Skogsnyheter

Stormvarning på västkusten

73 inlägg 15596 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Stormvarning på västkusten

Fredrik Reuter  
#521174 Hehe, världen är liten! 👍

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Stormvarning på västkusten

T Landström  
#521175
Fredrik Reuter skrev:Hehe, världen är liten! 👍


Det är ju nästgårds... :lol:

Användarvisningsbild

Re: Stormvarning på västkusten

The Boxer  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#521260 Var ute på en inspektionsrunda i går på de mest utsatta ställena, och det hade gått bättre än förväntat! :surp: cirka 20 nya vindfällen och toppbrott fann jag mest i en grov S2 och en ny hyggeskant. Skrev avverkningsanmälan på S2:an i går kväll, så har man manöverutrymme :???:

Avatar Fallback

Re: Stormvarning på västkusten

Torpet16  
#521285 Värmland har drabbats hårt enligt Rapport, bl a 9.000 utan ström.


Har fått c:a 50 fastmeter granskog fälld av "skogvaktare Storm" Med tanke på färskhetskrav av sommarhugget virke

så blir tiden för knapp eftersom endast manuell huggning kommer att göras. Undrar om risk för insektsangrepp kan

finnas om man väntar fram till Oktober med upparbetningen.

Användarvisningsbild

Re: Stormvarning på västkusten

Smebergray  
#521413 Norra Bohuslän: ca 15st S2 Granar i en äldre hyggeskant. Ytteliggare 30 toppbrott och rotvältor i ungskogarna. + ett tiotal Stora Björkar vid strandkant/hyggeskant från i fjol. Alltihop fördelat över ca 30ha.
Värst var dock gårdens Vårdträd en yngre Ek(+30)med barnbarnens lian/gunga. De stortjöt när det fick se hur illa det var ställt med det. se bild. Vad tror ni kan det klara sig om man låter det stå kvar?

Avatar Fallback

Re: Stormvarning på västkusten

Värmlänning  
#521430 Det är nog kört med den, det är viktigt att ta bort sådana där klykor på stammarna tidigt. Jag skulle ha chansat och sparat den

Användarvisningsbild

Re: Stormvarning på västkusten

Smebergray  
#521432 1-0 till Sambon. 😀 Hon vill chansa och det blir väl så..... . Inga tips på hur man kan hjälpa det på traven? Hade jag ägt gården för 20 år sedan så hade jag tagit bort klykan/pyntat stammen.

Avatar Fallback

Re: Stormvarning på västkusten

Värmlänning  
#521433 Njae, men du kan ju plantera en ny bredvid ”just in case” :wink: 1-1 då :grin:

Användarvisningsbild

Re: Stormvarning på västkusten

värmSkog  
#525246 Nu på fredag verkar det vara dags för nästa omgång

https://www.smhi.se/vadret/vadret-i-sverige/varningar#ws=wpt-a,proxy=wpt-a,district=none,page=wpt-warning-alla

Avatar Fallback

Re: Stormvarning på västkusten

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#525268 Er begynt å blåsa godt her no, er på vestkysten men bør kanskje presisera at da er Norges vestkyst :)

Avatar Fallback

Re: Stormvarning på västkusten

Hema  
#525279 Blir kanon på gallringsdagarna. Torsdag info om olika gallringssätt och uttag, fredag, facit hur mycket som står kvar, devis beroende på uttagsvolym och Stickspår vs. Beståndsgående. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Stormvarning på västkusten

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#525489 Nu har vinden börjat tillta inåt landet. :smile:

Avatar Fallback

Re: Stormvarning på västkusten

Bm350boxer  
#525494 Regn o åska i västra Kalmar län nu. Inte överdrivet med blåst tack o lov.

Avatar Fallback

Re: Stormvarning på västkusten

Bm350boxer  
#525496
Bm350boxer skrev:Regn o åska i västra Kalmar län nu. Inte överdrivet med blåst tack o lov.


Västra o västra. Mellersta är nog närmare sanningen. 8)

Användarvisningsbild

Re: Stormvarning på västkusten

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#525532 Rapportreportern på Tjörn har det betydligt blåsigare just nu än vi lite längre söderut och inåt land, här är det just nu som en vanlig blåsig höstdag. Men det skall tydligen bli lite värre om två timmar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).