Traktorer och processorer

Basmaskin/bärare för traktorprocessor

9 inlägg 3287 visningar 58 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Basmaskin/bärare för traktorprocessor

molnia  
#525854 Undrar hur det skulle vara o ha en egen bärare, inte en traktor till en niab?
midjestyrd och styrbar utifrån där man ändå står o styr niaben...? typ en större skogsmyra / klippmyra/stolpmyra... som niaben sitter på....
skulle vara ännu mer spännande om niaben satt på en vridkrans så man kunde jobba upp träd som ligger parallellt med vägen. :ymparty:



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Basmaskin/bärare för traktorprocessor

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#525863 Har funnits/finns hydro bärare och bjm hade en bandgående bärare.
Eller får du skala av hytten på en traktor o radiostyra den 😉

Användarvisningsbild

Re: Basmaskin/bärare för traktorprocessor

molnia  
#526062 Jo dessa bärare har jag sett bilder på men inte på någon niab. Att köpa en midjestyrd valtra för att plocka av hytt o göra radiostyrd.... nej både stor och för dyr för denna tanke...

Finns det någon midjestyrd basmaskin som har bra markfrigång...? Med bredd på ca 2meter...?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Basmaskin/bärare för traktorprocessor

svampbob  
#526069 Det var väl i princip det jag hade med stegmataren på Ebeavern.

Avatar Fallback

Re: Basmaskin/bärare för traktorprocessor

Jim_90  
#526089 Har föreslått förr men en benford skulle va intressant. Flaket sitter på en svängkrans. En begangnad låg på ca 6000€ såg jag en gång så betydligt billigare en än fyrhjulsdriven traktor.

Användarvisningsbild

Re: Basmaskin/bärare för traktorprocessor

molnia  
#526148 Helt klart en intressant tanke. Kan behöva lite större däck...Funderade på äldre lunnare men de blir gärna breda i mitt tycke. Svängkransen blir nog en mycket tacksam funktion. Min tanke var att med hydralik kunna lyfta upp niaben mitt över svängkransen för bra tyngdpunkt vid transport. Och vid bearbetning sätta ner den på marken i ett arbetsområde av 180grader. Ståendes på marken för att avlasta den relativt lilla och lätta bäraren.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Basmaskin/bärare för traktorprocessor

molnia  
#526149 Borde bli enklare att få radiostyrd då den är hydrostatisk gentemot en äldre lunnare. Frågan är hur mkt hydralikkapasitet som finns att få ut till niab eller annat altenativ..

   TS
Avatar Fallback

Re: Basmaskin/bärare för traktorprocessor

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#526165 De står väl nånstans i beskrivningen vilket effektbehov Niaben behöver sen får du räkna baklänges om din tilltänkta bärare kan leverera de.
De flesta sånna skapelser saknar väl kraftuttag så pumpen behöver väl flyttas med

Avatar Fallback

Re: Basmaskin/bärare för traktorprocessor

Dennis1982  
#526243 Vi kör med en bjm bärare med en hypro bak. Väldigt smidigt om man ska gallra ett bestånd. Men oerhört långsam att flytta så det är inget man jagar vindfällen med. Tidigare hade vi en 300 bakom traktorn men tröttnade på småflyttandet av traktorn.

Jag tror att den bästa lösningen är en radiostyrd traktor. Då kan man flytta den snabbt och slippa klättrandet in och ur traktorn. Samt en maskin mindre som krånglar.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).