Verkstan

Bredda "bakvagn" till skogsvagn

241 inlägg 71684 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

80-90  
#507211 Hej igen ! Då har jag kört både framåt å bakåt ! Å visst lyfter dom men inte helt upp !! Å rullarna slutar inte å snurra !! Men lyfter de så dom går fria !! Försökte å filma men det blev bara skit !!

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

JohannesG  
#507263 Okej. Lyfta helt kommer de aldrig göra, oljan vill ju trycka ner den, men tryckfallet i systemet när det går för fort ska ju göra att de går upp och studsar på däcken.

Då får jag justera och mäta så att rullen hamnar exakt i centrum när den är nere och se om det hjälper, då ska det ju, i alla fall i teorin fungera. Tänker att jag får ta av hjulen, på något sätt få armen att stanna nere och sedan mäta så att den hamnar exakt.

Har du gasat på och sett om du kan få fram samma märkliga bromsande fenomen som jag? Vilket flöde har du?

   TS
Avatar Fallback

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

80-90  
#507265 Det hände ingen ting mer än att de lyfte ! Har inte en susning på vad det är för flöde ?? Men det sitter egen tank å pump !

Avatar Fallback

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

80-90  
#507266 E nog inte till så stor hjälp då jag inte e nått vidare på detta med å skruva sånt !!

Användarvisningsbild

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

JohannesG  
#507276 Okej. Jodå, du är och har varit till stor hjälp under hela resan, du har bidragit med mycket bilder. 👍

Du kanske inte hängt med eller kommer ihåg, vilket i sig inte alls är konstigt. Det jag syftade på i mitt sista inlägg är ett problem som har med flödesdelaren i blocket i ramen att göra. Denna flödesdelare ger en diffbromsverkan så att inte vagnen ska kunna driva enbart på en sida, exempelvis om det är väldigt halkigt på ena sidan men inte andra.
När man använder drivningen (med eller utan traktorns hjälp) så går det plötsligt mycket långsammare och armarna trycks ner hårdare, detta hände bara åt ett håll. Problemet inträffade när motorvarvet ökar och därmed även flödet, men det verkade även bero en del på hur trögt det gick. Problemet kom för mig på så lågt varvtal att det blev i princip obrukbart åt det hållet. Jag plockade bort flödesdelaren så tills vidare kör jag utan någon diffbromsfunktion i väntan på att Weimer skall hitta en lösning. Weimer kunde även reproducera felet på en vagn de hade i verkstan, detta gör att det är intressant att höra från andra Weimer-ägare med fjärde generationens vagnar. Kanske fler har samma problem utan att de märkt eller tänkt på det. Kommer jag ihåg rätt har du 6700 kranen och då kanske hydraulsystemet inte är tillräckligt stort för att problemet skall märkas under normal körning.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

80-90  
#507278 Stämmer 6,7 m kran å 10 t kärra !! Å det har aldrig varit nått problem med att ena rullen driver å den andra inte !! Hoppas verkligen du får ordning på dina grejer !! Å kan jag på nått vis vara till hjälp så hör av dej !! Bara trevligt å kunna vara till hjälp !!

Användarvisningsbild

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

JohannesG  
#507279 Förr eller senare kommer allt vara i ordning, och det mesta är redan i ordning. Försöker se positivt på saker även när de krånglar. Alltid kan man lära sig något till en annan gång eller hjälpa någon annan. Många timmar har både jag och pappa lagt på detta projekt, men det har varit ganska roligt och framför allt väldigt lärorikt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

80-90  
#507281 Å väldigt trevligt för oss andra å se alla fina filmer du läger ut 👍

Användarvisningsbild

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

JohannesG  
#507523 Plockade av hjulen, körde ner rullen och justerade så de hamnade så exakt i mitten som jag kunde. För att armarna skulle stanna nere gjorde jag bara så att jag lät drivningen gå och så lade jag ur kraftuttaget, då hann det inte komma något tryck på andra sidan som trycker upp armarna.

