Öppna kategorin

Volvo BM 430 startar inte

16 inlägg 8516 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Volvo BM 430 startar inte

EdvinB  
#524964 Hej, jag och min farsa har en volvo bm 430 som inte vill starta. När vi kör med startmotorn kommer de avgas men den vill inte starta, startgas funkar inte heller då den bara startar i några sekunder sen dör. Diseltanken är full och batterierna är ny laddade. Vi tror sjävla att de är luft som har kommit in bakvägen, men vi är inte säckra på hur man fixar det eller om de ens är problemet.



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Volvo BM 430 startar inte

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#524965 Låt bli startgas för h-e, lufta istället, kolla så det inte blivit alger i tanken

Användarvisningsbild

Re: Volvo BM 430 startar inte

EdvinB  
#524966 Det har vi redan gjort

   TS
Användarvisningsbild

Re: Volvo BM 430 startar inte

Göt  
#524967 byt bränslefilter och ha i antialgmedel i tanken och lufta ur den kan ta tid....kanske det finns något filter i tanken också som kan vara igensatt

Användarvisningsbild

Re: Volvo BM 430 startar inte

Vardon  
#524970 Kommer det diesel nör ni luftar den?

Användarvisningsbild

Re: Volvo BM 430 startar inte

EdvinB  
#524972 Ja de gör de

   TS
Användarvisningsbild

Re: Volvo BM 430 startar inte

Erre  
#524975 Har du lossat spridarrören och sett om det kommer bra med diesel där med?

Användarvisningsbild

Re: Volvo BM 430 startar inte

EdvinB  
#525040 De är väl samma sak som att lufta eller?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Volvo BM 430 startar inte

Erre  
#525046
EdvinB skrev:De är väl samma sak som att lufta eller?

Ja.
Men man kan lufta på många ställen. Sista brukar vara att lossa vid spridarna.
Så därför var jag nyfiken på var ni luftat och var det kom diesel.

Användarvisningsbild

Re: Volvo BM 430 startar inte

BloM 230  
#525052 Vi fick byta bränslepumpen/handpumpen i bakkant på motorns högra sida. Bytte innan det alla filter, blåste igenom alla slangar och luftade men inget hjälpte. Bytte sen pumpen och går som en klocka sen :) När ni lossar rören på den gamla pumpen se till att få med gummitätningarna till den nya om inte nya kommer med.

Användarvisningsbild

Re: Volvo BM 430 startar inte

Göt  
#525055 brukar stå i instruktionsboken hur man luftar, behövs bara en luftblåsa på nåt ställe så funkar det inte...

Användarvisningsbild

Re: Volvo BM 430 startar inte

EdvinB  
#525074
Erre skrev:
EdvinB skrev:De är väl samma sak som att lufta eller?

Ja.
Men man kan lufta på många ställen. Sista brukar vara att lossa vid spridarna.
Så därför var jag nyfiken på var ni luftat och var det kom diesel.


Ja vi har bara luftat vi spridarna, är inte jätte bra på traktorn, men är säker på att de är där jag och fossan luftar

   TS
Användarvisningsbild

Re: Volvo BM 430 startar inte

EdvinB  
#525075
BloM 230 skrev:Vi fick byta bränslepumpen/handpumpen i bakkant på motorns högra sida. Bytte innan det alla filter, blåste igenom alla slangar och luftade men inget hjälpte. Bytte sen pumpen och går som en klocka sen :) När ni lossar rören på den gamla pumpen se till att få med gummitätningarna till den nya om inte nya kommer med.


Jag tror vi byte pumpen nyligen, och handpumpen funkar. Vi har inte byt några filter doc

   TS
Användarvisningsbild

Re: Volvo BM 430 startar inte

Göt  
#525123 hitta på en instruktionsbok och lufta efter hur det står i den kan ta ganska långt tid och lufta en traktor (i alla fall för mej) om ni inte har en instruktionsbok brukar det finnas att ladda ned på maskinisten.net

Avatar Fallback

Re: Volvo BM 430 startar inte

pla1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#525126 Bifogat är sidan ur instruktonsboken som beskriver luftningen.

BM430, luftning.PDF

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).