Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Bygga flak till timmerkärra?

69 inlägg 66317 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bygga flak till timmerkärra?

Fraden  
#525873 En gammal tråd, men då jag håller på att bygga Insatsflak så söker jag lite tips.

Har kapat till alla bitar till stommen och svetsat ihop allt.

Nu klurar jag på vad jag ska använda för material inuti insatsflaket.

Klurar på ”våtplyfa” i botten, men på sidorna?

Flaket kommer givetvis bli tippbart.
Längden blir 2.3m långt.
Måttet i botten är 56cm och högst upp 105cm om jag minns rätt.
IMG_3978.JPG
IMG_4086.JPG
IMG_4089.JPG
IMG_4090.JPG
IMG_4091.JPG
IMG_3977.JPG

Avatar Fallback

Re: Bygga flak till timmerkärra?

Hema  
#525884 Tunnare plywood och klä med tunn plåt?

Användarvisningsbild

Re: Bygga flak till timmerkärra?

Fraden  
#525886
Hema skrev:Tunnare plywood och klä med tunn plåt?

Nja. Skulle haft en stor bock så man kunde bocka galvadplåt eller helst Durkalu. Men rädd för att alu kommer att oxidera mot stålet.

Ska iofs givetvis måla ramen ändå, men kanske inte räcker som skydd mellan alu och stål ändå?

Avatar Fallback

Re: Bygga flak till timmerkärra?

Hema  
#525905 Gummipackningar/lister?

Avatar Fallback

Re: Bygga flak till timmerkärra?

Boppen  
#563090 Ger den här tråden konstgjord andning en andra gång och startar igång den igen (över 10 år nu - fortfarande aktuell tydligen).
Hyr gick det @Fraden - har du någon bild på resultatet?
Jag har haft ett flak som plan länge, men aldrig kommit till skott. Så nu i påsk lade jag en dag och en tusenlapp på ett ”tillfälligt” (kommer antagligen bli det slutgiltiga, permanenta :d )
1555911340_f08d4074-ece9-4db4-a312-58e02e16092b.jpeg

1555911340_79ce13f6-71ec-4a11-9b52-cdcb8ff7421b.jpeg


Tanken har hela tiden varit att bygga ett plant, men nu följde jag bankarna istället och det har ju fördelar bär det gäller hur mycket man kan lasta, några erfarenheter kring det?
1555911340_46a479f4-6914-4619-b0a9-32cffdeaf095.jpeg


Gjorde även en ”skopa” (a la skopplåtar) av en behållare för rengöringsmedel och fyra bultar - funkade över förväntan och får ses som en prototyp - gick snabbt att lasta så pass mycket att jag knappt kom uppför en backe på tomten :grin:

Avatar Fallback

Re: Bygga flak till timmerkärra?

Hema  
#563250 Du får gärna dela en bild hur du fäst skopbladen i gripen. 👍

Avatar Fallback

Re: Bygga flak till timmerkärra?

Boppen  
#563262 Oj, det är så fruktansvärt pinsamt dåligt gjort att jag knappt vågar ;-) Men här kommer ett försök till förklaring så får vi se om det dyker upp en bild ikväll.
Jag öppnade helt enkelt gripen bara lite lagom så jag kunde lägga in mina två rengöringsfats-halvor och sen tog jag ett hål (i ”skopbladet”) på över- och ett hål på undersidan av delen längst ut/ned på gripen (det tvärgående plattjärnet om ni fattar).
Två bultar och ett plattjärne med hål i som mothåll på utsidan av gripen.
Klart. Funkar klart över förväntan och som jag använt skopan hittills (lastat grus och jord) räcker det rätt bra att enbart ha den fäst längst ned/ut. I överkant har den knappt stöd mot gripen men det blir ju ingen större belastning där heller.

Avatar Fallback

Re: Bygga flak till timmerkärra?

stektlök  
#563390 Jag har byggt ett flak i trä också som går att tippa med hjälp av vinschen och även ta av.
Mkt fin svetsad ram här ovan :)

Användarvisningsbild

Re: Bygga flak till timmerkärra?

Fraden  
#600023
Boppen skrev:Hyr gick det Fraden - har du någon bild på resultatet?


Sent svar. Men sålde av kärran till en kompis.
Var iväg och handlade en hydraulisk kärra i stället.
Så jag har börjat skissa lite lätt på ett insats flak till denna i stället.
Är även rejält sugen på en gripskopa.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).