Motorsåg och handhållet

Ny såg

13 inlägg 2735 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ny såg

Woodstocken  
#526250 Ny här på forumet och har en gammal husqvarna 238 som är dags att pensionera och ersätta med något nytt.
Har kikat på en stihl ms 193 och en husqvarna 435.
193 kändes rätt i händerna i butiken men undrar vad ni kunniga skulle rekommendera för svärd och kedja till den? Som jag har förstått det så är original kedjan inte de optimalaste.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Ny såg

Sture Andersson  
#526257 Jag har en Husqvarna 550 och en Stihl 201, men jag har dålig rygg,om den vore bra skulle jag bara använda 550 ,helt enorm såg .För den som har bra rygg och är normalstark ,så finns det ingen anledning att ha en liten 201.Det är sån enorm skillnad i averkning.

Användarvisningsbild

Re: Ny såg

Woodstocken  
#526260 Det jag använder sågen till är mest mindre träd max 25-30cm

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny såg

JensSkoog  
#526263 Allt går snabbare med en större såg, men om du har tiden så är MS193 en riktig så bra såg.
Jag har MS 192 och har satt på den 12", 3/8, 1,3mm kedja/svärd, och det funkar rätt så bra.
Man måste bara komma i håg att man gasar innan man sätter kedjan i stocken. :wink:

MS193 är skön när armar och axlar känner att dom har varit i gång några år :lol:

Användarvisningsbild

Re: Ny såg

Camaro1969  
#526273 Hahaha jag trodde nästan det var min tråd!

Även jag har en hva 238 som ska pensioneras.

Jag tänker som så att jag köper en stihl 201 nu, och sedan om den känns klen kompletterar jag med en hva 550 i framtiden..

Det blir medt gallring för mig, där är nog stiglen kanon, men blir det nå fröträd/vi dfällen kanske den kommer kännas klen..

Användarvisningsbild

Re: Ny såg

Woodstocken  
#526277 Har kikat på 201 men tycker den känns lite för dyr för mig.
Körde med en 261 förra helgen men de blev för tung när jag skulle kvista

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny såg

värmSkog  
#526283 På tal om Stihl, Är det bara jag som inte kommer in på Stihls svenska hemsida? Jag får bara upp ett meddelande om att webbplatsen inte är säker..

Avatar Fallback

Re: Ny såg

hfab  
#526284 Lilla stihl 201 klarar ganska grovt.
20180814_084941.jpg

Användarvisningsbild

Re: Ny såg

JensSkoog  
#526324
värmSkog skrev:På tal om Stihl, Är det bara jag som inte kommer in på Stihls svenska hemsida? Jag får bara upp ett meddelande om att webbplatsen inte är säker..

Jag kommer in på norska sidan, (http://www.stihl.no/stihl-produkter.aspx) men datoren
berättar att sidan inte är säker :-o

Användarvisningsbild

Re: Ny såg

totte  
#526325
värmSkog skrev:På tal om Stihl, Är det bara jag som inte kommer in på Stihls svenska hemsida? Jag får bara upp ett meddelande om att webbplatsen inte är säker..


Fick samma, men det fanns nåt alternativ där jag kunde välja att gå vidare ändå. Beror på webbläsaren och inställningarna om den bara varnar eller rent av blockerar.

Användarvisningsbild

Re: Ny såg

Micke36  
#526349 Jag köpte mig en stihl 261(på @JensSkoog inrådan) för ett par veckor sen och det är nog ett av dom bästa köpen jag gjort nån gång. Har ett 15" svärd på och den känns riktigt stark utan att vara särskilt tung (5kg) funkar fint både att fälla och kvista med. Behövde inte panta en njure för att ha råd med den heller då det var kampanj hos säljaren... rekomenderas skarpt!

Användarvisningsbild

Re: Ny såg

värmSkog  
#526350
totte skrev:
värmSkog skrev:På tal om Stihl, Är det bara jag som inte kommer in på Stihls svenska hemsida? Jag får bara upp ett meddelande om att webbplatsen inte är säker..


Fick samma, men det fanns nåt alternativ där jag kunde välja att gå vidare ändå. Beror på webbläsaren och inställningarna om den bara varnar eller rent av blockerar.


Kollade nu igen och det var som du sa att man kunde välja att gå vidare ändå :-bd

Avatar Fallback

Re: Ny såg

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#526586 Du har ju Stihl 241 med, motsvarar ju 238 och 242

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).