Skogshistoria

Marmatall

6 inlägg 5176 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Marmatall

Humlas  
#526253 Jag hade förmånen att få jobba som skogshuggare några år efter skogsbrukslinjen på slutet av åttiotalet, den sista epoken med rena manuella huggarlag iaf här i västra värmland. De jag jobbade ihop med var gamla rutinerade huggare som varit i skogen i upp mot 40 år och hade börjar i skogen innan motorsågen.

När de såg riktigt gamla ståtliga grova släta tallar brukade de kalla dom för en riktig "Marmatall", dum som man var frågade jag aldrig var det namnet kom från. Kanske något gammalt specialsortiment kopplat till Korsnäs-Marma och sågen i Marmaverken.

Någon mer som hört uttrycket "Marmatall" om det som vi här sen kallade en Knivfura.



   TS
Avatar Fallback

Re: Marmatall

Skogsrolle  
#526254 Har ingen aning om vad Marmatall är, men däremot vet jag vad "Kaffegran" är. Fler som vet?

Avatar Fallback

Re: Marmatall

Palakangas  
#526258 Var nog ytor till furuplywood de tänkte på.

Avatar Fallback

Re: Marmatall

JoTh  
#526261 Du är nog inne på rätt spår vad gäller Marmatallar, då det fortfarande idag sågas stamblock i Marmaverken vid fd. Korsnäs-Marma industriområde.
Idag är det Rundvirke skog som där sågar stamblock av tall.
Många gånger utsynade av deras egen personal i fält.
Har själv levererat dit senaste vintern.
Vid vinteravverkning kan det även falla ut knivfura vid klassningen av detta sortiment.
Här följer en liten presentation från Rundvirke.
http://www.rundvirkeskog.se/wp-content/uploads/sites/2/2015/12/Specialsortimentguide_web.pdf

Avatar Fallback

Re: Marmatall

Palakangas  
#526262 Fanns en Plywoodfabrik i Ljusne.

Användarvisningsbild

Re: Marmatall

totte  
#526323 Ja och plywood brukade lite vanvördigt kallas för Ljusne kräpp eftersom ytan gärna blev lite kräppartad när den blev fuktig.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).