Motorsåg och handhållet

Delar till Partner r14

37 inlägg 7228 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Delar till Partner r14

Motorelias  
#525160 Tjena köpte en partner med trasig startfjäder. Är det någon som har delar o sälja. Hört att det är en grym såg, är de det?
Mvh Elias



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Delar till Partner r14

totte  
#525161 Jodå, den är gammal, tung och rätt grym att dra. Men det är en såg som saknar alla säkerhetsdetaljer. Inget kastskydd och kedjebroms, inget handskydd vid bakre handtaget, ingen fångtapp för brusten kedja. Saknar helt avvibrering. Inget man skall använda i skogen och knappast heller på vedbacken, annat än korta stunder under väl kontrollerade förhållanden. Samlarsåg.

Avatar Fallback

Re: Delar till Partner r14

Jocke91  
#525174 Var i landet befinner du dig?
Jag tror att jag kan ha några reservdelssågar med startfjäder.

Användarvisningsbild

Re: Delar till Partner r14

Motorelias  
#525180 Jag befinner mig i Haparanda. Tack för snabbt svar. Tänkte fixa upp den o lägga på hyllan. :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Delar till Partner r14

Jocke91  
#525186 Om du inte hittar något på närmare håll så kan jag skicka upp en lite längre fram när jag får mer tid till sånt.

Användarvisningsbild

Re: Delar till Partner r14

Motorelias  
#525196
Jocke91 skrev:Om du inte hittar något på närmare håll så kan jag skicka upp en lite längre fram när jag får mer tid till sånt.

Har kollat överallt på sådan fjäder o försökt göra om den gamla men inget resultat. Skulle hemskt gärna uppskatta om du kunde göra det. O ta din tid på dig, har inte brottom o lägga upp den på hyllan då den redan är där. :D

   TS
Användarvisningsbild

Re: Delar till Partner r14

Motorelias  
#525387
Jocke91 skrev:Om du inte hittar något på närmare håll så kan jag skicka upp en lite längre fram när jag får mer tid till sånt.

När tror du att du har tid o fixa upp den? självklart kan jag betala, du kan skriva till mig på PM :-bd

   TS
Användarvisningsbild

Re: Delar till Partner r14

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#525401 Jocke är här hos mig så han kan inte svara förrän nästa vecka.

Användarvisningsbild

Re: Delar till Partner r14

Motorelias  
#525414 Ok 😀 👍

   TS
Avatar Fallback

Re: Delar till Partner r14

Jocke91  
#525927 Jag har lite saker som ligger efter här hemma pga den varma sommaren men ska försöka få fram en fjäder när jag hinner.

Avatar Fallback

Re: Delar till Partner r14

zebylon  
#567744 Jag håller på med en gammal Partner R 14 , den går stabilt på tomgång men när man trycker på gasen säger det bara bäääääp och ingenting händer, en läcksökning visade att cylindern läcker, det sitter små luckor på cylindern som är limmade fast. Hur ska man täta det, ska jag bryta loss luckan, göra rent och limma om, eller slipa försiktigt på befintlig limfog och lägga på ett nytt lager lim?
Det är inget stort hål nån stans utan många små porer.
1558688490_maj_007.jpg

Användarvisningsbild

Re: Delar till Partner r14

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#567746 En värmetålig epxy tätar nog.
Jag tror ditt problem är i bränsletillförsel dock.

Användarvisningsbild

Re: Delar till Partner r14

totte  
#567747 Instämmer. Om det var läckorna som ställde till det skulle den inte gå som den skall på tomgång. Låter lite som att det skulle kunna vara täppt i H-munstycket i förgasaren eller att H-skruven råkar vara inskruvad. Kolla också att hävarmen till mätmembranet är rätt justerad. Så förstås den sedvanliga kollen av slangar och filter.

Sen är det ju inte fel att få ordentligt tätt där det läcker.

Användarvisningsbild

Re: Delar till Partner r14

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#567749 Kan också vara pumpmembranet som är lite sräckt och inte pumpar riktigt.
Prova o justera och starta på grundinställning eller lite till.

Avatar Fallback

Re: Delar till Partner r14

zebylon  
#568063 Precis som ni sa så gjorde ny epoxi ingen skillnad, förgasaren har jag haft isär för fjärde gången men kan inte förstå vad som är fel, nålventilen är jag osäker på inställningen, den står i nivå med omgivande säte, den ska väl inte va högre upp? i nivå med packningens säte. Dom små "rensbrunnarna" har jag kollat, i den till lågvarvet är det tre små hål in till förgasaren i högvarvet ett hål och där sitter liten sil som jag bytt , har kollat alla hål med rensnål och sprutat startgas igenom. Har funderat på att ta bort den där lilla silen, kan den bromsa bensinen? ska det vara sil där? varför inte i lågvarvsbrunnen? det ena locket var inte hundra tätt från förra isärplockningen, med nagellack blev det tätt.
Har också provat förgasaren med vakummätare den sjunker lite över tid, från 0,5 till 0,1 på 10-12 minuter.
Nästa idé är att ta bort magnethjulet så man ser och kan kolla axeltätningen där, vid kedjedrevet är den tät.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).