Traktorer och processorer

MF 5713 som traktorskördare.

192 inlägg 73293 visningar 28 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: MF 5713 som traktorskördare.

JohannesG  
#525519 Fint bygge! Några tankar:
• Saknade doften av skog i hytten, du måste köra mer! 😉

• Snyggt bygge med hydraultanken, dock såg oljekylaren lite utsatt ut.

• Relativt lätt att komma runt, men kändes inte lika bra som Valtra N4. Eller min egen för den delen, men kapat och modifierat är just kapat och modifierat. Platsen i Sebs traktor var absolut bland de bättre. Hoppade upp i en mindre New holland varpå säljaren kommer och säger att "nu har du hittat rätt", "absolut inte" svarade jag, var ju ett mindre projekt att komma runt trots att hytten i övrigt var stor för traktorstorleken.

• Förvånansvärt lågt i tak, tror inte det enbart var stolen som var omotiverat hög när jag hoppade upp, men det bidrog säkert.

• Ägaren var bortsprungen när jag tittade förbi, hade varit trevligt att träffa Seb i egen hög person.

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: MF 5713 som traktorskördare.

hlb  
#525530 Han är riktigt duktig den där Seb, man kan bara beundra.

Användarvisningsbild

Re: MF 5713 som traktorskördare.

Seb macahan  
#525571
JohannesG skrev:Fint bygge! Några tankar:
• Saknade doften av skog i hytten, du måste köra mer! 😉

• Snyggt bygge med hydraultanken, dock såg oljekylaren lite utsatt ut.

• Relativt lätt att komma runt, men kändes inte lika bra som Valtra N4. Eller min egen för den delen, men kapat och modifierat är just kapat och modifierat. Platsen i Sebs traktor var absolut bland de bättre. Hoppade upp i en mindre New holland varpå säljaren kommer och säger att "nu har du hittat rätt", "absolut inte" svarade jag, var ju ett mindre projekt att komma runt trots att hytten i övrigt var stor för traktorstorleken.

• Förvånansvärt lågt i tak, tror inte det enbart var stolen som var omotiverat hög när jag hoppade upp, men det bidrog säkert.

• Ägaren var bortsprungen när jag tittade förbi, hade varit trevligt att träffa Seb i egen hög person.


Hej. Vad synd att jag inte var där, men jag försökte både köra med maskinen och vara delaktig i diskussionen kring den så mycket som möjligt och ändå hinna se GD själv. Hade varit kul o träffa dig @JohannesG. Lukten kommer vart det lider, finns väl stunder då det luktar betydligt sämre i hytten än under GD.
Stolen är lite högt ställd men jag upplever inte det som ett bekymmer. Nästa år kommer taket o modifieras till skogstak "al'a Valtra. Det finns detaljer o förbättra gällande svängning av stolen, bla ska jag ta bort den lilla uppfällbara dynan som är breddningen av instuktörssitsen. Men runt kommer jag 184cm utan o slå i knän eller behöva jucka på stolen. Fläkten tyckte jag också ser lite utsatt ut, men jag har märkt att man sällan är i närområdet med kranen, får se här kanske blir en uppdatering.
Hur som: Det har varit riktigt roligt o visa maskinen under GD. Jag har fått jättefina kommentarer men framförallt fått lite ny input och tankar, besökare har fått höra hur jag har tänkt och samtidigt sett ekipaget lite i action. Skoj att så många var intresserade, även på Torsdag kvällen........ 🙏

   TS
Användarvisningsbild

Re: MF 5713 som traktorskördare.

JohannesG  
#525589 Det där att hinna se GD själv förstår jag måste varit svårt. Skönt du hade två dagar.

Användarvisningsbild

Re: MF 5713 som traktorskördare.

källshult  
#525840 johannesG jag har sikt tak där fram på min traktor och då är det bättre takhöj är stor skillnad när man kliver ut och in i traktorn också . bruka man ha när man har lastare på traktorn vet inte varför seb inte tog det på sin men han ska göra sikt tak där bak och det är mycket bra med tanke på det bygge som han har

Användarvisningsbild

Re: MF 5713 som traktorskördare.

