Motorsåg och handhållet

En ny köprådstråd!

92 inlägg 24485 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: En ny köprådstråd!

Hema  
#495620
halvproffs skrev:jag har bägge och det är mindre vibrationer i 181. kolla kedjespänningen vid varje tankning och efterdra om det behövs så hoppar inte kedjan av.
Har haft en hel del problem med mina men det har jag för det mesta med allt jag köper. :shock: Lyckades köpa en miniräknare en gång som räknade fel tex. Egentligen skulle jag starta oturstråden :grin: Måste bara berätta en sak som pga av all otur brukar jag överlåta åt andra att välja den saken jag ska ha. Utan framgång. Var till Biltema och köpte en sån där liten ångtvätt. Valde en mitt i högen som var hel o fin i kartongen när jag skulle använda den första gången saknades ett munstycke :sad: .

Det där lät minst sagt jobbigt. Men man blir nyfiken, skulle det kanske bli bättre om du som i ångtvättsfallet, väljer ut en slumpvis och sedan välja en kartong tvärtemot den första du valde eller bara helt enkelt inte den du valde? Att köpa en miniräknare som räknar fel, sådan otur ska man bara inte ha. Hoppas oturen släpper framöver.

Själv ska jag åka och lämna tillbaka julbelysning, då slingan dog på redan första säsongen.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: En ny köprådstråd!

DalslandsAnders  
#511613 Ville inte starta en ny tråd ,så jag skriver i den här igen!
Köpte ju en Jonsered 2253 som har varit fantastisk ,dom få timmar jag kört (kanske 10 timmar i vinter)
Men nu har jag kört igång igen ,dom senaste veckorna.
O jag har då fått ett litet problem.
Jag vet inte om det är något fel ,eller om jag fått någon hjärnblödning o gör fel..
För det första ,om sågen står i några dagar så försvinner bensinen från "blåsan" ,o vad jag minns så är det alltid bensin där ,om det inte är slut i tanken då..
O när jag då ska starta ,så pumpar jag fram bensin ,drar upp choken o försöker starta ,men då surnar den?
Då tar jag ut stiftet ,torkar det ,o drar ut överflödig bensin ,sätter i stiftet ,o drar upp choken ,drar ner choken ,o sedan tänder den till.
Efter det kan jag dra upp choken som man ska ,o starta som vanligt.
Luddig beskrivning kanske ,men tänkte kolla här om någon känner igen det ,innan jag lämnar in sågen.Försvinner bensinen från blåsan för er?
O rinner den tillbaka till tanken ,eller går det in i förgasaren ,o på det viset blir lättare för att surna?

   TS
Avatar Fallback

Re: En ny köprådstråd!

MDin  
#511629 Så uppförde sig min Jonsered också. Fick man igång den så var den bra. Köpte en himla dyr mejsel till inställning av förgasaren, inte fan blev det bättre.
Tröttnade och köpte en Husqvarna som alltid startar. Blåsan på den är alltid tom efter någon dags vila. Alla kallstarter får sig 8-10 tryck.
Mina Stihlar har ingen blåsa men startar ändå.

Avatar Fallback

Re: En ny köprådstråd!

bgl  
#511640 Om den går rätt vid vintertemperatur men sämre nu blir frågan vid vilken temp är den förvarad?
Prova startförsök med en kläm+ingen choke, ingen kläm+choke och varken choke eller kläm!
Är sågen förvaras varmt hinner den kallna tillräckligt på vintern innan första start men vara varm nog för att startas utan bränsletillskott i sommarvärmen.

Användarvisningsbild

Re: En ny köprådstråd!

totte  
#511651 Låter som otät nålventil i förgasaren.

Användarvisningsbild

Re: En ny köprådstråd!

DalslandsAnders  
#511691 Tack för svaren!
Har kört lite idag ,o jag tror det är min ovana när det gäller autotune m.m
Den har ju bara körts vintertid ,o nu startar jag den när den stått i bilen en hel dag.
O utomhustempen är 26-27 grader.
Så idag provade jag att bara dra upp choken ,o sedan släppa ner den igen ,o sedan dra igång den.
O det fungerade!
Det är väl så att autotune ställer in sig för temp ,luftfuktighet m.m ,o då är det ju skillnad om det är -10 när man kör den ,o nästa gång är det drygt 30 grader varmare.
Men jäklar vad nöjd jag är med den ute i skogen ,kraften finns hela tiden ,o den bangar inte för något!
Kör fortfarande med 13" svärd som följde med ,o jag får nog gå upp på 15" ,blir ofta onödigt jobb med 13" svärd.
Ha en trevlig kväll!

   TS
Avatar Fallback

Re: En ny köprådstråd!

jsn  
#524893 Jag har hört att man måste ha flera sågar och eftersom jag bara har två varav en har skurit (Husqvarna Praktica 40) kanske det är dags att köpa en ny..
Egentligen gillar jag min gamla Hva 51 från 1990 men den har börjat bråka och går inte på tomgång. Ingen av mina sågskruvarkontakter har tid nu och lämna in den hos "riktig" verkstad blir nog så dyrt att jag istället överväger något nytt så att jag har något fungerande i vinter.

Jag hugger bara för egen ved som det är nu 20-30m³ och kör nästan bara lättare gallring, det blir väl dock någon enstaka 60cm rotvälta etc per år. Det har hänt att jag tar ner några skapligt grova fruktträd etc i trädgårdar som jag kört upp till ved så det kan bli en del ansträngande arbete på vedbacken för sågen imellanåt, mängdkörningen på vedbacken, allt under 35cm går dock i vedmaskinen.
Jag tänker att det ska vara en proffssåg eller farmarsåg. Handtagsvärme har jag aldrig behövt än men det kanske ändras med åldern..

