Skogsvagn (Huggarvagnar)

Tips & Trix - skotning med huggarvagn

426 inlägg 246466 visningar 58 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

husqvarna_med_sthil  
#525240 Väcker liv i tråden, jag tycker att det fungerar hyfsat att vika ut vagnsstyrningen för att få bort stockar i körvägen. Beroende på hur det ser ut siktar jag med traktorn så långt det går i sida och viker ut ramstyrningen åt andra hållet, brukar kunna komma åt iaf änden eller så så man kan dra den på sida. Att ha lite virke på redan är ett måste i mitt fall vid sådan manöver annars är det lite för enkelt att tippa... har jag märkt :oops:

Jag har ju bara kört några år med huggarvagnen och är ju riktigt grön men man lär sig mer och mera allt eftersom. Jag har börjat i högre grad hugga efter skotning på ett annat sätt än jag gjorde när jag ändå behövde vinscha precis allt. Nu vill man ju vinscha så lite som möjligt. Dieseln och slitaget är rena stålars på ett annat sätt än arbetstiden tänker jag.

Apterar ibland stockar längre än vad de ska vara för att nå den med kranen och går ut och kapar vid lastningstillfället. Går snabbare och med mindre ansträngning än att springa fram och åter med vajern.

Sedan har jag märkt att det går snabbare om jag lägger på ett halvt lass och sedan lägger ihop sorterat så jag når med kranen direkt när det är dags att köra ut. Alltså inte spara arbetet och kombinera vinschning med utkörning utan göra det ena klart och sedan köra för då kan jag köra vardagskvällar efter jobbet i mörkret och behöver inte lägga tid under dagsljus för sådant. Dessutom blir det mindre som ligger överallt och rätt vad där är börjar det snöa och man missar stockar... det misstaget gjorde jag ifjol och fick fara enkomt i städuppdrag i våras.

En sak till jag tänkt på är själva körvägen. Jag tycker det är lönt att lägga en stund på att hitta en bra körväg, kanske kubba i lite och greja så man slipper sitta och hålla i sig i hytten när man ska fram och ständigt nervös för att ta en passage lite fel och hänga sig på draget osv. Kanske ta bort något extra träd för att räta ut en kurva osv...

Vad som är mest effektivt vad gäller själva körningen av veden hem är jag dock inte riktigt överens med. Jag vill köra ut veden ur skogen innan det blir för mycket snö, har 8 km hem till gården. Tiden blir betydande om varje lass som tas i skogen ska ut till väg och sedan hem utan omlastning men med omlastning blir den totala tiden och arbetet högre men kan göras vid senare tidpunkt. Veden ska inte upparbetas innan maj så den kan ju lika gärna ligga kvar längs vägen tills dess och att man kör hem den då för att få lös mera tid till det virke som ska skickas till industrin. Sitta och åka traktor mil in och ut med veden mitt i huggarperioden för leveransvirket tar emot.

FTG
Användarvisningsbild

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

hlb  
#525263 Klagar uppköpare på knäckhuggning av massaved och timmer om man kör med lite övermått?

Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

uffejohan  
#525269 Bra fråga hlb, gör det rätt ofta, särskilt om det är lite grövre massaved som är tungt att brossla. Än har ingen klagat, i varje fall inga avdrag😉 ( som annars är alldeles för vanligt på massaved )

Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#525294 Fel mått på timmer så vrakar de

Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

Hema  
#525297 Vedtransporten kan du väl ta ett lass, då du åker hem för dagen eller du kanske låter traktorn stå kvar i skogen?

Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

uffejohan  
#525299
bengt.a skrev:Fel mått på timmer så vrakar de


Det gäller väl bara diametern? Här hugger vi timmer ner till 10 cm och lägger i samma trave som normaltimmer. Blir därför i praktiken inget problem. Om längden inte blir de stipulerade 37, 43 och 49 så blir stocken klassad till närmsta lägre gränssnitt. Kan det skilja mellan olika sågverk?

Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#525300 Förr hette det att de tog av till närmsta om det var något, inte nu, vrak, och min dia 14 cm

Sent from my SM-G390F using skogsforum mobile app

Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

husqvarna_med_sthil  
#525770
Hema skrev:Vedtransporten kan du väl ta ett lass, då du åker hem för dagen eller du kanske låter traktorn stå kvar i skogen?


Jo jag brukar lämna traktorn i skogen när det blir längre sträckor och den här gången är det riktigt långt med mina mått mätt.

Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

Hema  
#525808
husqvarna_med_sthil skrev:
Hema skrev:Vedtransporten kan du väl ta ett lass, då du åker hem för dagen eller du kanske låter traktorn stå kvar i skogen?


Jo jag brukar lämna traktorn i skogen när det blir längre sträckor och den här gången är det riktigt långt med mina mått mätt.

Då är jag med. Finns det möjlighet att låta timmerbilen först köra hem ditt, för att sedan hämta timret?

Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

husqvarna_med_sthil  
#525883 Det har jag faktiskt inte tänkt på, undra vad det skulle kosta ? Det hade inte varit dumt alls.

Användarvisningsbild

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

molnia  
#699630 Vi har inte så hög port till logen och slangarna blir slitna i hoppvikt läge vid längre parkering. Har parkerat med kranen bakåt men då får man lyfta vid förflyttning.
Pappa svetsade ihop en pall att sätta dit o vila kranen på vid förvaring.

Användarvisningsbild

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

Crillelindgren  
#756747 Hur många fub skotar ni ut med huggarvagn om ni kör ett 8h pass? Sträckan mellan hygget och avlägget är ca 500m. Klarar mam köra ut 300m3 på en 40h vecka?

Användarvisningsbild

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

Bert1  
#756754 Mycket handlar nog om hur terrängen på hygget är
Sen påverkar ju storleken på vagnen med

Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

jannee  
#756756 Är en fråga som inte går att ge något generellt svar på.
Allt avgörs egentligen på hur skicklig du är på att hantera kranen, hur terrängen ser ut men inte minst hur virket ligger.
Är det manuellt avverkat och ligger utspritt tar det många gånger mer tid än om en skördare sorterat och det ligger i stora högar.
Annars räkna 6 fub/lass = 50 lass.
Ett lass/timme = 50 timmar

Användarvisningsbild

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

ananders  
#756761 För några år sedan körde jag ut 600 m3fub maskinavverkat i bra terräng. Jag hade ca 600 meter till mitten på hygget. Halva vägen körde jag på en bra markväg där jag i stort kunde hålla full fart. Jag snittade ett lass i timmen och jag körde lite drygt 100 lass så jannees antagande stämmer nog rätt så hyggligt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).