Öppna kategorin

Strömlöst Gotland och dess följder.

34 inlägg 6960 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Strömlöst Gotland och dess följder.

totte  
#524367
stone66 skrev:En sak har jag funderat på. Varför röstar vi med papper o kuvert. Har inte politiker tilltro till digitalt när dom förespråkar modern teknik?? Känns lite omodernt. Men jag föredrar ju den gamla metoden inte lika lätt o manipulera.



Vi har ett ganska välordnat system med pappersröstning. Det är, som du säger, mycket svårt att manipulera i någon större skala. Småfusk kan nog ske i enskilda fall men att t ex avsevärt lyfta fram, eller sänka ett visst parti på riksnivå är mycket osannolikt att det kan ske.

Läste nyss att alla valsedlar från förra valet finns lagrade i ett hemligt förråd. Först när årets val har vunnit laga kraft förstörs de gamla valsedlarna och sen lagras de nya fram till nästa val.

Det skulle kanske gå att bygga ett rätt säkert digitalt system, men skulle någon våga lita på det? Vi vet hurpass sårbara de flesta system är, hackare bryter sig in nästan överallt. Hade vi digital röstning skulle troligen bli en massa vrål om felaktigheter och fusk, oavsett om så var fallet eller ej. Men misstankarna skulle bli mycket svåra att få bort.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Strömlöst Gotland och dess följder.

Vilsten  
#524369
totte skrev:Läste nyss att alla valsedlar från förra valet finns lagrade i ett hemligt förråd. Först när årets val har vunnit laga kraft förstörs de gamla valsedlarna och sen lagras de nya fram till nästa val.


Det är i så fall de använda valsedlarna. I de tre senaste valen har jag varit valförättare och de överblivna valsedlarna har lämnats, på pappersåtervinning eller använda till att tända pannan.


För övrigt är det stora problemet med digital röstning hur det ska hållas hemligt. Det vore katastrof om staten, ett företag, en organisation eller vem som helst skulle kunna få reda på vad enskilda personer har röstat på!

Användarvisningsbild

Re: Strömlöst Gotland och dess följder.

totte  
#524370 Ja, det är förstås de valsedlar som använts för röstningen som lagras, det var det som det stod om och det var det jag menade. Kunde varit lite tydligare där. Idén är väl den att om det mot förmodan skulle uppstå en allvarlig konflikt genom ett ifrågasättande av riksdagens legitimitet så finns hela valresultatet lagrat och kan räknas om. Skulle tro att blotta vetskapen därom gör en sån konflikt osannolik.

Avatar Fallback

Re: Strömlöst Gotland och dess följder.

skogaliten  
#524516 ...Åsså måste man komma ihåg, att om man skulle rösta digitalt/via internet hemifrån (ej i vallokal), så är det svårt att säkerställa att den som identifierat sig (via bank-id?), verkligen är den som har röstat, och att den röstande röstat helt enligt egen vilja...

(Ser framför mig något slags monster som står bredvid en dator med hagelbössa i högsta hugg och beordrar familjemedlemmarna att rösta...)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).