Skogsnyheter

Billerud Korsnäs backar om Bergviksköp?

10 inlägg 4104 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Billerud Korsnäs backar om Bergviksköp?

Torbjörn Johnsen  
#525101 I ett uttalande till nyhetsbyrån Direkt ang fördyrade kostnader för Billerud Korsnäs investering i ny kartongmaskin vid Gruvöns bruk säger VD Petra Einarsson i en bisats att det inte är aktuellt för Billerud Korsnäs att köpa skogsmark trots att råvarupriserna förväntas stiga:

Vedkostnaden utgör 30 procent av Billerud Korsnäs utgifter och är ett mycket viktigt område att ha en konkurrensfördel inom, betonar Petra Einarsson enligt nyhetsbyrån Direkt. Bolaget räknar dock inte med att satsa på att börja äga egen skog.


Det här går tvärs emot de planer om att köpa tillbaka den gamla ”Korsnässkogen” i Bergvik öst som Billerud Korsnäs presenterade så sent som i november i fjol.

Är det någon som vet mer om den här skogsaffären kring Bergvik skog? Har den lagts på is helt eller är det bara Korsnäsdelen? Eller är det ett missförstånd?

Läs det senaste uttalandet från Petra Einarsson refererat i den här ATL-artikeln och döm själva:
http://www.atl.nu/skog/okade-kostnader- ... vestering/



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Billerud Korsnäs backar om Bergviksköp?

svampbob  
#525103 Det är ju rejäla summor som dom har drällt bort med dålig planering och projektering och sedan på det ett kraftigt kronfall så inte så konstigt att dom håller igen på andra investeringar.

Användarvisningsbild

Re: Billerud Korsnäs backar om Bergviksköp?

Torbjörn Johnsen  
#527086 Idag skriver ATL (i låst artikel) om den eventuella delningen av Bergvik skog. I artikeln finns egentligen ingett nytt om delningen/försäljningen av Bergvik skog men enligt artikeln ryktas det om att Länsförsäkringar (som äger 15,1% av Bergvik Skog) hellre vill ha en egen andel av skogsmarken än en ägarandel i Bergvik. Den här skogen skulle i så fall förvaltas av Mellanskog vilket kanske inte är ett drömscenario för Storaensos virkesförsörjning. Även fler mindre ägare i Bergvik Skog som t ex KarlHedin anses resonera på liknande sätt.

Så här ser ägarandelarna ut i Bergvik skog enligt deras egen sajt. Billerud Korsnäs andel är ju ganska liten jämfört med flera andra institutionella ägare.
1538598083_skärmavbild_2018-10-03_kl._22.20.11.png
Bergvik Skogs ägare efter ägarandel. Källa: bergvikskog.se
1538598083_skärmavbild_2018-10-03_kl._22.20.11.png (34.72 KiB) Visad 659 gånger

   TS
Användarvisningsbild

Re: Billerud Korsnäs backar om Bergviksköp?

Torbjörn Johnsen  
#527102 Den här fördelningen innebär ju att t ex Länsförsäkringar sitter med en skogsresurs motsvarande 347 000 ha. Inte konstigt om de vill ha ut den i egna hektar :o
Med den avverkningstakt Bergvik har idag (2,6 m3fub/ha) skulle det motsvara 906 000 m3fub per år för Länsförsäkringar. Det är väl ingen vild gissning att det skulle ge mer pengar att kränga dessa volymer själv på en öppen marknad än utdelningen från Bergvik Skog ger. Eller tänker jag fel?

   TS
Avatar Fallback

Re: Billerud Korsnäs backar om Bergviksköp?

