Skotare

Skydd till boggilådor

12 inlägg 3475 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skydd till boggilådor

lillhulken  
#526117 Nån som vet om det finns att köpa skydd till boggilådor?? Har en F15 med portallådor (bygger väldigt mycket på innsidan i fälgen) så det minsta kättingarna går lite snett så sliter det på insidan av lådorna. Finns ju 4st 10mm gängade hål i lådan, 2 på vardera sidan om där det nöter. Så det verkar som att det är gjort fästen för att kunna sätta på nån form av skydd där. Alternativet är ju att ställa sig och tillverka nån slags skyddsplåt men det verkar lite tidskrävande med tanke på alla vinklar och grejjer. Nån som har nån ide’??



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Skydd till boggilådor

JoTh  
#526120 Det såg precis ut som du säger på tex Komatsu 860.nyare skotare,
där fanns det färdiga skydd att köpa som reservdel.
Troligt att dessa kanske passar, då det är NAF boggie i bägge fallen!

Avatar Fallback

Re: Skydd till boggilådor

lillhulken  
#526124 Ok tack för svar! Får undersöka det närmare i mårrn. Har noll koll på det här med svetsning men antar att lådorna är gjorda i nån form av gjutgods, är det nått som det går att svetsa i för att lägga tillbaks material där det nött eller är det nått man ska passa sig för??

   TS
Avatar Fallback

Re: Skydd till boggilådor

JoTh  
#526141 Boggielådor mm är gjutna med riktigt stålgjutgods, så det är svetsbara.
Men det är inte helt enkelt och kräver sin träning verkligen för att det över huvudtaget ska bli bra.
Det ska förvärmas, användas rätt elektroder och ha en långsam avkylning mm,
för att inte för stora spänningar skall uppstå och det spricker redan när det är påväg att svalna.

Så det allmänna rådet är att avstå om det absolut inte måste utföras som ett försök att rädda något.

Avatar Fallback

Re: Skydd till boggilådor

Cat554  
#526153 Riktig stål kan svetsas, også om det er gjutgods. Det er om det er grått støpejern det kan sprekke.
Jeg kjøpte min maskin med betydelig slitasje etter kjettingene, og har sveiset det opp.
Alltid bra med litt forvarming, men ikke for mye. Sveis også flere tynne sveiser med tilnærmet avkjøling mellom. Det er jo lagere og tetninger innenfor som ikke skal bli varme, helst ikke opp i 150 grader.
Om en sveiser for tykk streng rundt kan den også krympe så det blir trangt for lageret. Stål, inkludert sveis forsøker å krympe 2% ved størkning. Da må sveisen være så tynn at den må strekke seg uten at grunnmaterialet krymper med.
Skal du sveise på sliteskydd for banden, så sveis også lite pr. gang, og bare i endene. En sveis på langs av boggiarmen vil kunne bøye kassen.
Ole-H.

Avatar Fallback

Re: Skydd till boggilådor

JoTh  
#526163
Cat554 skrev:Riktig stål kan svetsas, også om det er gjutgods. Det er om det er grått støpejern det kan sprekke.
Jeg kjøpte min maskin med betydelig slitasje etter kjettingene, og har sveiset det opp.
Alltid bra med litt forvarming, men ikke for mye. Sveis også flere tynne sveiser med tilnærmet avkjøling mellom. Det er jo lagere og tetninger innenfor som ikke skal bli varme, helst ikke opp i 150 grader.
Om en sveiser for tykk streng rundt kan den også krympe så det blir trangt for lageret. Stål, inkludert sveis forsøker å krympe 2% ved størkning. Da må sveisen være så tynn at den må strekke seg uten at grunnmaterialet krymper med.
Skal du sveise på sliteskydd for banden, så sveis også lite pr. gang, og bare i endene. En sveis på langs av boggiarmen vil kunne bøye kassen.
Ole-H.


