Motorsåg och handhållet

Känner ni igen yxorna?

290 inlägg 129100 visningar 41 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Känner ni igen yxorna?

johan eriksson  
#520223 CB hittar jag inget om bland de kända tillverkarna.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Känner ni igen yxorna?

DennisCA  
#520661 Detta är en Billnäs 12/2 som jag köpte för några år sen, har legat utan skaft ett tag men under semestern tog jag mig an att göra ett nytt. Detta är det andra skaft jag gjort, detta av björk:
Bild


Inte riktigt hundra på formen... jag tänkte en S form men det blev liksom bakofram från hur de flesta yxor är utformade, men det känns bra i handen ändå tycker jag. Jag ska leta mera billnäs yxhuvuden snart på Juhtbacka marknad i Nykarleby, prova andra utformningar.

Användarvisningsbild

Re: Känner ni igen yxorna?

DennisCA  
#520662 Här var min första yxa annars, helt okänt märke som jag hittade i en loppis, jag hittar ingen märkning alls på den. Jag har den vid kakelugnen för att göra späntved:
Bild

Användarvisningsbild

Re: Känner ni igen yxorna?

JensSkoog  
#520668
DennisCA skrev:Detta är en Billnäs 12/2 som jag köpte för några år sen, har legat utan skaft ett tag men under semestern tog jag mig an att göra ett nytt. Detta är det andra skaft jag gjort, detta av björk:

Inte riktigt hundra på formen... jag tänkte en S form men det blev liksom bakofram från hur de flesta yxor är utformade, men det känns bra i handen ändå tycker jag. Jag ska leta mera billnäs yxhuvuden snart på Juhtbacka marknad i Nykarleby, prova andra utformningar.

Bra jobbat, @DennisCA :-bd

Det viktigaste är ju att skaftet faller bra i din hand, och
att du kan använda den över tid utan att det känns fel. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Känner ni igen yxorna?

johan eriksson  
#520695
DennisCA skrev:Jag ska leta mera billnäs yxhuvuden snart på Juhtbacka marknad i Nykarleby, prova andra utformningar.


Skulle du råka snubbla över många får du gärna höra av dig. 8)

Avatar Fallback

Re: Känner ni igen yxorna?

stefanm  
#520747 Kan någon säga nåt om denna yxa? Den har funnits i morfars sommarställe i tid och evighet. Jag hittar ingen märkning på den, skaftet är hemmagjort och den har de senaste åren använts för att hugga upp kanter i gräsmattan när nya rabatter har anlagts. Kanske någon vet det ursprungliga användningsområdet?
Den står nu i citronsyra i väntan på vidare behandling
IMG_20180808_221818.jpeg

Användarvisningsbild

Re: Känner ni igen yxorna?

JensSkoog  
#520748 Undrar om inte det där är en torvyxa. :wink:

Fanns i många typer, och användes när
man skulle ha torv till att elda med.

Avatar Fallback

Re: Känner ni igen yxorna?

Hema  
#520750 Inte en timmerbila att hugga av bakarna med eller jämna sidorna på timmerstockhus-stockarna?

Edit. Sabla autocorrect
Senast redigerad av Hema tor 09 aug 2018, 22:50, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Känner ni igen yxorna?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#520754 Jag skulle också gissa på någon form av timmerbila.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Känner ni igen yxorna?

munched55  
#524564
MagnusEr skrev:Hej

Jag har börjat restaurera de yxor som legat måååånga år i boden efter ett dödsbo. Kan se att det på två av yxorna, de två längst till vänster i bilden, står HB för Hults Bruk vilket är extra roligt då jag bor inte långt ifrån den ursprungliga smedjan. De övriga är inte märkta. Min undran nu är om någon känner igen tillverkaren på de omärkta yxorna. Och är de också värda att lägga lite jobb på, dvs kan man anta att de också är av bra kvalitet? Till sist så skulle jag vilja veta vilka typer av yxor det är på bilden, dvs vilket användningsområde har de olika yxorna?

Mycket tacksam för svar kring detta om ni känner till det.

Bästa hälsningar från Norrköping /Magnus


3e "Hatchet" från vänster ser ut som Gränsfors camping. 4e är hängde uppoch ner. 5e Kan också vara Gränsfors. Lägg dem i attika övernatt för att ta bort rost och börsta med stål börst och då kommer fram märke som finns kvar.

Användarvisningsbild

Re: Känner ni igen yxorna?

munched55  
#524565
stefanm skrev:Kan någon säga nåt om denna yxa? Den har funnits i morfars sommarställe i tid och evighet. Jag hittar ingen märkning på den, skaftet är hemmagjort och den har de senaste åren använts för att hugga upp kanter i gräsmattan när nya rabatter har anlagts. Kanske någon vet det ursprungliga användningsområdet?
Den står nu i citronsyra i väntan på vidare behandling
IMG_20180808_221818.jpeg


Attika funker snabbt att ta bort rost. Yxan är en timmerbila.

Användarvisningsbild

Re: Känner ni igen yxorna?

munched55  
#524566 Ochsenkopff. Tysk.

Användarvisningsbild

Re: Känner ni igen yxorna?

munched55  
#524569
1536755566_20180708_195441.jpg


Den längst till vänster under den lille..

Användarvisningsbild

Re: Känner ni igen yxorna?

johan eriksson  
#525047 Har fått en ny favorit till att klyva ved med. En Norsk yxa som jag tror att Jens känner igen. Tyvärr har jag inte lyckats tyda tillverkaren än, men tror Mustad.
Fantastiskt trevlig att klyva med. :-bd

1537206219_fdbe4ee8-26e0-4c07-be6e-8fae63a546a0.jpeg


1537206218_281eb3f8-dc2f-42e2-9af5-295487aec218.jpeg

Användarvisningsbild

Re: Känner ni igen yxorna?

JensSkoog  
#525054
johan eriksson skrev:Har fått en ny favorit till att klyva ved med. En Norsk yxa som jag tror att Jens känner igen. Tyvärr har jag inte lyckats tyda tillverkaren än, men tror Mustad.
Fantastiskt trevlig att klyva med. :-bd

Vad bra att den gör jobbet. :-bd

Jag tror ochså att det är en Mustad. :wink:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).