Skogsröjning

Strands röjklinga

198 inlägg 152795 visningar 42 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Strands röjklinga

Elfving  
#449484
adahlm skrev:Större mellaneuropeisk? Stihl? Finns det fler stora i mellaneuropa?

Eftersom det inte står svensk, så måste det vara Stihl. Nästa stora är Hitachi och de kommer inte från Europa...
Helt rätt av dem att förse sina sågar med de bästa klingorna. Än hur bra sågen går så kan den inte skära tillräckligt bra utan de bästa klingorna.

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Strands röjklinga

JensSkoog  
#449487
Elfving skrev:
adahlm skrev:Större mellaneuropeisk? Stihl? Finns det fler stora i mellaneuropa?

Eftersom det inte står svensk, så måste det vara Stihl. Nästa stora är Hitachi och de kommer inte från Europa...
Helt rätt av dem att förse sina sågar med de bästa klingorna. Än hur bra sågen går så kan den inte skära tillräckligt bra utan de bästa klingorna.

Holler jag med dig i, "Elfving" :-bd
Hoppas det är Stihl, för Stihlklingorna är inte så väldans bra :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Strands röjklinga

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#449496 Prövade en ny vanlig "orginal" klinga idag, man märker verkligen skillnaden när man röjjer i eftersatta bestånd samt att de blir mer träslöa jämfört mot strandklingan blir att byta ut till strandklingan innan man startar röjsågen nästa gång... måste dock invänta de nya strandklingorna som kommer nästa vecka!

Användarvisningsbild

Re: Strands röjklinga

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#451368
SkogsGotte skrev:Prövade en ny vanlig "orginal" klinga idag, man märker verkligen skillnaden när man röjjer i eftersatta bestånd samt att de blir mer träslöa jämfört mot strandklingan blir att byta ut till strandklingan innan man startar röjsågen nästa gång... måste dock invänta de nya strandklingorna som kommer nästa vecka!


Jag märkte samma sak, scarlett-klingan kändes slö i jämförelse fast den var nyfilad.

Avatar Fallback

Re: Strands röjklinga

Bröderna byman  
#451394 Kan inte mer än att hålla med, strandklingan är fantastiskt bra! Blir svårt att byta till något annat nu.

Köpte en strands med härdade spetsar som ska klara ca 50 ggr längre tid mellan slipningarna. Förutsätter givetvis ingen stensågning. Den var dyr som attan men tänkte att jag ville prova den iaf. Än så länge helt klart nöjd, har kört ca 2 slipningar med vanlig klinga men denna känns fortfarande som ny. Värd priset? Tveksamt, får ju några vanliga strandklingor för samma pris...

Avatar Fallback

Re: Strands röjklinga

Reymond  
#453909 Hårdmetall inte värd sitt pris. Inte kul om man råkar stensåga. Men den vanliga strandklingan är suverän.
Filar med mall först och sedan några lätta drag utan mall då man fixar lite höknäbb.

Avatar Fallback

Re: Strands röjklinga

utgård  
#475233 Har provat några strandklingor på firman under denna säsong. Tycker att effektiviteten på dom inte är direkt mycket bättre än Eias eller jonsered. Ska byta till En Eia Maxi nu efter lunch.

Avatar Fallback

Re: Strands röjklinga

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#475252
utgård skrev:Har provat några strandklingor på firman under denna säsong. Tycker att effektiviteten på dom inte är direkt mycket bättre än Eias eller jonsered. Ska byta till En Eia Maxi nu efter lunch.

Kolla gärna den film, Strandklingan är överlägsen jämfört med Scarlett

Användarvisningsbild

Re: Strands röjklinga

Skottet  
#525129
isteskog skrev:Hos Åkes Motor i Delsbo säljs både Husqvarna och Strandklingor i samma butik. Inget problem där tydligen .... :???:

Samma här. Alla sorters klingor säljs i samma butik.

Användarvisningsbild

Re: Strands röjklinga

PerN  
#525562
Icegrip skrev:Jag är väldigt nöjd med strandklingan. Det enda minus jag märkt, som någon tidigare skrev om tidigare, är att ibland kastas smått spån genom visiret på hjälmen.
,

Användarvisningsbild

Re: Strands röjklinga

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#540416 Sitter och funderar på köp av denna klinga efter rekommendation av granne.
kommer i så fall att köpa filmall med, vilken fil skall man ha till den? 5,5mm??

Finns även en ryggfil, är det något man måste ha?
https://skogma.se/strand-filmall-rojkli ... 996001001/

Användarvisningsbild

Re: Strands röjklinga

JensSkoog  
#540422 Strandklingan är bara toppers, så den kan jag varmt rekommendera.
Köpte ryggfilen, men det var väl inte bästa köpet jag gjort. :???:
Slipar klingan i maskin, så jag vet inte vilken fil du behöver för tänderna.

Avatar Fallback

Re: Strands röjklinga

Hema  
#540423
Zixten skrev:Sitter och funderar på köp av denna klinga efter rekommendation av granne.
kommer i så fall att köpa filmall med, vilken fil skall man ha till den? 5,5mm??

Finns även en ryggfil, är det något man måste ha?
https://skogma.se/strand-filmall-rojkli ... 996001001/

Har för mig att det är 5,5mm, kan återkomma imorgon.

Avatar Fallback

Re: Strands röjklinga

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#540427 Det är 5,5mm. Ryggfil vet jag knappt vad man ska ha till, har man kört i ordentligt så måste man väl ändå ta ner tanden så mycket på längden att skadan försvinner?
Den vanliga strandmallen är däremot ovärderlig och klingan är i stort värdelös utan.

Avatar Fallback

Re: Strands röjklinga

Hema  
#540551 Busholle har koll, 5,5mm ska det vara.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).