SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Avverkning (slutavverkning)

Är självverksamma skogsägare utdöende?

101 inlägg 45855 visningar 39 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Är självverksamma skogsägare utdöende?

Seb macahan  
#525078 Kan det inte vara en kombination av många faktorer som genererar detta då?
Jag tänker bla på svårare regelverk (certifiering, grönt kort, sågkort, medhjälpare, vattendirektiv etc). Givetvis handlar ju allt om ekonomi i slutänden, men så länge vi har trakthyggesbruk och skogen huggs med "dyra och effektiva" maskiner så kommer nog inget nytt o hända.
Jag själv är nog så självverksam man kan bortsett från slutavverkning som jag lejer bort för. "Allt" jag önskar är att få vara mer tid i skogen men ibland inser jag det orealistiska i detta resonemang. Jag ser det som en väldigt dyr hobby och friskvård som förhoppningsvis stiger i värde med åren. Rågrannen har "bättre" skött skog, mer netto på sina gallringar, och äger endast en motorsåg och ett röjsåg.
Ska man titta på det strikt ekonomiskt ska man nog inte sätta foten i skogen alls, men den bästa ekonomiska linjen om man nu vill arbeta i sin skog så är det nog o röja och kanske hugga vindfällen då det rör sig om fåtal som är utspridda.
Samtidigt så känns det som nutida skogsägare är ganska pålästa, man är intresserad och vetgirig. Det borde vända trenden på lite sikt.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Är självverksamma skogsägare utdöende?

Hema  
#525090 Mangan kör ju på rätt bra med rätt sparsmakad utrustning och, det går ju bra.

Avatar Fallback

Re: Är självverksamma skogsägare utdöende?

LesterCGarreth  
#525100 Jag tror att de är på utdöende i mina hemtrakter pga äldre skogägare, att ingen tror att det går att göra något själv utan att man måste ha en maskinpark för minst årslönen samt att de flesta blir mer och mer bekväma av sig.

I den trakt där jag har min skog finns det de som är väldigt aktiva samt de som aldrig röjer eller ens sätter plantor eller för den delen betalar någon annan för att göra det. De flesta av dessa fastigheter har äldre eller utländska ägare. Min skog ägdes av utlännigar och före det av en dumsnål gubbe och där har inte något åtgärd mer än kalhyggen gjorts på ca 30 år. Jag försöker att rätta till det jag kan och har som mål att sköta röjningar och plantsättning själv. Finns några hektar där jag inte vill ha in stora maskiner för det skulle bara bli fult och sönderkört, så på detta området ska jag sköta allt själv. Började ifjol att rensa åkerkanter och körde ut det med en lånad traktor med vajerspel med sväng på kranen. Har iår köpt en kärra med kran och allt blev redan mycket roligare. Min far har aldrig ens haft en en vajerkran med sväng och är nästan 80 år och håller på i skogen än, så skulle inte jag orka hålla på när jag har en kärra med kran till och nästan är 50 år yngre så skulle jag skämmas.

Nu menar jag inte att skriva någon självbiografi här men nu kommer något som jag tycker är viktigast när man gör något själv i skogen. Vissa pratar om att man får dålig timlön. Jag brukar räkna timmar för det är intressant att ha lite koll, och givetvis är det inte så där jättebra. Men vad är timlönen vara ifall jag skulle sitta hemma i köket och stirra in i väggen eller dricka kaffe hos vänner och släktingar? Säg om jag vore någon tjänsteman i Stockholm med en för hög lön då skulle jag aldrig ens komma på tanken att åka till ett skogsskifte lång borta i norrländska småorten avliden för att sätta plantor eller röja. Men är man en ”vanlig människa” med sitt skifte utanför trappen så är det bara dumheter att prata om dålig timlön om man är frisk i kroppen och har en livsituation som tillåter detta(gällande sistnämda så får man nog byta sambo om det inte tillåts).

Och gällande när utbor äger mark så skulle jag med största sannolikhet inte få mycket gjort ifall min skog låg längre bort än tio mil.

