Motorsåg och handhållet

Motorsågssvärd Iggesund?

11 inlägg 3461 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Motorsågssvärd Iggesund?

gerell  
#524426 I flera tidigare trådar talas det varmt om svärd från Iggesund men det verkar inte helt enkelt att få tag på dem idag. Eller?

Förslag i tidigare trådar har varit:
- Skogsverktyg.se (Säljer inte längre)
- SWEDOL (Få svärd, svårtolkade beskrivningar - hjälp mottages gärna)
- Någon har beställt direkt från Iggesund säger de, kan man göra det om man har firma tro (ej ÅF)?
- Skogsutrustning.se/Gårab ("IGGESUND FOREST UPPHÖR MED SIN TILLVERKNING AV MOTORSÅGSSVÄRD ÅTERSTÅENDE ARTIKLAR KOMMER ATT FINNAS PÅ VÅR LAGERENSNING.")

Är det någon som vet om ovanstående från Gårab är korrekt, eller en gammal text på hemsidan? Jag har letat men ej hittat någon tråd om att Iggesund skulle lagt ned med sin tillverkning av motorsågssvärd. Hittar inte heller något om det på Iggesunds hemsida.

Är det någon därute som vet något? :smile:



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Motorsågssvärd Iggesund?

johan eriksson  
#524430 Som jag har förstått det så tillverkar de inte längre svärd för motorsågar. Den drivande kraften för det inom företaget avled för något år sedan och sen avtog det. Synd, för det var jäkligt bra grejer. Har några solida kvar så jag klarar mig nog något år till.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågssvärd Iggesund?

gerell  
#524442
johan eriksson skrev:Som jag har förstått det så tillverkar de inte längre svärd för motorsågar. Den drivande kraften för det inom företaget avled för något år sedan och sen avtog det. Synd, för det var jäkligt bra grejer. Har några solida kvar så jag klarar mig nog något år till.


Tack för svar, tråkigt att höra.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motorsågssvärd Iggesund?

Fredrik Reuter  
#524446 Hej,
Vi får fråga dem på Gallringsdagarna nästa vecka.
Ifjol visade de upp motorsågssvärd i sin monter.

Avatar Fallback

Re: Motorsågssvärd Iggesund?

Ferguson system  
#524448
johan eriksson skrev:Som jag har förstått det så tillverkar de inte längre svärd för motorsågar. Den drivande kraften för det inom företaget avled för något år sedan och sen avtog det. Synd, för det var jäkligt bra grejer. Har några solida kvar så jag klarar mig nog något år till.


Det er delvis rett. De satser nå kun på R2 sverd (Solide), R1 serien fases ut (laminerte).

Dvs. de satser kun på proffsverd til motorsag.

Avatar Fallback

Re: Motorsågssvärd Iggesund?

Hema  
#524456 Tyvärr, även R2 har lagts ned. Kolla på deras hemsida.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågssvärd Iggesund?

Fredrik Reuter  
#524458 Här?
http://www.iggesundforest.se/produkter/ ... aagssvaerd

Avatar Fallback

Re: Motorsågssvärd Iggesund?

Hema  
#524460 Hmm, har jag drömt? Jag köpte svärd från www.skogsutrustning.se
https://www.skogsutrustning.se/skogsbruk/motorsagssvard/
Längst ned kan man läsa att både R1 och R2 utgår. Samt att jag hade en dialog med en på firman som sa att jag inte kunde få ett 20" till min 390, då de tagit slut pga nedläggning av motorsågssvärd. Har för mig att hemsidan var ändrad, men men.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågssvärd Iggesund?

johan eriksson  
#524478 Mange hör på forumet har ju varit ÅF för de svärden, så jag tror att han kan ha koll på läget.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågssvärd Iggesund?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#524486 Jag har inte mycket kontakt tyvärr eftersom de massiva jag säljer till mina kunder behöver ha utbytbaft noshjul.
Dessa solida utan är säkert bra men inget för mig. Har inte beställt mycket sen de slutade med det.
De har tidigare gjort svärd till andra. Både solida och laminat. Det minskade och då lönsamheten med.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågssvärd Iggesund?

gerell  
#524515
Fredrik Reuter skrev:Hej,
Vi får fråga dem på Gallringsdagarna nästa vecka.
Ifjol visade de upp motorsågssvärd i sin monter.


Gör gärna det Fredrik :smile:.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).