Motorsåg och handhållet

Köpa ny mindre motorsåg

65 inlägg 19829 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Köpa ny mindre motorsåg

Tomas88  
#525193 Hej.
Jag har idag en Jonsered CS 2252 (5kg 2,5kw). Är nöjd med sågen, men jag behöver en till. Har i och för sig en jättegammal Husqvarna 135 där smörjpumpen havererat också men känns dumt att lägga pengar på denna trötta såg.

Dels är det bra att ha en extra såg om man skulle fastna, vilket man gör förr eller senare. Men sen har jag tänkt att en lättare modell kunde vara smidig för gallring (vilket jag har en del att göra framöver).

Vad har ni för rekommendationer? Min erfarenhet på motorsågsmodeller sträcker sig inte så långt.
Den lokala återförsäljaren som jag brukar handla av har Husqvarna.

Har kikat lite på Husqvarna 439 3,9kg 1,5kw skulle kunna få denna för 4500kr hos min handlare.
Just nu är det någon kampanj på Husqvarna 435 4,2kg 1,6kw 3000kr vilken känns ganska prisvärd. Dock lite tyngre.

Idag har jag varit inne hos en ÅF som har Stihl och där skulle MS 193 C-E (3,6kg 1,3kw) 4300kr kanske vara ett alternativ.

Jag vet att det går få dessa sågar lite billigare på tex Maskinklippet, men jag betalar gärna lite extra för den service jag får av butiken.

Vad har ni för tankar? Någon som har 439an? Har inte hittat så mycket omdömen om denna.
Vad anser ni det vara för för/nackdelar med de i vissa fall klenare kedjorna på mindre sågar?

MVH Tomas (ganska nybliven skogsägare)



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Köpa ny mindre motorsåg

Granstorp  
#525199 Köpte förra säsongen en Stihl MS201 och jag undrar fortfarande varför jag inte köpt en tidigare! För gallring och allmän vedhuggning tycker jag den är suverän!

Användarvisningsbild

Re: Köpa ny mindre motorsåg

Tomas88  
#525204 Har sett den på nätet. Dock inte fått möjligheten att känna på den.
1,8kw på 3,9kg är ju bra.
Rätt saftigt pris på denna dock. 7500kr i listpris.
Vad gav du?
Är det bara 0,3kw extra man får man för merkostnaden jämfört med Husqvarna 439 eller finns det andra argument för denna?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpa ny mindre motorsåg

rejser  
#525206 Älskar min stihl ms201. Om man tänker på vad man gör i skogen, fäller ett träd. 30 sekund sågning, kvistar där man arbetar i knasig vinkel, några minuter. Så har med en fällsåg och stihlen

Användarvisningsbild

Re: Köpa ny mindre motorsåg

DenimDude  
#525207 Har en Stihl 193 C-E, helt suverän för vedhuggning och gallring. Har föregångaren 192 C också, vilken har gått måånga timmar men fortfarande spinner som en katt... Helt suverän med låg vikt och bra balans. Använder dessa för allt upp till när svärdet inte längre når genom, då är det dags att byta till Husqvarnan

Användarvisningsbild

Köpa ny mindre motorsåg

Granstorp  
#525209 [quote="Tomas88"]Har sett den på nätet. Dock inte fått möjligheten att känna på den.
1,8kw på 3,9kg är ju bra.
Rätt saftigt pris på denna dock. 7500kr i listpris.
Vad gav du?
Är det bara 0,3kw extra man får man för merkostnaden jämfört med Husqvarna 439 eller finns det andra argument för denna?[/]








Vet inte var du bor men i min närhet köper du troligtvis en MS201 billigast hos Hylte Lantmän, 5879:- inkl kedjepaket eller ett par huggarbyxor!

Användarvisningsbild

Re: Köpa ny mindre motorsåg

Mellberg  
#525210 MS 201 säljs för 6590 kr. Har kört ca 10 tankar och kommer att köpa en till åt sonen att ha när vi jobbar tillsammans. Haft MS 200 tidigare och den duger också bra som begagnatköp. Köp alltid en proffssåg om du vill arbeta effektivt, skiljer ju bara småpengar mot en farmare.

Har en MS 260 också :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Köpa ny mindre motorsåg

JensSkoog  
#525217 Det är svårt att hitta något smidigare än MS201 eller MS193. Vilken beror på hur mycket du ska använda den.
Jag har båda MS192 oxh MS200, och märker att jag i klengallring och kvisting allt oftare tar MS192. Den duger faktiskt till mycket, och man märker inte att man bär på den. :wink:

Avatar Fallback

Re: Köpa ny mindre motorsåg

Ent  
#525218 Kan bara instämma i lovsången. Har en MS 200 från 2001 som bara går och går. Extremt lättstartad. Enda problemet var att vacuumslangen mellan vevhus och förgasare fick ett böjningsveck. I vissa positioner sög det ihop slangen så att det inte pumpade bränsle. Fick jävlas lite innan jag kom på vad det var.

Nog rasslar det undan bättre och är roligare med min HVA 550XP, men för en glad amatör som jag har storleken liten betydelse efter en arbetsdag :wink: I praktiken uträttar man lika mycket med lille Skutt :-bd
Senast redigerad av Ent ons 19 sep 2018, 23:35, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Köpa ny mindre motorsåg

Ent  
#525220 Jag har även en + 10 år gammal Meec från Jula. Den är plastig, vibrerar, men den är mer lättstartad än 550 XP och den är helt OK som backup. Den var i sammanhanget nästan gratis och den verkar inte gå att få ihjäl. Dessa sågar har väl en egen tråd här om jag inte missminner mig?

Dessutom är svärd och kedjor standardtyp, det passar från farsans gamla HVA 133 som började strula. Någon som har en tändspole till en sådan föresten?

Avatar Fallback

Re: Köpa ny mindre motorsåg

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#525224 Två sågar behöver man för förr eller senare kör man fast sig så det inte finns någon annan lösning än en extra såg. Men jag ska vara lite motvalls till hyllningskören av ms 193, 200 och 201. Har en själv men sedan jag köpte 11'' svärd till min 2152 har den fått stå på hyllan. Den kommer fram då och då när det ska snickras eller rensas något staket men till huggning följer den inte med annat än som reservsåg.
Har du en såg du trivs med så prova först med kortsvärd så kan du utvärdera om det är arbetstekniken eller vikten du upplever som problem.
Min iakttagelse är att korta svärd främjar en bra arbetsmetod då man slutar bära sågen utan istället tvingas få ner den på stammen.

Användarvisningsbild

Re: Köpa ny mindre motorsåg

Camaro1969  
#525250 om man kör fast lossar man väl svärdet och byter till ett annat svärd och kedja? en extra uppsättning svärd+kedja alltså =)

Användarvisningsbild

Re: Köpa ny mindre motorsåg

Tomas88  
#525252 Förstör nu inte mina planer på att köpa en ny motorsåg. 🙂

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpa ny mindre motorsåg

Ent  
#525256
Camaro1969 skrev:om man kör fast lossar man väl svärdet och byter till ett annat svärd och kedja? en extra uppsättning svärd+kedja alltså =)


Det får man inte göra förrän man även kört fast backup-sågen =))

Avatar Fallback

Re: Köpa ny mindre motorsåg

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#525257
Tomas88 skrev:Förstör nu inte mina planer på att köpa en ny motorsåg. 🙂


Det har jag ingen tanke på men jag ville väcka tanken om ifall det verkligen är en mindre såg du behöver.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).