Så mina fem ören är att det är gamla skogsägare som inte orkar längre, utbölingar som äger mark och ren och skär lathet som gör att andelen självverksamma minskar. Sen kanske man kan skylla på att det är dåliga priser och att alla skogsbolag är jättedumma som är orsaken men hellre att man får dåligt betalt än inget alls...

Användarvisningsbild

Re: Är självverksamma skogsägare utdöende?

Seb macahan  
#525105 Det var kloka ord.

Användarvisningsbild

Re: Är självverksamma skogsägare utdöende?

Ängagärdet  
#525106 Angående utbor så ratade jag ett skifte som var till försäljning för det var för långt bort. Ca 3km på allmän väg!
Insåg att det inte kommer bli skött som jag vill.
Inför boplikt för en levande landsbygd!

Avatar Fallback

Re: Är självverksamma skogsägare utdöende?

husqvarna_med_sthil  
#525120 Någonting jag har tänkt på vad gäller timlön så tycker jag efter en del funderande att man kanske ska fundera över vad en timlön innebär egentligen. Man är inte anställd och måste följa den ena nya riktlinjen efter den andra som man allt som oftast inte kan påverka som löntagare, iaf inte i ett större företag. Som självverksam bestämmer man själv inriktningen på det man vill göra, hur man vill växa och i vilken skala man vill utvecklas. Viktiga och roliga beslut som i många fall säkert leder till mindre frustration och ett bättre liv både psykiskt och fysiskt.

Det är från gång till annan jag tänker i mitt lönearbete att "jag har ju betalt iaf" när arbetet innebär någon form av aktivitet eller inriktning jag inte håller med om, bra känns det inte men brödet ska på bordet.

Jag tycker detta också är värt något även om det ger en lägre timpenning i de flesta fall. Den timpenningen man har som anställd innefattar ju även att ibland genomföra beslut man inte gillar och som man kanske aldrig skulle ta själv.
Det är knappast pengarna som lockar till skogen och självverksamhet utan andra saker.
Vidareförädling är nog melodin för självverksamma, minska mellanhänderna, det är för dåligt betalt att sälja den rena råvaran till industrin som enda alternativ. Kanske en vedproduktion, ett sågverk där man kan erbjuda udda dimensioner, grillkol, tjära, försöka komma in sig hos större återförsäljare. Samarbete med andra skogsägare tror jag inte är någon dum idé heller då jag tror att man tillsammans kan skapa mervärden som annars inte skulle vara möjligt.

Avatar Fallback

Re: Är självverksamma skogsägare utdöende?

r93  
#525127 Har varit ledig nu ett par dagar i veckan en tid nu för att röja upp barkborreträsket.....

När jag tog ledigt så trodde jag nog att detta alternativ skulle kosta mig minst men nu börjar jag tveka, har hittat fler träd och tempot är inte så högt i värmen.

Tyvärr är det nog så att jag kommer förlora mer på att göra det själv tack vare förlorad arbetsinkomst än att lejt ut det.

Känns ju helt sjukt, men man får ju frisk luft och fet blir man inte heller.

Angående maskiner så den störste skogsägaren häromkring äger inte ens en huggarvagn.

Användarvisningsbild

Re: Är självverksamma skogsägare utdöende?

bol  
#525381 Antagligen så är det som många har påtalat här i tråden att folk inte orkar engagera sig i skogen nånstans långt bort, utan ser kortsiktiga vinster som mer givande för att hälla mer hamstrar i hamsterhjulet/livspusslet.
Är också en ung skogsägare med mina 35 år som nu har flyttat hem till byn efter att ha varit utbo i 14 år, och inte lagt någon tid på skogsfastigheten alls i stort sett, förutom att bevilja en gallring för ett bolag som var på skiftet bredvid, vilket inte var så smart då nettot blev lägre än kostnaden för entreprenören..
Men men, får väl se det som en läropeng.

