Socialt (mer om oss)

Dagens prestation

14504 inlägg 3603088 visningar 220 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

molnia  
#526204 Håller på med en grind till hästhagen precis intill huset. Hann med att limma den idag på jobbets lunchrast.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

JensSkoog  
#526272 Gårsdagens var skogdag med 42 ungar i ålder fem till tolv år.
Skulle vara ensam med ungar och lärare, så jag skickade ut invitation till några kompisar.
Tänkte att en möjligens skulle komma, men det kom fyra :-o :-o

Två av dom gick svampsök och uppläring med grupper. Den ena är expert och godkänd kontrollör.

Han här jobbade hårdt hela dan med vedsågning och klyving. 74 år och den födda pedagog :grin:

Erik björnjagare fick ta med ungar och fälla och kvista.

Själv fick jag gå och instruera och hjälpa här och
där och prata med några av lärarindorna :d :d


Får inte glömma att sista uppgiften för dom stora var att hämta sten och bygga torn.
Blev några skapliga högar, och inga skadade tår :d

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

husqvarna_med_sthil  
#526348 En del saker förblir, andra vandrar vidare. Det är som det är att vara anställd, tankarna på att ta ut det hela i egen regi igen finns där allt starkare, men det går i vågor, jag har varit där förr, en blandning av glädjerus och panik. Käkat älgtacos med barnen, mamman jobbar. Klätt Trulle med huggarvagnen och i ottan bär det iväg till skogs. Har allt för mycket nu som ligger i oreda i huggningen men det går snabbt att plocka ihop bara traktor och vagn är med, återfå ordning. Känner så grymt att få fortsätta huggningen att jag nästan blir irriterad att jag måste fara till jobbet om dagarna men imorgon är det hel lördag på skiftet... :smile:

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

Niklas persson  
#526360 Huggit barkborreträd idag. Synd på så stora fina träd!

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

Hema  
#526361 Du verkar iaf ha rätt utrustning för jobbet!

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

anersimyra  
#526364
. Bärgat brygga och avlägsnat burtonrör från sjöbotten.. :-bd

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#526365
molnia skrev:Håller på med en grind till hästhagen precis intill huset. Hann med att limma den idag på jobbets lunchrast.

Hm endel hinner på rasten, har ni för långa raster? :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

Hema  
#526368 Bara molnia som är grym.

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

JensSkoog  
#526370
anersimyra skrev:Bärgat brygga och avlägsnat burtonrör från sjöbotten.. :-bd

Varför fanns det burtonrör på sjöbotten, @anersimyra ?

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

anersimyra  
#526375
JensSkoog skrev:
anersimyra skrev:Bärgat brygga och avlägsnat burtonrör från sjöbotten.. :-bd

Varför fanns det burtonrör på sjöbotten, ?
Rören används för att förankra bryggor i sjöbotten. I dag hade jag tur som lyckades vinscha loss dem och slapp därför att kapa av dem.. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

anersimyra  
#526378
. Rören.. :ymparty:

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

hlb  
#526387 Vi brukar spola loss rör med Nimas traktorpump, som ger bra tryck och flöde.

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

anersimyra  
#526392
hlb skrev:Vi brukar spola loss rör med Nimas traktorpump, som ger bra tryck och flöde.

Det kan förstås vara lite känsligt i den ” lilla mörtviken ” då sådant möjligen kräver tillstånd vid mer omfattande arbeten.. :d

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

hlb  
#526461 Jag har alltid tillstånd. Till och med om jag borstar tänderna nedanför campingen. På gallringsdagarna i Dalarna hoppade jag över tandborstningen, för jag hade inte giltigt tillstånd.

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

TobbeE_87  
#526473 Onsdagens prestation stog blåsten för, tre granar i backen på samma rotvälta, tur att ingen av dom nådde fram till sommarstugan...
Torsdagens prestation stog jag och MEECsågen för. Kvistade först för att se bättre hur dom låg, sen börja kapa...
Tadaa, fick lite hjälp av morsan att välta tilbaka rotvältan, fick inspiration av ett youtu.be klipp från skogsforum (vad annars) om att använda rotbiten som hävstång för att få vältan att tippa tillbaka.
Slutresultat, fort gick de inte, men de vart som jag ville ha de, å de är väl huvudsaken... Julas 700 kronors MEEC motorsåg skötte sig lika exemplariskt som vanligt... :d

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).