Sågtimmer

Har ni någonsin fått avdrag för vrak?!!!

23 inlägg 21544 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Har ni någonsin fått avdrag för vrak?!!!

Seb macahan  
#524455 Ja en kanske löjlig och halvt provocerande rubrik kan tyckas, men.
Jag kan inte låta bli att förundras. Jag driver en byggfirma som för sin storlek köper en hyggligt stor del sågade trävaror. Vi har under flera år sett en negativ trend i kvalitet på sågade varor. Vi har noga och omsorgsfullt letat efter leverantörer som hållt bäst kvalitet och den skiljer stort mellan olika kedjor och brädgårdar trots att virket ofta är sågat av samma större sågar. Troligen en hanterings problematik tillsammans med olika sorteringar som inte alltid framgår till "konsument". Men som skogsägare och råvaruleverantör till diverse sågar och skogsföreningar börjar jag tvivla på hur det går till.
För 10-15år sedan användes ofta råspont/svall till o klä innertak och väggar. Kunder ville ha ett lite grövre material och gillade det "ruffiga". I takt med dess popularitet tvingades många brädgårdar att förbjuda sortering på plats då det ofta bara blev skräp kvar i högarna. Nu 2018 ser de bästa brädorna i högen ut som skräpet som då sorterades bort. Det började med råsponten, men nu gäller det klassade reglar panel mm. Blåröta, långsprickor, matarhjuls spår och vankanter mm är numera vardag. Som hängiven kvalitets byggare får man idag sortera ut allt sitt byggvirke. Detta kanske inte är något "nytt under solen" men jag tycker fler borde reagera. I alla fall jag får avdrag för vrak både nu och då på timmer som jag var övertygad om inte innehåller något större fel. Givetvis missar jag, men jag kan ju garantera att det görs större missar än så i kvalitets avsyningen på sågverken.
Dessa bilder är tagna från en virkestrave med svall från Södra, utav 3 lager i bunten fick ca 60% sorteras bort (allt syns inte på bilden). Virket är under all kritik och borde gått direkt ner i flistuggen. Vad har ni för teorier? En starkt bidragande orsak enligt mig är Gudrun. Efter det sänktes toleransen radikalt. Men hur kan vi tolerera att vi får avdrag medans industrin säljer slutprodukten för samma pris? Eller är jag konservativ och gnällig?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Har ni någonsin fått avdrag för vrak?!!!

Fredrik Reuter  
#524457 Mycket intressant, tack för att du tar upp det Seb.
Obekräftade rykten säger att finvirket går utlandet och kanske till vissa utvalda byggfirmor (ej bygghandel).

Är bilderna från en "vanlig" bygghandel som även är för privatpersoner?

Användarvisningsbild

Re: Har ni någonsin fått avdrag för vrak?!!!

Seb macahan  
#524459 Bilden är tagen i en "vanlig" bygghandel som vi anser (ansett) har bäst kvalitet över lag. Det finns större och betydligt mindre än denna kedja där vi sedan länge har valt bort pga kvaliteten. Vi har en liten lokal handlare som har bättre kvalitet men inte alltid för oss "rätt utbud" av längder etc. Och där virket ofta är sågat och hyvlat på den egna anläggningen eller i närliggande "mindre" sågar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Har ni någonsin fått avdrag för vrak?!!!

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#524461 Ju mindre desto bättre är nog det som gäller

Användarvisningsbild

Re: Har ni någonsin fått avdrag för vrak?!!!

mb-man  
#524462 Vrakandelen har stigit de senaste åren.
Går ju bra att ha högt m3pris om de samtidigt har hög vrakandel som varken skogsägare eller entreprenör får betalt för!

Användarvisningsbild

Re: Har ni någonsin fått avdrag för vrak?!!!

halvproffs  
#524463 Jag som är miniminisäljare av virke skulle aldrig försöka sälja dyligt virke. Allt sekunda eldar jag själv i kaminen. Bygghandeln borde ju kunna ställa större krav på leverantören av virket också.
En lokal liten byggfirma ringde mig igår morse oc h frågade om jag hade plank på 5.5 m längd. Bygghandeln har ju max 5.4m. Gissa om han blev glad för 1-2 dm extra!

