Öppna kategorin

Köra med häst.

15 inlägg 6122 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Köra med häst.

Krokmark  
#339676 Hej
Är det någon mer än jag som är hästintresserad och kör med häst i jordbruk, skogsbruk och vid evenemang?
Skulle vara kul med en tråd där det diskuteras ang skogskörning och brukskörning med häst.
Utrustning, teknik, mm

Själv har jag några ardennerhästar som i höst ska agera skogsdragare.
Tänkte även harva och slå lite gräs med dem framöver.

David



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Köra med häst.

Skogstinsen  
#339691 Jag har 2 st ardenner damer. De är av bergsardenner typ, lågställda. Kör i egen skog och jordbruk, har tävlat i skogskörning Värmland(Arvika) och gjort körprov med 50 av 50 möjliga poäng. Ja lade in några bilder här i en annan häst tråd.

Det finns några på forumet som kör med häst, men de är tyvärr ett utdöende släkte.
Va kul att det finns flera.

Avatar Fallback

Re: Köra med häst.

Krokmark  
#339714 Kul med flera likasinnade.

Jag har precis börjat men jag ska göra vad jag kan för att föra kunskaperna och traditionella bruksmetoder vidare till nästa generation.

Vad använder ni för utrustning i skogen?
Sele, vagn, mm?

Själv har jag ett gäng selar att välja mellan men vad jag lärt mig så blir det att använda en Tärnsjö-sele med bågdäckel då det kan bli lite högre tryck.
För tillfället har jag bara kälkar och någon släpa, ingen vagn, men tanken är i mitt fall bara att dra fram till basväg och sedan hämta med traktorn.

Tänkte ge mig på att plöja, harva, så och slå och sedan häsja höet på en liten åkerbit med enbart häst nästa år.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köra med häst.

Erika.  
#526081 Går nu tvåårig brukshäst kusk utbildning på Wången och målet är att jag ska starta eget med häst för att köra i skog.

Användarvisningsbild

Re: Köra med häst.

Torbjörn Johnsen  
#526091 Kul att det finns fler som vill köra med häst @Erika. ! Det verkar finnas en viss efterfrågan från olika håll. Bl a när det gäller att köra virke ur tätortsnära skogar och naturreservat. På Gallringsdagarna förra veckan pratade jag med en kille från Sydved som sa att de kan erbjuda hästkörning och att de har full beläggning för de ekipage som kör åt dem. Lycka till och dela gärna med dig med bilder och erfarenheter här på Skogsforum :-bd

Användarvisningsbild

Re: Köra med häst.

Erika.  
#526094 Tack för uppmuntran. Ska v 41 till Jonas Nordlund Backfors gård och vara där en vecka för att lära mig praktiskt. Ska bli jätteroligt, jag hoppas att dagens skogsägare inte har fördomar för kvinnor i skogen. Lite orolig att jag ska dömas innan jag ens fått visa vad jag går för, tänker att det är bra att ha en riktig utbildning i bagaget. Vi läser företagsekonomi, djuretik, hovvård (tar tappsko licens) ergonomi, skötsel av stall och anläggning m.m.

Användarvisningsbild

Re: Köra med häst.

anersimyra  
#526095 Och se för tusan till att förhandla fram att transporten fram och åter från arbetsplatsen ingår i arbetstiden, annars blir det långa sega arbetsdagar.. :shock: :o

Användarvisningsbild

Re: Köra med häst.

Erika.  
#526097 ja det är mycket man ska räkna på. Tänkte börja i liten skala och bara lunna ut skog sen när jag jobbat ihop till ett kapital utöka och köpa griplastarvagn. Dumt köpa på sig många dyra saker om man inte får ngt uppdrag, för hur det än är så ska det ju betalas, för jag har då inte startkapital att ta ur egen ficka.
🙂

Avatar Fallback

Re: Köra med häst.

Amatörhuggare 62  
#526878 Här markberedde Morfar,en gång i tiden.
Med Ardennern Maja . Världens goaste häst.
Och nu dax å gallra.

Avatar Fallback

Re: Köra med häst.

Amatörhuggare 62  
#526880
1538469210_15384691728991424622621.jpg
1538469155_1538469101733-1194824375.jpg

Användarvisningsbild

Re: Köra med häst.

anersimyra  
#527203
En liten film från dagens jobb.. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Köra med häst.

Erika.  
#527249 :-bd

Avatar Fallback

Re: Köra med häst.

Hema  
#527256 Skulle gärna se sådan lunning med kälke.

Användarvisningsbild

Re: Köra med häst.

totte  
#527291 Utomordentligt!

Avatar Fallback

Re: Köra med häst.

röjar kalle  
#527337 *-:) :P

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).