Självklart går det att svetsa i stålgjutgods men det krävs god erfarenhet och korrekt materialval, så man inte förvärrar det ändmål som var önskat.
Som illustrativt exempel går det att ta vilken skrotbit som helst av ett plattjärn och endast svetsa ett antal längsgående strängar på en och samma plattsida bredvid varandra,
ungefär som när man skall bygga på en liknande nedslitning som ett par kedjor kan ha givit över tid.
Då får man lite förståelse för vad krympning innebär.
Sedan har den stora massan som finns i en boggielåda en stor avkylande effekt vid svalningen som är värd att beakta beroende på vart på boggielådan man skall svetsa.
Om man har rivit isär en boggielåda och reflekterat över materialtjockleken i dess hus.
Kan man konstatera att det inte är samma tjocklek av material överallt i den.
Naturligtvis beroende på de olika stora krafterna som den utsätts för och avväkt en så låg egenvikt som möjligt.

Om jag nu inte har missförstått ovanstående tips gällande svetsning på band vid ombroddning,
så är det INTE att rekomendera.
Då bandplattorna kan smälla tvärt av vid svetsning på tvären.
Följ istället Olofsfors framtagna svetsinstruktion som finns i bifogad länk för korrekt utförd svetsning vid ombroddning.

http://www.eco-tracks.se/media/1125/svetsinstruktion.pdf

Bifogar även mycket läsvärd information som finns i Esab's svetshandbok för val av svetselektroder där mycket nyttig kunskap går att inhämta beroende på vad det är som skall svetsas utöver det vanliga.

http://www.svetshuset.se/res/Esabkatalog/repuhall.pdf

Användarvisningsbild

Re: Skydd till boggilådor

Fredrik Reuter  
#526181 Hej,
Vad är det för kedjor?

Avatar Fallback

Re: Skydd till boggilådor

lillhulken  
#526186 Tror dom heter pewag twist. Börjar bli slitna men vi har ganska fin körning, så jag tänkte jag skulle köra ur det sista ur dom innan banden åker på för vintern.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skydd till boggilådor

Fredrik Reuter  
#526207 Hej,
Det har varit lite diskussioner om Pewags band och svarvade trumpeter, jag hittar det tyvärr inte nu.
Jag har för mig att det är otroligt viktigt att få kedjans inre/bakre del optimalt spänd. Efter det kan man också korsspänna med extra kätting på utsidan, då ska det vara svårt att få dem att kränga.

Det ska ju inte behövas skydd på trumpeten, enda då kanske om ett lås går sönder under körning och då som extra säkerhet.

Undrar om inte @rocky också har erfarenhet av detta.

Avatar Fallback

Re: Skydd till boggilådor

bgl  
#526213 För länge sen fick jag lära mig att inte korta sidokedjorna vid slitage. I stället kortar man länkarna som går från mönstret till sidokedjorna genom att kapa bort ett par länkar och i stället montera stiftkopplingar, 3 eller 4 par varje sida som sedan kan kortas ytterligare vid mer slitage i mönstret.

Användarvisningsbild

Re: Skydd till boggilådor

Smålandshuggarn  
#526228
JoTh skrev:
Cat554 skrev:Skal du sveise på sliteskydd for banden, så sveis også lite pr. gang, og bare i endene. En sveis på langs av boggiarmen vil kunne bøye kassen.
Ole-H.


Om jag nu inte har missförstått ovanstående tips gällande svetsning på band vid ombroddning,
så är det INTE att rekomendera.
Då bandplattorna kan smälla tvärt av vid svetsning på tvären.


Nu va de väl slitskydd på boggien om banden ligger emot där ock, som Cat554 mena.? Ej brodda om band.

Användarvisningsbild

Re: Skydd till boggilådor

rocky  
#526601 Ponsse har i sitt tillbehörs sortiment tre olika lösningar där två fästs innanför yttre kanten på fälgen och en fästs med hjulbultarna, sen fäster man två eller fyra kättingar till slirskyddet så det inte kan glida iväg.

Slirskydden brukar ha tre kortningspunkter på ytter och inner länk. (Två punkter och själva öppningen) Dom tre punkterna ska kortas lika mycket. När slirskyddet blir slakt och behöver kortas ska man ta lika många märlor på alla tre ställen. Annars blir inte kedjan ”rund” och brukar börja glida runt på hjulet och hänga olika på in och ut sidan.

Spännkätting ska väl typ fungera på samma vis oxå.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).