Användarvisningsbild

Re: Har ni någonsin fått avdrag för vrak?!!!

JohannesG  
#524465 Nu har jag inget tydligt exempel, men känns ibland när man hugger som att det tillåts ganska så dålig kvalité på virket. Vissa stockar har man nästan tänkt "vad har denna i ett sågverk att göra". Och till vissa saker kanske det inte spelar någon större roll då det varken kommer synas eller bära någon högre last.

Men att det i bygghandlar ligger skräpvirke är hemskt tråkigt. Vankanter och andra defekter skulle sorteras bort redan på sågverket, borde vara självklart, tycker jag. Men det kanske har med att allt ska gå så fort som möjligt idag.

Användarvisningsbild

Re: Har ni någonsin fått avdrag för vrak?!!!

Rohdin  
#524468 Som Fredrik tar upp går idag nästan allt av finare kvalité utomlands då dom betalar mycket bättre för kvalités virke än svenska marknaden.

Räkna med att på "vanliga" bygghandel är det väldigt sällan ens svenska träråvaror som säljes.

Bygghandeln får det virket dom väljer att betala för, Sågverken sorterar efter kundens önskemål.

Användarvisningsbild

Re: Har ni någonsin fått avdrag för vrak?!!!

JörgenO  
#524488 Om ni undrar var de krokigaste och kvistigaste och mest spruckna plankorna tar vägen efter att de sorterats ut av byggfirmor och andra mer eller mindre kvalitetsmedvetna så är det så här:

De tas till nån sorts tryckimpregneringsfirma där de blir gröna och dubbelt så tunga. Sen transporteras de till Bauhaus och Byggmax i Stockholm där vi får försöka bygga altan av eländet.

Användarvisningsbild

Re: Har ni någonsin fått avdrag för vrak?!!!

sundelius  
#524494 Har exakt samma erfarenhet som Seb, det är ofta väldigt dålig kvalitet på virket i bygghandel.
Jag har försökt att påverka ägaren där jag handlar att införa ett sortiment för brädfodring med lokalt sågat virke av bättre kvalitet. Än så länge utan framgång

Användarvisningsbild

Re: Har ni någonsin fått avdrag för vrak?!!!

Seb macahan  
#524496
JörgenO skrev:Om ni undrar var de krokigaste och kvistigaste och mest spruckna plankorna tar vägen efter att de sorterats ut av byggfirmor och andra mer eller mindre kvalitetsmedvetna så är det så här:

De tas till nån sorts tryckimpregneringsfirma där de blir gröna och dubbelt så tunga. Sen transporteras de till Bauhaus och Byggmax i Stockholm där vi får försöka bygga altan av eländet.


Nu är det väl så att tryckt trall är väl ofta i dimensionen 28*120 & 34*140 vilka sågade varor (ej tryckta) skulle detta vara utsorterat av? Visst det finns 22*95 men den är hyvlad och går alltså inte att få fram ur någon annan sågad vara.
Att kvaliteten på det tryckta är tråkig är inget nytt men i "riktiga" bygghandeln kan man välja olika sorteringar som ofta är betydligt bättre (i alla fall där jag handlar) Att diverse lågpris kedjor säljer skiten för 50öre mindre /lpm är endast de snåljåpar som handlar där skyldiga till.
Nu är det primärt inte handlarna jag vill hänga ut, utan mer fenomenet att vi accepterar detta utan någon större "cirkus". Jag tycker vi ska reagera på att vi får sämre betalt (vrak) men industrin använder det änndå och virket ligger i samma färdigsågade trave som det som icke blivit vrakat.
Att allt sorteras efter kvalitet och har olika marknader köper jag men ska vi betala samma pengar? "Min" handlare har än så länge en överlag bra kvalitet men det börjar smyga sig in tendenser som i de ovan nämnda firmorna kört med länge. Reagerar ingen kan vi snart inte förvänta oss annat än pallvirke i brädgården!
Den lite äldre generationen hantverkare och sågare hade skämts av o lämna ut och bygga med en del av den skit som nu diverse firmor säljer för "standardpris". För virket har definitivt inte blivit billigare. Mellan 2-5000kr fubben förädlad vara (sågad o justerad).

