Trädfällning (arborist)

Bortforsling av material

7 inlägg 7680 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bortforsling av material

ohc917  
#499583 När jag fäller på villatomter idag så bär jag ut stammarna i bitar och släpar ut riset. Jag börjar bli lite trött på detta och märker att det sliter på kroppen. Jag har nu en fundering på att köpa en atv/utv och en skogsvagn med drivning.

Alt 1. Atv/utv + skogsvagn med hydraulik.
Kör till kunden gör jobbet, lasta och kör hem. Får jag plats med all min utrustning?

Alt 2. Pickup med släp och skogsvagn.
Kör till kunden, fäller. Kör in min vagn med drift i trädgården och lastar riset, kör ut o lastar av i släpet, kör tillbaka in o lastar stammen. Kör och tömmer släpet, kör tillbaka och hämtar vagnen som jag tömmer och använder kranen för att lägga riset i toppen på högen som ska flisas. Idag är det problem med att jag inte orkar lägga upp det i högen så jag får istället köra 15min till tippen.

Skulle det gå att köra vagnen utan atv om man hängde motorpaketet på vagnen som man kam med en släpvagnsvikt?

Skulle detta va en möjlighet att spara på kroppen?

Hur klarar gräsmattan av atv och vagn. Dem flesta kunder är inte så känsliga.

Jag har nu under två dagar lastat släpet fullt 5 gånger. Ca 3 ton per gång.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Bortforsling av material

axwell  
#499597 Nu kan jag ha missförstått nån detalj men utgår från att släpet på bilden är riktigt långt och tål 3000 kg last.
Skaffa en minitraktor med frontlastare med hydraulisk risgrip, pallgafflar och lättmtrl.skopa borde få plats på släpet.

Gör jobbet, dra in det stora släpet med traktorn (eller med bilen när det är möjligt), lasta släpet med frontlastaren och komprimera riset med hjälp av det redskap som just då sitter i lastaren.Då ryms det nästan dubbelt så mycket som att manuellt trampa ihop riset.

Alla minitraktorer har diff både fram och bak, parktraktorer har oftast breda "gräsdäck" som skonar underlaget.
Mycket smidigare än ATV/UTV i trånga utrymmen, tyngre därför stabila om det behövs lina från trädtopp ner till fjärrstyrd vinsch.

Om du trots det skulle välja ATV/UTV, se till att skaffa en med turf, dom allra flesta kan inte diffa bakhjulen.
Polaris har några modeller med turf, annars kommer gräsmattorna att se bedrövliga ut.

Användarvisningsbild

Re: Bortforsling av material

ohc917  
#499613 Mini traktor är en bra idé.

Det stor släpet är 4x2m i flaket o lastar i teorin 2.9t men är för stort och tungt för att köra in i trädgårdar.

Alternativt kan man ju köra ut material med traktorn och last på släpet.

Förslag på traktor?

   TS
Avatar Fallback

Re: Bortforsling av material

axwell  
#499679 OK, då lurade mig vidvinkelbilden betr. släpets storlek. Det är samma längd som jag har, enkelaxel tot. 230 cm bred med skärmar, flakbredd 185 cm. På det släpet kan jag inte rationellt samtidigt lasta minitraktor eller ATV plus griplastarvagn.
Det går men jag lagt ner det, för mycket som måste ändras på varje gång.

Ser inte att du kan tippa flaket, med lämpliga ramper löser sig det sig.

Har inte hittat någon risgrip till frontlastare, däremot krokodilgrip som nog är bra till ris och grenar.


Kan nog vara för vek till stammar i närheten av lastarens max lyftkraft.
Här på bonnet.se finns det tre varianter, krokodilgrip, timmergrip och griparm till pallgafflar(bättre med dubbla armar).
http://www.bonnet.se/lantbruk/frontlastarredskap

Betr, traktor; sök på Blocket, där annonserar även handlarna "kompakttraktor.com" , "traktortema.se" och "traktorimport" (Koreanska Branson).

Utöver det finns det flera kinesiska fabrikat med 1980-talsteknik där man får många kilo järn billigare än en beg. Japan eller Korean.
Japanska minitraktorer med hytt, nyare än 10-15 år har ofta stereoradio, säkerhetsbälte och klimatanläggning, taklucka har jag inte koll på om det är ett krav.
Inte så dumt när vädret går emot en. :P

Själv har jag en Yanmar från -86, men Iseki, Kubota och andra japanska traktorer är OK.
Se till att frontlastaren har redskapsram helst SMS/Trima, dvs. snabbfäste för redskapen, det går på ca. 3000 kr att komplettera annars.
Gjorde själv en egen "Trima" av 60*60 fyrkant, lite 60*60 vinkeljärn i rostfritt och tjockväggiga 63 mm rör.

Användarvisningsbild

Re: Bortforsling av material

Vardon  
#499681 Jag får nog för en gångs skulle säga minitraktor. Lastare är oerhört trevligt att ha för div saker.

ATV brukar sakna diff så måste man svänga på en gräsmatta blir det mer spår än en traktor kan jag tycka.

Själv har jag en dragkula på släpet om man vill ha fler vagnar men är väl inte så poppis om polisen kommer...

Användarvisningsbild

Re: Bortforsling av material

Tohatsu  
#526307 Det finns inget annat bra sätt att få bort stammar/ris?

Hur gör ni andra? Vad är minsta volum för att "sälja"? Har ett jobb på gång med 6st större tallar, men det svåra är att på ett kostnadseffektivt sätt bli av med allt. Värmeverk m.fl verkar relativt ointresserade.

Vart gör ni andra av era träd/ris ni tar ner?

Avatar Fallback

Re: Bortforsling av material

Hema  
#526358 Om man har möjlighet att ta ut svängen på gräs, så funkar ATV och man kan välja snällare däckmönster.

Ska man få med större mängder, krävs väl lastbil? Men man kan ha en liten maskin att frakta ut trädelarna till bil/släp eller kanske flishugg?

Finns det någon maskin som du även skulle ha nytta av i egen skog eller liknande?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).