Skogsekonomi

Ränta på skogslån

116 inlägg 94513 visningar 46 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Ränta på skogslån

Skogsinvest  
#525219 1,1 % på LHB. Belåningsgrad under 50 %. Lån över 5 miljoner. Oklart ränteläge på andra banker. Lycka till!

   TS
Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Ränta på skogslån

Camaro1969  
#525221 jag fick 1,29 i början av sommaren. belåningsgraden iof0% då jag lånade på bostadshuset men bör väl inte skilja något egentligen...

Användarvisningsbild

Re: Ränta på skogslån

Camaro1969  
#525222
Skogsinvest skrev:1,1 % på LHB. Belåningsgrad under 50 %. Lån över 5 miljoner. Oklart ränteläge på andra banker. Lycka till!


lhb=landshypotek?

bundet 1 år? jag fick liknande erbjudande av dem, men då var det just 1 år bundet och även rabatten gick ju ut efter 1 år... så jag avböjde det erbjudandet

Avatar Fallback

Re: Ränta på skogslån

bgsentr  
#525244 0,86% SEB

Användarvisningsbild

Re: Ränta på skogslån

Camaro1969  
#525247
bgsentr skrev:,86% SEB

lån på skog utan annat engagemang... imponerande!

väldigt stort lån och väldigt låg belånat kanske=)

Avatar Fallback

Re: Ränta på skogslån

bgsentr  
#525253
Camaro1969 skrev:
bgsentr skrev:,86% SEB

lån på skog utan annat engagemang... imponerande!

väldigt stort lån och väldigt låg belånat kanske=)


Förvisso, men jag tycker nog det är onödigt högt ändå, det är bundet till Stibor 90 och som lägst har jag betalat 0,63%
Om SEB sätter in pengarna på Riksbanken får de betala 0,5% nu får de 0,86% en skillnad på 1,36%
För att göra ingenting och med 0 risk
1% hade varit fullt tillräckligt i vinst dvs 0,5% i ränta för mig
Jag anser nog att de allra flesta betalar alldeles för mycket i ränta, inte över en 1% om du lånar till minde än 70% av marknadsvärdet tycker jag.

Höll på att sätta i halsen häromdagen när man hör att lantbrukare belånar eu ansökan i april till 70% och betalar 4,5% ränta till banken fram till nyår och sen samma visa nästa år.
Så kan man väl inte bedriva verksamhet? det måste ju vara ebberöds bank, bättre att sluta omgående om man inte kan ta upp bättre krediter.

Användarvisningsbild

Re: Ränta på skogslån

Camaro1969  
#525255
bgsentr skrev:
Camaro1969 skrev:
bgsentr skrev:,86% SEB

lån på skog utan annat engagemang... imponerande!

väldigt stort lån och väldigt låg belånat kanske=)


Förvisso, men jag tycker nog det är onödigt högt ändå, det är bundet till Stibor 90 och som lägst har jag betalat 0,63%
Om SEB sätter in pengarna på Riksbanken får de betala 0,5% nu får de 0,86% en skillnad på 1,36%
För att göra ingenting och med 0 risk
1% hade varit fullt tillräckligt i vinst dvs 0,5% i ränta för mig
Jag anser nog att de allra flesta betalar alldeles för mycket i ränta, inte över en 1% om du lånar till minde än 70% av marknadsvärdet tycker jag.

Höll på att sätta i halsen häromdagen när man hör att lantbrukare belånar eu ansökan i april till 70% och betalar 4,5% ränta till banken fram till nyår och sen samma visa nästa år.
Så kan man väl inte bedriva verksamhet? det måste ju vara ebberöds bank, bättre att sluta omgående om man inte kan ta upp bättre krediter.



0 risk så är det såklart för högt, men hur kan det vara 0 risk?
och håller med dig i övrigt,

men hur får man bättre ränta som en liten skogsägare som lånar kanske 1-5 miljoner?

Avatar Fallback

Re: Ränta på skogslån

bgsentr  
#525258 väldigt stort lån och väldigt låg belånat kanske=)[/quote]

Förvisso, men jag tycker nog det är onödigt högt ändå, det är bundet till Stibor 90 och som lägst har jag betalat 0,63%
Om SEB sätter in pengarna på Riksbanken får de betala 0,5% nu får de 0,86% en skillnad på 1,36%
För att göra ingenting och med 0 risk
1% hade varit fullt tillräckligt i vinst dvs 0,5% i ränta för mig
Jag anser nog att de allra flesta betalar alldeles för mycket i ränta, inte över en 1% om du lånar till minde än 70% av marknadsvärdet tycker jag.

