Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Vilken traktorgrävare?

51 inlägg 47031 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vilken traktorgrävare?

klabben2  
#524979 Jag har börjat kolla runt efter en traktorgrävare för husbehovsgrävning på gården. Fastnat lite för BM 616 då de verkar vara slitstarka och finns en del som fortfarande är i bra skick. Vad är dessa maskiners svaga sidor? Annat att tänka på?
Om man skulle välja alternativ maskin vad skulle ni rekomendera då?

Finns det ngn hör på forumet som har ett fint exemplar tillsalu så kan ni höra av er (gärna i Östergötland, Södermanland eller dess närhet)



   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken traktorgrävare?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#525016 Allt beror ju på budget och hur mkt den ska köras.
Varför inte en bandare?

Avatar Fallback

Re: Vilken traktorgrävare?

klabben2  
#525068 Den kommer väl främst att användas förbinder gårdspyssel som fixa trädgård och fixa lite skogsbilvägar efter avverkning men på hobbynivå. Budgeten kanske är runt 80-100 tkr. tycker traktorgrävare har ett brett användningsområde och lätt att förflytta så därför ingen bandare.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken traktorgrävare?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#525542
1537553870_aug2017basroad.jpg

Alla gubbar ska ha en traktorgrävare, det går inte att komma runt.
Men då är det bara att skaffa en men nya maskiner är en risk, gamla maskiner är en risk.
Skillnaden är bara hur tokdyrt det kan bli, köper du en för 100K så kan du max förlora 100K.
Bilden ovan är från ett blött ställe som jag halvt simmade över med en gammal BM 646
framskopan i marken som en kälke, alla hjulen spinnande och dra sig fram med grävaggregatet
och hoppas att man kommer igenom.
Det gick bra och nu när det torkat är det helt återställt.
Återkom gärna med hur det gick med köpet och gärna bilder.

Avatar Fallback

Re: Vilken traktorgrävare?

klabben2  
#525626 Tack slurfi för ditt svar. Resonerar precis som du att visst kan det bli vissa reperationer men valet kan vara att inte reparera om det skulle vara för dyrt. Dessutom kan man ha tur och får ett bra ex. Därav tillbaka till min fråga om ngn har info om svaga punkter på dessa maskiner och vad man skall akta sig för?

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilken traktorgrävare?

Brorsan  
#525632 BM har jag aldrig haft någon men dom är ju stadiga och rejäla. Det jag själv tidigare har haft är Case och MF och dom har usel framkomlighet, tunga i bak, fastnar på stödben och liten räckvidd på aggregatet. köp ingen sådan.
Numera kör jag med Hydrema och har haft ett antal. Dom har jag varit nöjd med. Dom ligger ofta bra till i pris.
Perkinsmotorer, ZF eller Clark convertrar. Reservdelar finns, relativt billiga, iallafall det som jag behövt.
Ett plus är midjestyrning, minus är bristen på diffspärr på tidiga modeller. Lite motorsvaga innan 90 talet.
Det finns ju några andra forumister som har Hydrema jag vet inte vad dom säger men jag skulle tänka mig en
807a eller 808a inte 805 den har för svag svängbom och vill gärna spricka.
Olle

Avatar Fallback

Re: Vilken traktorgrävare?

klabben2  
#525643 Tack hur är det med hymas?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken traktorgrävare?

hemhuggare  
#525684 Hej jag går i samma tankar och det lutar nog åt Hydrema verkar vara mycket maskin för pengarna. Nån mer som har erfarenheter. Ang volvomaskinerna så vore det inte bättre att försöka att få tag i en 646 för 4-hjulsdrift är ju en helt annan sak att köra med.

Användarvisningsbild

Re: Vilken traktorgrävare?

hlb  
#525709 Hydrema 806T -90. Hydraulpump finns inte längre som reservdel och värme behövs före start i kyla, annars gillar jag min maskin.

Avatar Fallback

Re: Vilken traktorgrävare?

bgl  
#525713 Runtomsvängande är bättre till det mesta, dock inte snöröjning och makadamlastning.
Ett alternativ som grävlastare är JCB, det hjälper inte begagnatköparen att dom tillverkas i stora mängder, runt världen finns ivriga begagnatspekulanter som håller upp priset. Man kan undra var alla JCB:are finns, bara fabriken i Indien tillverkar 15000 om året!

Avatar Fallback

Re: Vilken traktorgrävare?

Brorsan  
#525749 Ska man bara gräva ska man ha en rundsvängare, den slår en grävlastare alla gånger,
Ska man ha en maskin för div jobb på gården är en grävlastare oslagbar- om man inte vill ha två maskiner.
Lastarna är dessutom mycket stadigare än en traktorlastare.

Avatar Fallback

Re: Vilken traktorgrävare?

källefall8  
#525775 Traktorgrävare är bra till mycket men inte riktigt bra på nåt - en halv grävmaskin och en halv lastmaskin....

Avatar Fallback

Re: Vilken traktorgrävare?

Brorsan  
#525797 Nja 2/3 grävare och 3/4 lastmaskin om den är midjestyrd.

Avatar Fallback

Re: Vilken traktorgrävare?

klabben2  
#525925 Tack för era synpunkter. Är det ngn som har erfarenhet från Hymas? Och som sagt tips på fina maskiner emottages tacksamt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken traktorgrävare?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#525957 Hymas är ett kvalitetsmärke, men din budget begränsar urvalet ganska hårt.
Kan det kanske vara vettigare att ha en rejäl jordbrukstraktor med diverse tillbehör istället?
Det är ju den ultimata kombimaskinen, du kan ha frontlastare med alla tillbehör och bak kan
du hänga i princip vadsomhelst, med ett Jake-fäste blir det ju som en traktorgrävare.
Det är ju en mkt bra maskin till flera användningsområden och helt användbar i flera andra.
En ren traktorgrävare är som bekant rätt så tung och inte så bra på nåt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).