Uppvärmning

vilken varmvattenberedare?

19 inlägg 5583 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

vilken varmvattenberedare?

Axl  
#524536 Tänkte köpa en varmvattenberedare och koppla till tappvarmvattnet för att slippa duscha kallt om man slarvat med eldningen. Men vilken sort/märke ska man ha? Rostfritt? Koppar? Emalj?



   TS
Avatar Fallback

Re: vilken varmvattenberedare?

Hema  
#524603
Axl skrev:Tänkte köpa en varmvattenberedare och koppla till tappvarmvattnet för att slippa duscha kallt om man slarvat med eldningen. Men vilken sort/märke ska man ha? Rostfritt? Koppar? Emalj?

Inte enklare att komplettera nuvarande lösning med elpatron, som aktiveras såfort tempensjunker för lågt och sålänge du eldar kommer elpatron inte aktiveras?

Avatar Fallback

Re: vilken varmvattenberedare?

Axl  
#524615 Jag har elpatron men den värmer allt vatten om man inte stänger av kulvert och element. Jag vill kunna värma bara tappvarmvattnet utan stänga av något.

   TS
Avatar Fallback

Re: vilken varmvattenberedare?

Hema  
#524620
Axl skrev:Jag har elpatron men den värmer allt vatten om man inte stänger av kulvert och element. Jag vill kunna värma bara tappvarmvattnet utan stänga av något.

Går det att komplettera nuvarande varmvattentank med en elpatron? Om inte kanske finns det möjligt att uppgradera nuvarande tank?

För i min tanke känns det lite energislöseri att ha två varmvattentankar. Men det beror lite på hur ditt system är konstruerat.

Men mer svar på din grundfråga, så bör väl rostfritt va önskvärt, såvida du inte har väldigt rent vatten. Men köper man en färdig vvb, så är det med största sannolikhet rätt material i tanken. Storlek beror på förbrukningen och i förlängningen vinner väl en 3-fas-variant, om sådant uttag finns där du tänkt ha apparaten. Brukar gå o fynda lätt begagnade på blocket då o då. Dock va uppmärksam med vilket vatten den har haft i sig. Lågt ph, järn osv..

Märke? Köper du något välkänt, finns det väl både kvalité och reservdelar.

Avatar Fallback

Re: vilken varmvattenberedare?

Axl  
#524626 Jag har en tank inne där kulverten från pannrummet, elementen och varmvattnet har varsin slinga. Slår jag på elpatronen värmer jag alltså alla 3 därför vill jag ha en separat varmvattenberedare.

   TS
Avatar Fallback

Re: vilken varmvattenberedare?

fura  
#524629 Jag köpte en 190 liters varmvattenberedare för 14000 kronor.Den skall funngera som en luftvärmepump och ta varm luft ur rummet för att värma vattnet och skickar ut kall luft i ett annat rör.Jag har ej provkört den än och det finns möjlighet att koppla in fler värmekällor till den.

Avatar Fallback

Re: vilken varmvattenberedare?

Hema  
#524654 Det finns iofs 3-fasvärmare som man sätter direkt på kallvattenslangen. En sådan kanske man skulle kunna montera efter din tank på utgående varmvatten? Antar att den bara värmer så mycket som det behövs. Så ju varmare vatten desto mindre energi går åt.

Avatar Fallback

Re: vilken varmvattenberedare?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#524657 Genomströmningsvärmare är en knepig grej som måste ha stor effekt för att hinna värma nåt vidare.
Kolla hur många grader den kan värma!
Endel jag sett ökar bara tempen max 30grader så kan man inte mata direkt från en djupborrad brunn för att få varmt vatten.

Avatar Fallback

Re: vilken varmvattenberedare?

Hema  
#524661
gnisten83 skrev:Genomströmningsvärmare är en knepig grej som måste ha stor effekt för att hinna värma nåt vidare.
Kolla hur många grader den kan värma!
Endel jag sett ökar bara tempen max 30grader så kan man inte mata direkt från en djupborrad brunn för att få varmt vatten.

Bra aspekt!

Användarvisningsbild

Re: vilken varmvattenberedare?

Erre  
#524666 Vi har en 190 liters varmvattenberedare i källaren.
För att vi har kulvert från pannrummet.
Vi har inte kulverten cirkulerande så småspolar man bara med varmvatten så tar det sån tid innan varmvattnet kommer i kranen. Nu är varmvattnet inte många meter rör bort.
Detta gör att vi eldar inte på sommarhalvåret för varmvatten till dusch osv.
Och duschar man när pannan är varm, ja då fylls varmvattenberedaren med varmt vatten och då drar den inte så mycket ström.

Användarvisningsbild

Re: vilken varmvattenberedare?

Henrik-  
#524676 De genomströmningsberedare jag monterat ger ett väldigt litet flöde. (Funkar till ett tvättställ) Så man ska nog kolla upp det först. Och som tidigare sagts kräver den mycket ström

Avatar Fallback

Re: vilken varmvattenberedare?

Hema  
#524679
Henrik- skrev:De genomströmningsberedare jag monterat ger ett väldigt litet flöde. (Funkar till ett tvättställ) Så man ska nog kolla upp det först. Och som tidigare sagts kräver den mycket ström

Kräver den mer ström totalt eller just att den har kortvariga strömpikar? För mängden energi för att värma en bestämt volym en grad är väl alltid desamma, tänker jag.

Användarvisningsbild

Re: vilken varmvattenberedare?

källshult  
#524680 Jag har också en varmvatten beredare och kör så som erre funkar mycket bra. Känns inte roligt att tända pannan när det är 25 30 grader varmt ute för att få varmvatten

Användarvisningsbild

Re: vilken varmvattenberedare?

Ola63  
#524683 Jag har tidigare haft ett pannrum utomhus med 30 m kulvert. Jag monterade en 50 l elvarmvattensberedare i huset på inkommande varmvatten. Då har man alltid varmvatten och samtidigt återfylls den med varmvatten om man eldar, annars fylls den med kallt. Bör nog vara rostfri men jag körde med enkla billiga och bytte med jämna mellanrum.

Användarvisningsbild

Re: vilken varmvattenberedare?

Henrik-  
#524688 Den ska ju värma vattnet så snabb! Och då krävs det rejält med kräm.
En del villor vi gjort med tex värmepump i ett uthus eller garage med kulvert mellan. Har vi satt en 15 L el-beredare istället för vvc-pump

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).