Bor på en gård där jag växte upp med ca 30 hektar tillhörande skogs och jordbruksmark där målet är att vara så självverksam som möjligt och leva av vad skog och jord ger.
30ha är ju inte mycket att leva på tänker ni kanske, men att dryga ut kassan med att odla grönsaker och ha lite höns ger ju i alla fall möjligheten att lägga lite mindre tid på förvärvsarbete och mer tid hemma.

Första åtgärden sen jag flyttade hem nu blir att Bläda och göra höggallring på några avdelningar för att få in lite kapital till en traktor, men sen så tänkte jag göra så mycket som möjligt själv.

Det där med att timpenningen inte går att räkna hem stämmer nog, men om man ser det ur ett större perspektiv så mår man garanterat bättre av att vara i sin egen skog än att lägga pengar på gymkort och psykologer.
Allt går inte mäta i kapital.

Avatar Fallback

Re: Är självverksamma skogsägare utdöende?

Hema  
#525396 Låter trevligt, jag kommer själv skaffa höns, trots att det enligt expertis blir dyrare ägg, men man vet hur hönsen har haft det och vad de har fått i sig. 👍

Avatar Fallback

Re: Är självverksamma skogsägare utdöende?

sveakatten  
#525419 Jag har just sagt upp mig från jobbet och köpt några får och höns.
Tänkte försöka överleva på skogen i några år, få se hur mager man blir.
Vi fick i alla fall mycket potatis i år, får försöka klara mig på det.

Avatar Fallback

Re: Är självverksamma skogsägare utdöende?

uffejohan  
#525423 Jag blir lite imponerad över er som vågar ändra livsstil och bryta mönstret med ett allt hetsigare tempo i ekorrhjulet. Det är nog en dröm för många att ta det steget. Visst tycker jag också att det kunde vara skönt att leva på vad jord och skog kan ge men hur det kan gå ihop ekonomiskt med småskalighet är för mej en gåta när räkningarna hopar sej i slutet av månaden. Dela gärna med er i fortsättningen hur det går, jag ska läsa med intresse.

Användarvisningsbild

Re: Är självverksamma skogsägare utdöende?

Arvid0  
#525430 jag heltidsarbetar men att leva på småskaligt jord/skogsbruk är ingen omöjlighet. men man måste såklart kompromissa.
Svårt att lönearbeta en dag i veckan när man ska ränta lån på fastighet, ha leasad ny bil, senaste telefonen och åka utomlands två veckor om året. man måste ha ett nytt helhetstänk och komma ur hamsterhjulet på flera plan.

för de som vill börja kan jag rekommendera boken självhushållning av john Seymour och forumet alternativ.nu

"Det är de små utgifterna man blir rik på, inte de stora inkomsterna"

Avatar Fallback

Re: Är självverksamma skogsägare utdöende?

Vilsten  
#525448
bol skrev:Är också en ung skogsägare med mina 35 år som nu har flyttat hem till byn efter att ha varit utbo i 14 år, och inte lagt någon tid på skogsfastigheten alls i stort sett, förutom att bevilja en gallring för ett bolag som var på skiftet bredvid, vilket inte var så smart då nettot blev lägre än kostnaden för entreprenören..
Men men, får väl se det som en läropeng.


Att nettot är lägre än drivningskostnaderna är väll snarare regel än undantag i mina breddgrader. I första gallring är det inte ens säkert att det blir något netto.

Användarvisningsbild

Re: Är självverksamma skogsägare utdöende?

finnjonte  
#525533 intressant tråd det här.jag har visserligenrätt så lite skog att sköta,ca 40 ha.men varenda euro och timme lägger jag på nöjeskontot.jag kommer att sköta allt själv så länge kroppen håller,även slutavverkningar.beställde nyligen en ny logbullet miniskotare,så kommande vinter kommer bli skoj :d folk har frågat att vad skulle jag göra med en lottovinst?svar:köpa mer skog,och jobba ännu mer i skog.har blivit mer en livsstil än nåt att försöka göra pengar på.

Avatar Fallback

Re: Är självverksamma skogsägare utdöende?

sveakatten  
#525539 Fin maskin, finns det band till denna?
Drift bak?
Pris?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).