Motorsåg och handhållet

Mindre vändhake?

11 inlägg 3210 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Mindre vändhake?

M Nilsson  
#525816 Hej!
Jag jobbar nästan uteslutande med att försöka hålla vindfällena stången och då det blir en hel del grovt är det ofta väl tungt att vända med sax. Då jag knappt fäller icke-lutande träd behöver jag inte direkt brytjärnet på vändhaken utan hade velat ha ett mindre vändningsverktyg. Finns det tro? Det nuvarande är svårt att förvara på Alstorn och lyckas man fästa det slänger haken omkring, kommer garanterat ha sönder något på en själv eller maskinen förr eller senare. :|



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Mindre vändhake?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#525817 Har du provat vändband i kombination med en slana ?

Avatar Fallback

Re: Mindre vändhake?

M Nilsson  
#525818 Låter inte så smidigt, tänker mig mer en kortare variant med en lite mer fast monterad hake. (tänk tillbakafjädrande)
Fast jag antar att det funnits att köpa om efterfrågan fanns, så jag ät nog bara ute och cyklar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mindre vändhake?

källshult  
#525822 men du har ju en alstor då kan du vända på stockarna när du kör ut dom med alstorn

Avatar Fallback

Re: Mindre vändhake?

M Nilsson  
#525824 Jojo, tänker vid kvistningen bara, har ingen processor.

   TS
Avatar Fallback

Re: Mindre vändhake?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#525829 Jag har ett EIA Bushman brytjärn av aluminium 700mm som jag fäster lyftkroken i och använder som vändjärn. Då jag är rätt lång tycker jag att det funkar att bära det i bälteshölster och ha med det vid den mesta huggningen.

Skulle jag köpt nytt så hade jag velat prova Fiskars WoodXpert M med deras lyftkrok. Det är lite samma funktion som jag har nu.

Användarvisningsbild

Re: Mindre vändhake?

källshult  
#525834 jag använder kranen på såna stockar som jag inte kan kvista under gör det när jag kör ut virket . har man en alstor så är det lätt att kliva av och på den och den är ju smidig maskin att komma intill

Användarvisningsbild

Re: Mindre vändhake?

JensSkoog  
#525861 Såg en i affären idag, Norwood, som skulle passa.
1537792064_p9231007.jpg

Logosol som säljer. 700 pluss moms

Avatar Fallback

Re: Mindre vändhake?

M Nilsson  
#525969 Norwoods ser bra ut, gäller att hitta en ÅF i Sydsverige bara. Får skicka efter annars.
Tack för tipset!

   TS
Avatar Fallback

Re: Mindre vändhake?

Hema  
#525983
M Nilsson skrev:Norwoods ser bra ut, gäller att hitta en ÅF i Sydsverige bara. Får skicka efter annars.
Tack för tipset!

Om du finner en, hojta gärna till. :)

Användarvisningsbild

Re: Mindre vändhake?

JensSkoog  
#526038
M Nilsson skrev:Norwoods ser bra ut, gäller att hitta en ÅF i Sydsverige bara. Får skicka efter annars.
Tack för tipset!

Finns i alla fall här, så hojta till om jag ska hjälpa till med köp :grin:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).