 Robsondriften kan man ha i kontinuerligt under låga hastigheter, annars hade nog Vimek, woodtiger, kranman, alstor med flera fått lägga ner för länge sedan. Hela grejen är ju o ha den i i förebyggande. När man väl börjar köra fast sig är det oftast för sent o lägga på den

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).