Höll på att sätta i halsen häromdagen när man hör att lantbrukare belånar eu ansökan i april till 70% och betalar 4,5% ränta till banken fram till nyår och sen samma visa nästa år.
Så kan man väl inte bedriva verksamhet? det måste ju vara ebberöds bank, bättre att sluta omgående om man inte kan ta upp bättre krediter.[/quote]


0 risk så är det såklart för högt, men hur kan det vara 0 risk?
och håller med dig i övrigt,

men hur får man bättre ränta som en liten skogsägare som lånar kanske 1-5 miljoner?[/quote]
30-40% lån av marknadsvärde tycker jag är 0 risk för banken
Jag tror man ska vara självsäker utan att vara stöddig, och erbjuda olika banker att finansiera.
Jag tror inte man ska byta bank stup i kvarten, men man ska inte heller vara rädd för att göra det, man har oftast inget för att vara trogen hela livet.
Jag är på min 4e på 35 år och det har blivit bättre varje gång
Känn av bankpersonen lite, är den inte hungrig så gå vidare till nästa
En gång blev jag kontaktad av lokalombud för Sveriges största bank som ville erbjuda riktigt bra finansiering
Det skulle ökat mina finansieringskostnader med 60% och det var ju inte aktuellt

Användarvisningsbild

Re: Ränta på skogslån

Anderoid  
#532373 Hej,

Funderar på att köpa skog och har kollat med min bank om räntor osv. Vid ett lån på 2 800 000 och 82% belåningsgrad har jag fått en rölig ränta på 2.05% och 5-årig på 2.45% på bottenlånet som enligt banken skulle vara ca 1 800 000. Resterande 1 000 000 skulle ha en rörlig ränta på 3.6 %.

Är detta rimligt? Sitter än så länge bara och räknar men låter högt. Mitt bolån i samma bank ligger rörligt på 1.55%...

Användarvisningsbild

Re: Ränta på skogslån

lukenlax  
#533283
Anderoid skrev:Hej,

Funderar på att köpa skog och har kollat med min bank om räntor osv. Vid ett lån på 2 800 000 och 82% belåningsgrad har jag fått en rölig ränta på 2.05% och 5-årig på 2.45% på bottenlånet som enligt banken skulle vara ca 1 800 000. Resterande 1 000 000 skulle ha en rörlig ränta på 3.6 %.

Är detta rimligt? Sitter än så länge bara och räknar men låter högt. Mitt bolån i samma bank ligger rörligt på 1.55%...


Räntan är egentligen oväsentlig. Det är mellanskillnaden som är viktig. När våra fyrtiotalister betalade 18 % på lånen var fastigheterna tio gånger mindre värda. Idag är räntan 2 % och man betalar tio gånger mer.

Blir det något över när du betalat ränta (och amortering?). I annat fall är du snart i konkurs och då var banken blåst som lånade ut till dig. Vad händer om priset på fastigheten faller med 30 %, klarar ditt psyke och klarar framförallt bankpersonalens psyken av det annars kanske de börjar peka på det finstilta i låneavtalet. Dessa indianvisioner är viktigare när vi talar tidsperspektiv i skogen. Allemansrätten ger dig ju rätt att traska runt och njuta, oavsett ägande eller inte.

Användarvisningsbild

Re: Ränta på skogslån

Camaro1969  
#533322 fast det är väl inte okej med 10% ränta idag även om man skulle få högre avkastning och ha möjlighet att finansiera till 10%?

dvs avkastar fastigheten 15% så ska du väl ändå inte acceptera lån på 10% om annan aktör kan erbjuda 2%

Användarvisningsbild

Re: Ränta på skogslån

DrW  
#536056 Bytte idag från Handelsbanken till Landshypotek. Helt galet att det inte ska gå att få ner räntan till samma nivå. De sa bara: Byt bank! Så jag gjorde det.
Tidigare alltid gått att förhandla med SHB men nu var det stopp. Ointressant kund kanske med relativt låga lån men är de inte intresserade av i stort sett arbetsfri inkomst utan egentlig risk?
Gick från 1,45 i ränta till 1,18 ettåring på skogen och 1,08 tremånaders på huset.
Vi får väl se om något bättre dyker upp så småningom!

Användarvisningsbild

Re: Ränta på skogslån

Camaro1969  
#536063 bra räntor drw!

blir intressant om du får behålla dem hos landshypotek efter säg ett år, eller om de tickar upp..

jag har samma erfarenhet av shb, lite bättre ränta än listpriset men ändå ingen bra ränta.
jag gissar att det är nya direktiv uppifrån.

så jag lånar på nordea och köper aktier i handelsbanken :D

Användarvisningsbild

Re: Ränta på skogslån

DrW  
#536067
Camaro1969 skrev:bra räntor drw!

blir intressant om du får behålla dem hos landshypotek efter säg ett år, eller om de tickar upp..

jag har samma erfarenhet av shb, lite bättre ränta än listpriset men ändå ingen bra ränta.
jag gissar att det är nya direktiv uppifrån.

så jag lånar på nordea och köper aktier i handelsbanken :D

Finns väl viss risk att de kryper uppåt ffa på bolånedelen där de rätt aggressivt letar kunder nu. Dock är de ju en spelare som tar russinen ur kakan med väldigt säkra krediter. De har ju även en relativt liten överbyggnad som ska bekostas.

Avatar Fallback

Re: Ränta på skogslån

Chainsaw Charlie  
#549275 Nu steg min rörliga ränta från 0,95 till 1,20 %. Fortfarande under den treåriga jag har på 1,39 % men en höjning till av styrräntan så lär det gå över det också.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).