tis 18 sep 2018, 00:46#525102
Lattan skrev:Astrix1 skrev:Köp en begagnad, då spar du en slant och så slipper du ångra dig
Tror att jag föredrar nytt, men tack i alla fall. Mängden pengar är inte hela grejen, snarare mest "pang för pengarna", billigast kan ju ibland vara prisvärt så att säga.
Skulle själv nog vilja påsta att du får mest "pang för pengarna" om du iallafall skulle få testa en Suzuki 750 alternativt 500.
Den är absolut i det högre prisspannet, men vilken maskin.
Går som ett urverk och tar sig fram utan att tveka.
Har haft förmånen att även under några dagar provat både Polaris, CanAm och Yamaha i samma fjällskogskörning med mycket branter och blötmyrar att ta sig över, men ingen har varit i närheten av hur Suzuki 750'ns gång,
förutom en Polaris 6WD och CanAm 6WD maskin som har annorlunda egenskaper som i vissa lägen skulle överväga de tuffare branterna och blötare partierna jag far i.
Har varit lika nöjd varje gång man åter tar Suzukin och far ut med.
Har hunnit köra mer än 180h i arbete med Suzuki 750 med relativt tunga lass efter på boggiekärra alla dessa timmar.
Det enda som kan upplevas som en liten nackdel är att den kan upplevas något mer tungstyrd än tex Polaris mfl. med stora Kenda Bear Claw däck trots servostyrningen, som är på nuvarande modellen som jag kört med själv,
men det är mer en petitess.
Det som är markanta skillnader till Suzukins fördel är växelförare, och enkelheten med AWD och diff, fjädringsväg och köregenskaper och manövrerbarheten och balansen i hela maskinen i tuff terrängkörning.
På plattföre i gynnsam terräng märks det betydligt mindre vad de verkligen är för skillnader på de olika maskinerna.
Den nya Suzukin som kommer under hösten skall ha kraftigare servo assistans är det lovat.
Man får ju oftast lite vad man betalar för, sen beror det ju på vart man sen lägger referensramarna,
och tycker att det är värt att satsa på utifrån de behov man själv har.
Ska det vara lite mer lekmaskin kanske CanAm kan vara roligare,då den är lite spattigare.
Men säker och kontrollerad körning i tuff terräng då är det enkelt.
Känner och klämmer man lite bara på plasten på en CFMoto och några av de dyrare maskinerna är det stor skillnad. Då är det nog bättre med en välvårda 5-10år gammal kvalitetsmaskin i premiumklassen,
för att få mest valuta för pengarna i det långa loppet, om en ny dito känns som en för stor investering.
Andrahandsvärdet är ju också en aspekt som bör räknas in i nyanskaffningsvärdet vid en investering!