Eremiten 74  
#527155
Torbjörn Johnsen skrev:Den här fördelningen innebär ju att t ex Länsförsäkringar sitter med en skogsresurs motsvarande 347 000 ha. Inte konstigt om de vill ha ut den i egna hektar :o
Med den avverkningstakt Bergvik har idag (2,6 m3fub/ha) skulle det motsvara 906 000 m3fub per år för Länsförsäkringar. Det är väl ingen vild gissning att det skulle ge mer pengar att kränga dessa volymer själv på en öppen marknad än utdelningen från Bergvik Skog ger. Eller tänker jag fel?
Det beror väl helt och hållet på hur mycket sågverken och pappersbruken betalar för råvaran till Bergvik skog. Jag är helt säker på att de har mer betalt än vad skogs ägarna i Värmland får.

Användarvisningsbild

Re: Billerud Korsnäs backar om Bergviksköp?

Torbjörn Johnsen  
#528864 Birgitta Sennerdal skriver en artikel på sin blogg idag med anledning av Billerud-Korsnäs Q3-rapport som presenterades idag. Trots att alla andra skogsbolag går som tåget, med höga vinstmarginaler och relativt sett lägre råvaruanskaffningskostnader i historiskt perspektiv, så klagar B-K över höga massavedkostnader och säger enligt artikeln att man nu ska se över virkesförsörjningen.

Nu finns pågående aktiviteter för att stärka råvarubasen – den inhemska och importen, sade koncernchef Petra Einarsson vid press- och analytikerträffen som hölls i samband med att rapporten presenterades. Hur det ska gå till återstår dock att se.


Ett sätt hade ju varit att köpa loss sin andel av Bergviksskogen men det verkar inte längre vara aktuellt.
Läs hela bloginlägget här: http://birgittasennerdal.se/2018/10/16/ ... assaveden/

   TS
Användarvisningsbild

Re: Billerud Korsnäs backar om Bergviksköp?

Torbjörn Johnsen  
#528868 Även Dagens Industri skriver om Bergviksaffären idag. Den drar ut på tiden...
https://www.di.se/live/ovantat-kvistig- ... kogsjatte/

   TS
Användarvisningsbild

Re: Billerud Korsnäs backar om Bergviksköp?

Simon98  
#534826 Jag har svårt att förstå vad som kommer hända med Bergvik, ska allt delas upp eller kommer resterande ägare vara kvar? Som jag förstod det skulle hela bergvik delas upp till följd av att vedavtalet löpt ut. Men om så är fallet till vem ska billerud betala? För man köper väl bara sin ”egen” skog som Korsnäs gick in med i 2004. För vad har de övriga ägarna för incitament att släppa skogen så billigt?
MVH

Användarvisningsbild

Re: Billerud Korsnäs backar om Bergviksköp?

Torbjörn Johnsen  
#534859
Simon98 skrev:Jag har svårt att förstå vad som kommer hända med Bergvik, ska allt delas upp eller kommer resterande ägare vara kvar? Som jag förstod det skulle hela bergvik delas upp till följd av att vedavtalet löpt ut. Men om så är fallet till vem ska billerud betala? För man köper väl bara sin ”egen” skog som Korsnäs gick in med i 2004. För vad har de övriga ägarna för incitament att släppa skogen så billigt?
MVH


Klart intressant fundering! Om jag fattat det rätt så vill några av ägarna inte ha pengar utan istället ”sin skog”. D v s lika stor mark motsvarande sin ägarandel. För Storaenso som äger drygt 49% av hela Bergvik Skog är det nog ganska självklart men jag har läst någonstans att även Länsförsäkringar som äger 15% i BS och Karl Hedin som äger 5% vill ha mark. Däremot har ju Billerud Korsnäs vd nyligen uttalat sig om att de kanske inte är intresserade att köpa skog. I princip så borde ju den delägare i BS som köper skogsmark motsvarande sin ägarandel i BS ”köpa av sig själv” men jag vet inte hur det fungerar i praktiken. Hursomhelst är det nog inga enkla förhandlingar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Billerud Korsnäs backar om Bergviksköp?

Göt  
#534985 Stora Enso sålde väl hela sitt skogsinnehav till Bergvik engång

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).