Seb macahan  
#525844 Detta ska Seb ta o förklara. Det finns tre tak o välja till Mf's 5-serie. Lågprofil, standard och glastak. Glastaket är riktigt snyggt och ger bra rymd, men med detta tak kan man endast få AC och inte ACC, samt att man kan inte bygga om taket i bakkant. Lågprofiltaket är bara bra på att vara lågt, alltså ingen ACC där heller samt lägre hytt. Standard taket som är det jag har, går att få med ACC och taklucka. Det är hålet för taklucka som jag ville åt samt ACC. Kanske låter löjligt o välja tak pga av Ac'n men i min förra maskin hade jag "bara" AC och det var ett jädra skruvande på temp upp och ner. I nyare maskiner är det stora ytor av glas vilket gör stor skillnad om man arbetar i skugga eller kör ut i solen. Därför var ACC ett måste (nästan). Men valet var inte helt självklart, MF's glastak är riktigt fint o ger en löjligt bra vy uppåt (framåt). Men som sagt, luckan i taket försvinner med detta samt en massa förstärkningar där man skulle vilja ha ett skogstak (fönster) som jag har nytta av vid kranarbetet. Sen tror jag Johannes vart så uppspelt så han hoppade av glädje för hur han lyckas slå huvudet i taket vet jag inte annars :wink: :wink:
Det taket jag har bygger på att vid stolen (oavsett läge) ska föraren ha gott om plats för huvudet. På bekostnad att allt annat (ac, stereo, friskluftsventiler mm) som finns i taket blir placerat framåt. Denna "låda" känns kanske i lägsta laget när man ska in och ur. Jag har dock inte upplevt det som bekymmer men jag är ju inte jättelång. Men det var ju diskussionen som jag ville ha, det var därför jag valde o låta Ölmstad ställa ut den.

   TS
Avatar Fallback

Re: MF 5713 som traktorskördare.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#525846 Inte ens jag slog huvet i taket 😉

Användarvisningsbild

Re: MF 5713 som traktorskördare.

JohannesG  
#525851 Jag är då heller inte lång. Runt 177cm kort tror jag, länge sedan jag behövde mäta mig. Tänkte främst på det när jag gick in och när jag provade att titta runt stolpar och dylikt. Satt bakåtvänd och lutade mig bakåt (framåt enligt traktorn), då tog huvudet i lite vilket jag inte var beredd på, har inte hänt i någon annan. Men som sagt, stolen var väldigt hög, måste vara så för jag var det då inte. Det som tog i var alltså den lägre delen av taket, antagligen inget som märks vid normal körning.

Användarvisningsbild

Re: MF 5713 som traktorskördare.

källshult  
#525855
Seb macahan skrev:Detta ska Seb ta o förklara. Det finns tre tak o välja till Mf's 5-serie. Lågprofil, standard och glastak. Glastaket är riktigt snyggt och ger bra rymd, men med detta tak kan man endast få AC och inte ACC, samt att man kan inte bygga om taket i bakkant. Lågprofiltaket är bara bra på att vara lågt, alltså ingen ACC där heller samt lägre hytt. Standard taket som är det jag har, går att få med ACC och taklucka. Det är hålet för taklucka som jag ville åt samt ACC. Kanske låter löjligt o välja tak pga av Ac'n men i min förra maskin hade jag "bara" AC och det var ett jädra skruvande på temp upp och ner. I nyare maskiner är det stora ytor av glas vilket gör stor skillnad om man arbetar i skugga eller kör ut i solen. Därför var ACC ett måste (nästan). Men valet var inte helt självklart, MF's glastak är riktigt fint o ger en löjligt bra vy uppåt (framåt). Men som sagt, luckan i taket försvinner med detta samt en massa förstärkningar där man skulle vilja ha ett skogstak (fönster) som jag har nytta av vid kranarbetet. Sen tror jag Johannes vart så uppspelt så han hoppade av glädje för hur han lyckas slå huvudet i taket vet jag inte annars :wink: :wink:
Det taket jag har bygger på att vid stolen (oavsett läge) ska föraren ha gott om plats för huvudet. På bekostnad att allt annat (ac, stereo, friskluftsventiler mm) som finns i taket blir placerat framåt. Denna "låda" känns kanske i lägsta laget när man ska in och ur. Jag har dock inte upplevt det som bekymmer men jag är ju inte jättelång. Men det var ju diskussionen som jag ville ha, det var därför jag valde o låta Ölmstad ställa ut den.

