Öppna kategorin

Stöldskyddad förvaring (budgetbygge)

23 inlägg 6494 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Stöldskyddad förvaring (budgetbygge)

Brannäs  
#523608
Brannäs skrev:Stort tack för era svar! Jag skall börja att redovisa mina tankegångar i kronologisk ordning och sedan svara på några av de frågor jag fått.
Eftersom bygget blir ganska tungt, tänkte jag att marken / grunden måste vara riktigt stabil. Från början var marken typ skogsmark, så detta fylldes upp med 8 st lastbilslass med grov sprängsten från ett vägbygge i närheten. Detta jämnades ut och täcktes med två lass väggrus (hyperit). Sedan jämnade jag ut detta så att det blev acceptabelt "platt". Efter detta så placerades sex stycken plintar i form av begagnade, utbytta plattor från stadens torg (50 x 50 x 8 cm, 45 kg styck) under varje container. Mellanrummet mellan de båda containrarna bestämdes till 350 cm, vilket alltså blir carportens bredd. Efter att ha placerat ut plintarna / plattorna, så gäller det att få dem i våg. Detta gjordes med hjälp av vattenpass och plank. Tidsödande, men ack så viktigt! Eventuella felaktigheter riskerar att leva med och "spöka" under hela byggtiden. Efter att plintarna är i våg, är det klart att beställa container!

Nu tar jag några frågor!
Fukt?
Ja, fuktproblem var något som jag tog höjd för. Om jag fattat detta rätt, så uppstår fuktproblem främst vid snabba temperaturväxlingar. Bygget står mestadels i skuggan av träd, så detta är gynnsamt. Dessutom fungerar brädfodringen (och i viss mån plåttaket) som isolering. Jag har till min stora förtjusning ännu ej sett några tecken på fukt! Containrarna är försedda med två små ventiler på diagonalen. Uppstår problem, är jag beredd att förstora dessa, för att även vid behov montera paxfläkt.

Ekonomin?
Som jag nämnde så kallar jag det för ett budgetbygge. Främst för att jag jagat billigt material (begagnat, gratis), och dels för att jag gjort det mesta av jobbet själv. Visst blir det dyrare än ett ordinärt "träförråd", men några 150 000 är det inte tal om. Drygt en tredjedel tror jag att det rör sig om, men jag återkommer med material- och fullständig prislista!
Bilder från början av bygget!
20170826_085431.jpeg
20180509_165603.jpeg

   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Stöldskyddad förvaring (budgetbygge)

ThomasP  
#523808 Vad kul. Jag håller på med nåt liknande. Blir nog inte riktigt så snyggt som ditt dock. Måste få tak över mina små maskiner tills dess att jag jobbat ihop till en riktig hall. Containrarna hade jag sen innan.

Användarvisningsbild

Re: Stöldskyddad förvaring (budgetbygge)

JohannesG  
#523810 @Brannäs
Har du isolerat runt containrarna eller bara panel med luftspalt mellan? Tänker hur mycket eller lite som krävs för att slippa kondensen.

Användarvisningsbild

Re: Stöldskyddad förvaring (budgetbygge)

Brannäs  
#523817 Ingen isolering över huvud taget, bara luftspalten mellan plåt och brädfodring. Tror dock att trädens skugga gör en hel del.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stöldskyddad förvaring (budgetbygge)

mikols  
#523828 Riktigt snyggt! Hur har du fått fast panelen i containrarna?

Användarvisningsbild

Re: Stöldskyddad förvaring (budgetbygge)

Brannäs  
#524376 En fråga har varit hur jag har fäst både takstolar och väggar, när jag bara har metall att fästa i. Ja, detta undrade jag också till en början.... Så här löste jag det i alla fall!

Det första jag gjorde var att bygga en "träram" av 2"4 samt 5"5 som löpte på ytterkanterna uppe på containrarna. Dessa fick bilda basen för takstolarna, samt trä att fästa överdelen av brädfodringen i. Över carporten lades naturligtvis de grövre "fyrskäringarna" (5"5), eftersom de kommer att "hänga fritt" i luften över den 350 cm breda öppningen, och kommer att ta upp mycket tyngd.
Hur fäste jag då nederdelen av brädfodringen? Jo, jag svetsade på ett vinkeljärn i varje nedre hörn och fäste 2"2 som en ram runt containerns vägg. Då fick jag en viss stabilitet mellan vägg och tak, samt något att spika fast brädfodringen i.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stöldskyddad förvaring (budgetbygge)

Brannäs  
#526052
Brannäs skrev:En fråga har varit hur jag har fäst både takstolar och väggar, när jag bara har metall att fästa i. Ja, detta undrade jag också till en början.... Så här löste jag det i alla fall!

Det första jag gjorde var att bygga en "träram" av 2"4 samt 5"5 som löpte på ytterkanterna uppe på containrarna. Dessa fick bilda basen för takstolarna, samt trä att fästa överdelen av brädfodringen i. Över carporten lades naturligtvis de grövre "fyrskäringarna" (5"5), eftersom de kommer att "hänga fritt" i luften över den 350 cm breda öppningen, och kommer att ta upp mycket tyngd.
Hur fäste jag då nederdelen av brädfodringen? Jo, jag svetsade på ett vinkeljärn i varje nedre hörn och fäste 2"2 som en ram runt containerns vägg. Då fick jag en viss stabilitet mellan vägg och tak, samt något att spika fast brädfodringen i.
Här kommer lite bilder från bygget!
20171106_163517.jpeg
20170826_085938.jpeg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stöldskyddad förvaring (budgetbygge)

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#526159 Åhå, strandtomt

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).