Men det beter sig lika dant, de hoppar inte upp om det går för fort bakåt. Och de kan få för sig att slira lite när jag kör bakåt. Så det är något annat som påverkar detta, kanske något med geometrin som jag var inne på tidigare.

Att de inte hoppar upp är för mig är inte ett så stort problem, när driften används så kör man på den växel som passar, och när driften behövs finns det sällan anledning att köra fortare heller. Jag tror även att när det går trögt eller uppför så är det heller inte problem på backen, dock har jag inte dubbelkollat detta säkert än, har ju inte äns vetat om problematiken förrns nyss, men tror att det ligger precis på gränsen så att om kärran får lite extra fart när den går över en ojämnhet så gör det att det går lite för fort pga diverse mekaniskt glapp på vägen. Hitchkroken är ju inte den mest glappfria konstruktionen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

stegmaster  
#524275 Hur har det gått?? Hört nåt mer från Weimer om flödesdelaren, eller kommer du bara köra vidare som du har det nu??
Vet inte hur mycket du kör med vagnen nu när det varit sommer (min står still i upptil flera mnd, vid denna tiden, har bara igång den lite för syns skull, så inget ska sätta sig fast.), men har ju sett filmar var du kör balar, dock kanske du inte behöver nån drivning på vagnen til just detta.

Användarvisningsbild

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

JohannesG  
#524297 Ringer Weimer med jämna mellanrum och tjatar. Det sista jag fick veta var att leverantören och designern av blocket svarat att han visste vad problemet var och skulle återkomma, vilket han inte gjort. Men Urban lovar att det löser sig innan vintern, vilket jag verkligen hoppas stämmer. Tycker inte att det är riktigt okej att det dröjer så. Men jag tror inte man kan ge Weimer hela skulden, de har lämnat ut detta till ett annat företag, där en enda person är ansvarig för projektet, detta gör det inte helt lätt.

Att köra som det är fungerar inte så bra när man vet hur det bör fungera. Går ena sidan på något halt underlag börjar denna slira och så kanske hela ekipaget stannar. Gör även att skulle en rulle av någon anledning börja slira på däcket rusar mer olja dit för att den går lättare och så slirar den ännu mer, systemet tappar tryck och rullarna går uppåt... Oljan tar ju alltid lättaste vägen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

JohannesG  
#524817 Hittade en lite intressant artikel om Weimer. Eller ja, artikeln var inte det intressantaste. Men bild nr3 är ganska intressant, med stor sannolikhet är det mitt boggiställ. 😀 😀 Stämmer med däckstorlek och datum. Och varför skulle de annars ha ett löst boggiställ i verkstan?
https://www.tranastidning.se/article/sl ... -i-skogen/

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

JohannesG  
#524857 Tror inte jag skrivit det sista om knapparna för driften. Monterade strax efter det sista som skrevs om detta en kabel från bromskontakten till kärrans manöverlåda via den trepoliga kontakten. För att inte tända bromsljuset när lådans stoppknapp används går "bromssignalen" genom ett byglat relä som får agera diod (backventil för el). Skulle fungera lika bra med lämplig diod, men reläet hade jag hemma.

Nu i efterhand är det för mig nästan helt otänkbart att köra med ett system där man måste hålla in en spak eller knapp eller där drivningen måste stoppas manuellt. Till 95% kör jag med att drivningen startas med knappen och förblir på, och nästan alltid stoppas drivningen med bromspedalen, undantaget de gånger ekipaget inte ska stanna.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

JohannesG  
#526098 En liten film över styrningen av driften:


Måste dock mörka ner lysdioderna på något sätt, de är onödigt starka.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#526099 Verkar smidigt 👍
En sak som inte hör hit men fick mej en överraskning engång när jag körde på farthållaren i bilen, duttande till på bromsen för farthållaren skulle koppla ur när jag kom fatt en bil men motorn tog i för att kompensera bromsningen.
En kass släp hade smält säkringen till bromsljuset så då kopplade inte farthållaren ut för bromsning 😱

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).