Motorsåg och handhållet

Funderar på ny motorsåg

8 inlägg 2407 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Funderar på ny motorsåg

Jorgen902  
#526234 Undrar om ett stihl ms 251 räcker för ved till eget bruk. Har lite skog som jag har hjälp med att fälla pga att det ligger byggnader mm nära träden så det blir mest kvistning o kapning. :?:



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Funderar på ny motorsåg

Lindveden  
#526239 Räcker nog utmärkt till det du beskriver att du ska använda den till

Användarvisningsbild

Re: Funderar på ny motorsåg

totte  
#526241 Om du inte skall stå på vedbacken och kapa tiotals kubikmeter varje säsong så bör det vara en utmärkt såg för ditt ändamål.

Avatar Fallback

Re: Funderar på ny motorsåg

ulfgustav  
#526242 Efter att jag haft en Stihl såg som krånglade oavbrutet, så sålde jag denna och köpte en ECHO såg en liten och trevlig så som jag verkligen gillar. Lugn och fin gång startsäker, ja vad mer kan man begära, Jo de lämnar 5 års garanti ok eller vad?

Avatar Fallback

Re: Funderar på ny motorsåg

Ldsaren  
#526251 Men har Echo samma effekt som Hva och Stihl och lika proffsiga tex handtagsvärme ? och sen service ,delar ,svärd kedjor ?
Japan kan i all ära , har själv sådana bilar ,inga problem där.
Jag har Stihl och det funkar bra hos mig ,även en Jonsered 2258 60 cc med dataförgasare jättebra på vedbacken ,och även till annat lite grövre.

Användarvisningsbild

Re: Funderar på ny motorsåg

Jorgen902  
#526264
totte skrev:Om du inte skall stå på vedbacken och kapa tiotals kubikmeter varje säsong så bör det vara en utmärkt såg för ditt ändamål.
Det blir ju förstås en 10 - 20 meter varje år som jag kapar🤔

   TS
Användarvisningsbild

Re: Funderar på ny motorsåg

totte  
#526265
Jorgen902 skrev:
totte skrev:Om du inte skall stå på vedbacken och kapa tiotals kubikmeter varje säsong så bör det vara en utmärkt såg för ditt ändamål.
Det blir ju förstås en 10 - 20 meter varje år som jag kapar🤔


Då skulle jag nog rekommendera en lite större såg. Funkar med en sån här också, men det är då oerhört viktigt att vara lätt på handen och alltid ha toppvass kedja så att sågen inte blir överbelastad.

Avatar Fallback

Re: Funderar på ny motorsåg

Scoutman  
#526267 Min ms 250 har funkat utmärkt i 10 år med att hämta hem ved från skogen, stormfällt, dikesrensning, passröjning, på vedbacken. Funkat utmärkt, startar alltid, minimal med service. Har bytt snabbspänning 2 ggr den gillar jag inte.

Har motorsågskörkort sedan 1,5 år o min teknik har blivit avsevärt bättre vill uppgradera till en proffssåg då ibland jag känner dess begränsningar, har haft vid vissa tillfällen ms 260 som referenssåg vilken är en helt annan såg att använda. Sugen på ms 241 (ev 261) inom en snar framtid.

Så mitt svar för sällananvändare funkar 251 perfekt.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).