Se där då fick man en bra förklaring. Jag hade ingen AC i min gamla traktor så jag är glad att jag har AC i min nu. Så jag har ju bara erfarenhet av det från den gamla att det är skönt med AC så man får väl se om en tio år om man byter traktor då om man har annat önskemål så som acc

Avatar Fallback

Re: MF 5713 som traktorskördare.

Hema  
#525864
Seb macahan skrev:Detta ska Seb ta o förklara. Det finns tre tak o välja till Mf's 5-serie. Lågprofil, standard och glastak. Glastaket är riktigt snyggt och ger bra rymd, men med detta tak kan man endast få AC och inte ACC, samt att man kan inte bygga om taket i bakkant. Lågprofiltaket är bara bra på att vara lågt, alltså ingen ACC där heller samt lägre hytt. Standard taket som är det jag har, går att få med ACC och taklucka. Det är hålet för taklucka som jag ville åt samt ACC. Kanske låter löjligt o välja tak pga av Ac'n men i min förra maskin hade jag "bara" AC och det var ett jädra skruvande på temp upp och ner. I nyare maskiner är det stora ytor av glas vilket gör stor skillnad om man arbetar i skugga eller kör ut i solen. Därför var ACC ett måste (nästan). Men valet var inte helt självklart, MF's glastak är riktigt fint o ger en löjligt bra vy uppåt (framåt). Men som sagt, luckan i taket försvinner med detta samt en massa förstärkningar där man skulle vilja ha ett skogstak (fönster) som jag har nytta av vid kranarbetet. Sen tror jag Johannes vart så uppspelt så han hoppade av glädje för hur han lyckas slå huvudet i taket vet jag inte annars :wink: :wink:
Det taket jag har bygger på att vid stolen (oavsett läge) ska föraren ha gott om plats för huvudet. På bekostnad att allt annat (ac, stereo, friskluftsventiler mm) som finns i taket blir placerat framåt. Denna "låda" känns kanske i lägsta laget när man ska in och ur. Jag har dock inte upplevt det som bekymmer men jag är ju inte jättelång. Men det var ju diskussionen som jag ville ha, det var därför jag valde o låta Ölmstad ställa ut den.

Haha klockrent! Med tanke på den förklaringen, kan man nog anta att varje liten del är vald med omsorg. 👍

Avatar Fallback

Re: MF 5713 som traktorskördare.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#525866
gnisten83 skrev:Inte ens jag slog huvet i taket 😉

Får tillägga att jag är 195 enl passet

Användarvisningsbild

Re: MF 5713 som traktorskördare.

Seb macahan  
#528583 Jag har fått möjligheten o köra lite mer med ekipaget nu i höst. Har huggit en de barkborreträd åt grannar och andra skogsägare. Själv har mitt klarat sig riktigt bra. För varje dag som jag kört så blir jag mer o mer nöjd med konceptet. Jag börjar hitta någon typ av teknik med aggregatet även om det finns massor o bättra. Att ställa om traktorn från "skördare till skotare" tog exakt 35min.
Har haft en del utmanande terräng. På sina ställen trodde jag inte överhuvudtaget att det skulle gå o köra, men det har gått bra. Jag blir mer övertygad om att traktor monterad kran är o föredra även vid skotning. Nackdelen är den där extra knappa metern man kan trolla fram med ramstyrningen. Det finns ju givetvis massor o förbättra och jag har än så länge bara kört några dagar nu i höst, men nån början måste allt ha! :wink:

   TS
Användarvisningsbild

Re: MF 5713 som traktorskördare.

sundelius  
#528597 Så skoj att det går bra och att det fallit ut som du önskat :-bd

Avatar Fallback

Re: MF 5713 som traktorskördare.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#528608 Att du gillar konceptet med kranen fast på traktorn förstår jag precis, men de förvånar nog ingen att jag tycker de :d
De blir ett stabil lösning även vid skotning även utan stödben.
Förstår inte dom som gallrar med Tapio/Arbro/Naarva på vagnen, den blir ivägen stor del av tiden och smidigheten försvinner.

Men du hade väl inga flytläge på kranen så du kan lägga ner den på vagnen?

Användarvisningsbild

Re: MF 5713 som traktorskördare.

ss0803  
#528617 Fina bilder!

Den ser maffig ut MF’n med Nokian Multiplus-däcken.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).