Egentligen hade jag gärna köpt en 40cc nu och en 60cc om några år, men tycker att de 40cc som finns verkar lite klena så länge det skulle vara min enda såg. När jag får igång 51an igen så har jag ju en 50cc som står sig mycket väl mot dagens sågar om man jämför specifikationer.
En 60cc ligger långt över min budget i nuläget och jag är inte alls sugen på att gå med en 60cc och smågallra i vinter.

Jag har åf för Stihl, Jonsered, Dolmar / Makita och Husqvarna i den avståndsordningen och alla ligger på vägen till jobbet.

Jag har också något som sitter på axeln och viskar att sågar ska vara orange och helst heta Husqvarna de ska i alla fall definitivt inte vara röda och heta Jonsered, om det är från den ljusa eller mörka sidan vet jag inte men det är en av få saker där jag och farsan är varandras motsatser.

Stihls priser är de högsta häromkring och min f.d. granne tillika sågskruvare (jobbade tidigare som mekaniker med motorsågar, motorcyklar och elverk inom militären) vägrar prata med folk som nämner Stihl så det vågar jag inte köpa.

Mina vettigaste alternativ just nu är kompromisser mellan vad jag vill ha men rimligare ekonomiskt, antingen Husqvarna 550 XPG Triobrake eller Dolmar PS-5105H och det skiljer 1700kr i pris på dem, dock har åf inte Dolmar på lager utan tar hem dem på beställning.
Jag har tittat på begagnat också bl.a. en 346xpg från 2015 men då skiljer det bara 1300kr mellan den och en ny Dolmar, en begagnad såg vet man ju dessutom inget om hur fin den än verkar..

Finns det någon här i Västra Götaland som har en Dolmar 5105 som man kunde få känna lite på och provköra i något träd?

Hur skulle ni tänka och välja i min situation? Vilken såg skulle ni rekommendera?

(Om någon av er har både en bra 40cc och/eller en 60cc begagnad såg till salu så kan ni ju skicka ett PM..)

Användarvisningsbild

Re: En ny köprådstråd!

JensSkoog  
#524896
jsn skrev:Stihls priser är de högsta häromkring och min f.d. granne tillika sågskruvare (jobbade tidigare som mekaniker med motorsågar, motorcyklar och elverk inom militären) vägrar prata med folk som nämner Stihl så det vågar jag inte köpa.

Skit i grannen och köp dig en Stihl MS241 :d :d
Den är lätt och skulle duga bra till det du hugger varje år :wink:

Avatar Fallback

Re: En ny köprådstråd!

Hema  
#524897 Vilken såg i 40cc rekommenderar din mekarkompis då?

Avatar Fallback

Re: En ny köprådstråd!

jsn  
#524913 ... 😳😳😳 ... Frågan är om man blir visare med åldern, i så fall får jag böja mig för detta.. Jag ringde till honom, han har nog passerat 75 nu och hade bestämt sig för att lägga av med mekandet.. Han hade dock haft hjälp i sommar med några träd som åskan hade tagit ner, killen som hjälpte honom körde bara Stihl och hade lyckats omvända denna gamla man så han rekommenderade mig att köpa Stihl...!! 🙊 (det känns som att jag står och slår på ett getingbo när jag skriver en sån sak här men det kan det vara värt 😀)

Användarvisningsbild

Re: En ny köprådstråd!

JensSkoog  
#524914 Bara en sak att göra. Ta dig en sväng till olika ÅF'ar, och känn på och krama
på lite olika modelar, och prata lite med ÅF'arna, så kommer du nog till att hitta
en såg du gillar från en ÅF som du liter på. Då spelar det inte all
världen vad som står på sågen :wink: :wink:

Användarvisningsbild

Re: En ny köprådstråd!

johan eriksson  
#524915
jsn skrev:Jag har hört att man måste ha flera sågar och eftersom jag bara har två varav en har skurit (Husqvarna Praktica 40)

Hur skulle ni tänka och välja i min situation? Vilken såg skulle ni rekommendera?

(Om någon av er har både en bra 40cc och/eller en 60cc begagnad såg till salu så kan ni ju skicka ett PM..)


Hade jag varit som dig så hade jag nog satsat på en Stihl 241 eller 261, har ett svagt minne av att Stihl har en kampanj på 261 nu under hösten så där kan kanske gå att göra en vettig affär. En bra begagnad 346 av senare modell är inte att förakta heller.
Har nog inget begagnat liggande för stunden men ska kolla i högen. Däremot kan jag vara intresserad av att köpa din 40 Practica om den är till salu, är en modell som saknas i min samling.

Användarvisningsbild

Re: En ny köprådstråd!

Pamf  
#524918 Är det inte bråttom så invänta black-friday (ja jag vet hysteri) men ifjol såldes Jonsereds motsvarighet till 550xp för 5500 har jag för mig. Fanns många andra bra sågklipp på nätet då med om det inte är så att du föredrar att köpa över disk.

Avatar Fallback

Re: En ny köprådstråd!

Hema  
#524930 Vill du ha handtagsvärme och liten såg är nog Stihl 241, det bästa på marknaden (annars är Stihl 201 bland de lättare med bra kraft), för att senare komplettera med en 60cc som du skrev. Men se till och kolla upp vad det skulle kosta och få din 51:a fixad.

Användarvisningsbild

Re: En ny köprådstråd!

johan eriksson  
#524935 Visste jag sett det. Är bra pris på en sådan såg.

1537111108_32341cd0-f4b6-41d2-a8fe-16eded3ceac2.jpeg

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).