   TS
Användarvisningsbild

Re: Har ni någonsin fått avdrag för vrak?!!!

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#524506 Tycker kvaliteten varierar med utbudet! I lågkonjuktur bra virke och i hög dåligt virke. Det är nog som @Rohdin säger. Det bästa virket lämnar sverge!😔

Avatar Fallback

Re: Har ni någonsin fått avdrag för vrak?!!!

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#524508 Köpte mycket från den lokala bygghandeln där dom hade ryssvirke från Tvärskogs sågverk, köpte 45*195*5,4 längder med endast en knagg i hela regeln, vägde dubbelt mot en södra regel i samma sort!

Avatar Fallback

Re: Har ni någonsin fått avdrag för vrak?!!!

Brorsan  
#524525 Jag körde ut åt en huggare för några år sen. då fick jag lägga det mesta i timmertraven, krokigt (i mitt tycke), grovkvistigt (gammal skärgårdstall). Det blir lite vrak sa han men det mesta går igenom. Själv lägger man väl för mycket i massan för att man vill inte ha vrak men det får man ju ändå.

Min vanliga brädgård har nästan alltid väldigt bra virke, rakt, finkvistigt och sällan vridet. dom köper från norrland för det mesta. Dom är ju lite dyrare än dom andra men det är bara att plocka rätt av i travarna.
Jag tog lite regelvirke från en annan större bygghandel i somras men dom fick hämta tillbaks allt! Krokigt, vint, mycket vankanter och sprötkvist, det kom från Höglandssågen, är det en klentimmersåg? det såg ut så på bitarna. Frodvuxet så det var väl inte mycket bränslevärde i det så det dög att elda med ens. Inte lätt att spika upp en rak innervägg av det virket.
Det mesta i min skog hade blivit bättre virke än det, men det klassas nog som vrak.

Kan det bero på vad det är för såg, och vad som passar att såga om det vrakas?
Inmätningen ska väl vara opartisk?
Olle

Avatar Fallback

Re: Har ni någonsin fått avdrag för vrak?!!!

kummander  
#524544
Brorsan skrev:Jag körde ut åt en huggare för några år sen. då fick jag lägga det mesta i timmertraven, krokigt (i mitt tycke), grovkvistigt (gammal skärgårdstall). Det blir lite vrak sa han men det mesta går igenom. Själv lägger man väl för mycket i massan för att man vill inte ha vrak men det får man ju ändå.

Min vanliga brädgård har nästan alltid väldigt bra virke, rakt, finkvistigt och sällan vridet. dom köper från norrland för det mesta. Dom är ju lite dyrare än dom andra men det är bara att plocka rätt av i travarna.
Jag tog lite regelvirke från en annan större bygghandel i somras men dom fick hämta tillbaks allt! Krokigt, vint, mycket vankanter och sprötkvist, det kom från Höglandssågen, är det en klentimmersåg? det såg ut så på bitarna. Frodvuxet så det var väl inte mycket bränslevärde i det så det dög att elda med ens. Inte lätt att spika upp en rak innervägg av det virket.
Det mesta i min skog hade blivit bättre virke än det, men det klassas nog som vrak.

Kan det bero på vad det är för såg, och vad som passar att såga om det vrakas?
Inmätningen ska väl vara opartisk?
Olle


Inmätningen är opartisk men det angår inte mätaren vad sågverket väljer att göra med vraken. Vissa sågverk är kräsna andra sväljer allt. Problemet är enligt mig att de generella mätnings bestämmelserna är för generösa.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).