Skogsvagn (Huggarvagnar)

MOWI radiostyrdvinsch - utmatning?

40 inlägg 25372 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: MOWI radiostyrdvinsch - utmatning?

Midgård  
#201603 Jag har också en likadan winsch på min nya 9-tons Moheda, med identiska fjärrkontroll. Riktigt som nämns ovan att hela winschpaketet ska röra sig när man trycker på släpp resp "dra in". Jag råkade ut för att winschen inte ville dra när jag tryckte på "dra in", vilket visade sig bero på att hydraulslangarna vid krantornet var så tajt dragna att winschen inte kunde röra sig tillräckligt mycket åt "drag-hållet". Detta löstes genom justering av slangarna vid krantornet. Det finns också en smörjnippel för winschens "rörlighet" vilken nog behöver ett tryck emellanåt.
Det kan, med aktuell winschkonstruktion, nog aldrig varit tänkt att kunna köra ut vajern.

FTG
Användarvisningsbild

Re: MOWI radiostyrdvinsch - utmatning?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#201605 Det där med att smörja wiren är nog en bra grej.

Användarvisningsbild

Re: MOWI radiostyrdvinsch - utmatning?

halvproffs  
#201616 Jag har en winsch där man kan mata ut wiren med out eller släppa på en spärr så man kan dra ut den utan motstånd , men då uppstår det fenomenet att om man drar för fort så blir det trassel som på en fiskerulle. Kanske är det lika på din?

Avatar Fallback

Re: MOWI radiostyrdvinsch - utmatning?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#201643 Som de stod innan så är de en mekanisk broms oxå, out är bara att den frikopplas från vinchmotorn.
Och som sagt om den går för lätt så trasslar de:)

Avatar Fallback

Re: MOWI radiostyrdvinsch - utmatning?

stektlök  
#204923 Hur har det gått för dig donky-kong ??

Avatar Fallback

Re: MOWI radiostyrdvinsch - utmatning?

donky-kong  
#204934 Hejsan!

Jag har precis skickat ett mail till MOWI där jag ställde frågan OM min vinch har utmatning! :)
Får se vad de svarar.

I en tidigare konversation med MOWI fick jag information om att vinchen kan bete sig konstigt om kontakteringen (ex. el kontakten glappar) är bristfällig.

   TS
Avatar Fallback

Re: MOWI radiostyrdvinsch - utmatning?

Amatörhuggare 62  
#205684 Jag har en Mowi vinsch och på den är det matning in. och Out knappen frikopplar trumman.
Den matar ej ut vajer, ej så konstuerat för trumman går ju ifrån hjulet som drar in när man vinshar.
Viktigt att man justerar bromsen precis lagom annars så blir det som på haspelrullen när man fiskar ibland. Jag fick till och med en ögla på vajern i trumman, inte skoj

Avatar Fallback

Re: MOWI radiostyrdvinsch - utmatning?

donky-kong  
#206214 svar från MOWI:

På din vinsch finns ingen utmatning, du har 2st knuffcylindrar och en vinchmotor.



När du matar in vajern så knuffar en cylinder motorn i drift och matar in vajern.

När du trycker på ”out” så knuffar den andra cylindern motorn ur drift (2st kugghjul som går isär). Motorn snurrar då fritt och du får dra ut vajern manuellt.

Du har en bromspuck som ska hindra vajertrumman från att snurra för fort så man får trassel. Har vinchen stått still väldigt länge kan bromsytan, precis som på en bromsskiva på bil bli rostig och kan behöva sig en lätt uppsmörjning då vajern annars kan bli trög att dra ut.

   TS
Avatar Fallback

Re: MOWI radiostyrdvinsch - utmatning?

stektlök  
#207707 OK tack för svaret d-k ... ut å smörja då ;)

Användarvisningsbild

Re: MOWI radiostyrdvinsch - utmatning?

Fiat 4WD  
#208072 Dagens!

På gamla traktor räckte inte flödet vid tomgång att frikoppla men vid högra varv fick jag flöde så det räckte.
Man kan få rycka till lite extra för att få "knuffcylindern" att släppa men sen ska det inte vara speciellt tungt att dra ut vajern.
Men som nämnts är det bra att smörja själva vajern och länkhjul.
Jag använder vanligt motorolja, de går in fint och kladdar inte.

Anders

Avatar Fallback

Re: MOWI radiostyrdvinsch - utmatning?

Torpet16  
#387803 Köpte fabriksny Mowi 850 med P30 kran och radiostyrd vinsch. Kranen är bra, men vinschen har svårt att kugga i utan att skrapa dreven. Anledningen till Wowi köpet var just egenskapen att den krävde mindre oljeflöde.
Varför sätta en vinsch som kräver 40 l. när kranen fungerar bra med 27 l.
Manuell körning av vinschen möjlig enl. brukanv. men den verkar inte finnas på min vagn.

Avatar Fallback

Re: MOWI radiostyrdvinsch - utmatning?

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#387824 Om nu motorupphängningen rör sig som den skall kan du be om att få en tajtare strypning i motorn så bygger det upp ett bättre ansättningstryck.
MVH
Morgan, K.T.S

Avatar Fallback

Re: MOWI radiostyrdvinsch - utmatning?

550  
#387867
Torpet16 skrev:Köpte fabriksny Mowi 850 med P30 kran och radiostyrd vinsch. Kranen är bra, men vinschen har svårt att kugga i utan att skrapa dreven. Anledningen till Wowi köpet var just egenskapen att den krävde mindre oljeflöde.
Varför sätta en vinsch som kräver 40 l. när kranen fungerar bra med 27 l.
Manuell körning av vinschen möjlig enl. brukanv. men den verkar inte finnas på min vagn.


Om ventilen ser ut som på http://www.mowi.se/tillbehor/vinschar/radiostyrning-vinsch så kör du manuellt genom att dra i dem små spakarna på ventilen (de som sticker upp längst till vänster respektive till höger på ventilen i bilden). Ut-spaken är lite svår att komma åt under vridcylindrar och slangar. Jag har inte tänkt på att det skrapar när man börjar dra in, utan bara om man släpper när vajern är spänd.

Avatar Fallback

Re: MOWI radiostyrdvinsch - utmatning?

Torpet16  
#416688 Mitt ventilpaket är El ON/ OFF .Nej de "små spakarna" finns inte. Har fått tips om att det går att manuellt påverka elventilerna. Fungerar men ganska bökigt. Men vid eventuellt elavbrott bra att känna till.

Avatar Fallback

Re: MOWI radiostyrdvinsch - utmatning?

Torpet16  
#525548 Åren går men felet består. Hej Morgan på KTS . Kommer att få bruk för vinschen på min Mowi vagn nu efter höststormarna.

Det här med att få en tajtare strypning i motorn har jag inte lyckats få hjälp med. Tacksam för goda råd.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).