Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Hjälp med slö maskin.

8 inlägg 3710 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hjälp med slö maskin.

Roger_J  
#524535 Hej!
Jag har en Volvo L70 årsmodell -90 som är väldigt slö. I maskinen sitter det en Deutz BF4M1013E.
Den har varit orkeslös så länge jag haft den och fram till nu i dagarna har den börjat stanna bara mitt i allt och då får man handpumpa den och dra på nyckeln väldigt länge. Har rengjort tanken och bytt filter och en del slangar och den verkar få bränsle.
Har fått ett tips om en solenoid som sitter mellan spridarna men tänkte höra med fler om någon haft liknande bekymmer då dessa motorer verkar sitta i en del maskiner och elverk.

Är tacksam för alla tips! MVH Roger



   TS
Användarvisningsbild

Re: Hjälp med slö maskin.

Åke Nilsson  
#525146 Är ju bara att öppna spridarna och kolla om det kommer bra.
Börjar den gå ojämnt då den stannar eller bara tvärdö ?

Användarvisningsbild

Re: Hjälp med slö maskin.

Roger_J  
#525215 Den stannar bara tvärt och går inte att starta efteråt.
Har tagit lös stop solenoiden och den fungerar inte som den ska så ny är beställd.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hjälp med slö maskin.

Robbanhög  
#525216 Kolla så det inte sitter en sil i matarpumpen/handpumpen. Om det är igensatt så får detta fenomen.

Avatar Fallback

Re: Hjälp med slö maskin.

rikard_e  
#525291 Kolla backventilen till returen, har lätt att bäcka igen eller fastna skit.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp med slö maskin.

Roger_J  
#530225 Hittat felen! Det som gjorde att den stannade var den remdrivna bränslepumpen, lagret hade blivit glappt så den sög luft igenom tätningen.
Det som gjorde att den var slö var att det sitter en stopp solenoid som stannar motorn vid tex överhettning, den hade fastnat i 80% stoppläge vilket stryper bränslet.
Får hoppas nån fler kan få hjälp av denna information.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp med slö maskin.

Hema  
#530251 Lätt o byta lagret?

Användarvisningsbild

Re: Hjälp med slö maskin.

Roger_J  
#530335 Mycket lätt och bara ett standard kapslat lager 👍

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).