Skogsvagn (Huggarvagnar)

Indentifiera kärra

7 inlägg 3157 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Indentifiera kärra

Tommy H  
#524895 Hej!
Råkade köpa en griplastarkärra, enl säljaren så hade han för sig att det är en Moheda men var inte säker. Någon som känner igen den? Sitter en FMV2000 kran på den. Har kikat på några kärror men aldrig sett en sån kraftigt byggd i den storleken. tror den är från mitten 80-tal?



   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Indentifiera kärra

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#524900
Tommy H skrev:Hej!
Råkade köpa en griplastarkärra, enl säljaren så hade han för sig att det är en Moheda men var inte säker. Någon som känner igen den? Sitter en FMV2000 kran på den. Har kikat på några kärror men aldrig sett en sån kraftigt byggd i den storleken. tror den är från mitten 80-tal?

Hittade en mohedakärra från 84 på blocket och den är inte alls lik, tror att dom såg ungefär lika ut något år tidigare, så är det en moheda så är det nog tididgt 80 tal eller tidigare....

Nu är jag ju ingen expert på moheda, så jag kan ju ha helt fel med...

https://www.blocket.se/skaraborg/Skogsk ... ?ca=16&w=3

Screenshot_20180916-110521_Blocket.jpeg

Avatar Fallback

Re: Indentifiera kärra

bgl  
#524901 Lite knepig färgkombination. FMV-kranarna hade oftast kvar den gula originalfärgen, denna kran kan vara Mohedamålad. Vagnens färg liknar Gisebo, kan det vara en transplantation någon gång under alla år?

Avatar Fallback

Re: Indentifiera kärra

Tommy H  
#524912
Zixten skrev:
Tommy H skrev:Hej!
Råkade köpa en griplastarkärra, enl säljaren så hade han för sig att det är en Moheda men var inte säker. Någon som känner igen den? Sitter en FMV2000 kran på den. Har kikat på några kärror men aldrig sett en sån kraftigt byggd i den storleken. tror den är från mitten 80-tal?

Hittade en mohedakärra från 84 på blocket och den är inte alls lik, tror att dom såg ungefär lika ut något år tidigare, så är det en moheda så är det nog tididgt 80 tal eller tidigare....

Nu är jag ju ingen expert på moheda, så jag kan ju ha helt fel med...

https://www.blocket.se/skaraborg/Skogsk ... ?ca=16&w=3

Screenshot_20180916-110521_Blocket.jpeg


Hej!!

Såg den där kärran på blocket, men den är som sagt inte speciellt lik den jag har. Den blå färgen ser ut att va orginalfärgen.
Kanske är nått "hemmabygge" ?

   TS
Avatar Fallback

Re: Indentifiera kärra

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#524925
bgl skrev:Lite knepig färgkombination. FMV-kranarna hade oftast kvar den gula originalfärgen, denna kran kan vara Mohedamålad. Vagnens färg liknar Gisebo, kan det vara en transplantation någon gång under alla år?

FMV kranar var väl först gula, sen orange innan de blev svarta.

Avatar Fallback

Re: Indentifiera kärra

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#524926 Kolla på Elmia classic om det finns liknande kärra, Ilsbo hade väl liknande färg på sina grejor, var i landet är detta ?

Avatar Fallback

Re: Indentifiera kärra

Hema  
#524958 På sista bilden så ser det ut som om boggipendlingen inte är jättestor. Kanske ser fel, men bakarna ser onödigt höga ut för att kompensera för boggipendlingen. Så det kanske är ett hemmabygga trots allt. Ett tag var jag inne på mowi, som gillar lite annorlunda lösningar.

Eller någon KMA-vagn?
http://m.lantmannenmaskin.se/products/detail?id=158620

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).