Skogsnyheter

Danske Bank: Astronomiska massapriser 2018

17 inlägg 7875 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Danske Bank: Astronomiska massapriser 2018

Fredrik Reuter  
#524401 Johan Freij på Danske Bank har nu släppt bankens tredje nyhetsbrev för jord och skog 2018. Nyhetsbrevet gluttar bakåt och spanar framåt inom skogsbruket och virkesmarknaden och denna gång verkar de nästan få slut på superlativ.

Astronomiska massapriser och den längsta trävaruuppgången i mannaminne är några av kommentarerna i PDF:en nedan.

Det finns bara ett problem - superlativen har varken nått skogsägarna eller skogsentreprenörerna. På gräsrotsnivå finns inget tal om "All-Time-High" eller astronomiska virkespriser. Det är helt enkelt åt helvete synd att varken entreprenörer eller skogsägare har tagit chansen att rida på vågen.

För nu är snart festen över.

Kanske finns det ändå en chans att hålla igen, förhandla, och sedermera få upp virkespriset?
Nej, inte enligt Danske Bank. Det är "UT OCH HUGG" som gäller, innan priserna går ner.

Ja, detta var väl inget muntert egentligen? Nej, jag insåg det nu när jag skrev detta. Får skylla på måndagsdepp.

Fyll gärna på med positiva saker här i tråden som lite kontrast...

Mer om nyhetsbreven:

Danske Bank: Industrin måste få göra vinst

Perfekt storm råden i skogen enl Danske Bank

Danske Bank: Ut och Hugg (hösten 2017)!

Här är nyhetsbrevet: https://danskebank.se/skog-och-lantbruk ... 3-2018.pdf



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Danske Bank: Astronomiska massapriser 2018

uffejohan  
#524437 Jag må då säga att det var intressant läsning om alla de möjligheter som målas upp med skogsråvara. En del låter utopiska men det gjorde datorer och internet också när man först hörde talas om det.... En del trodde ju till och med att internet bara var en dagslända som snart skulle dö....

Användarvisningsbild

Re: Danske Bank: Astronomiska massapriser 2018

Fredrik Reuter  
#524451 Absolut, jag håller med dig. Jag var och lyssnade på Sven-Erik Bucht talar på #bioriks18 (ljud) och i anslutning till seminariet fanns en liten mässa där man visade på nya slutprodukter med råvaror från skogen. Bland annat den 3D-printade kanoten.
Det kommer hända mycket framöver, och det är riktigt spännande.
Jag ber om ursäkta att detta kom i skymundan i första inlägget, anledningen är att jag har svårt att förlika mig med råvarupriset inte följt med i dessa, milt uttryck, goda tider. Diagrammet nedan tycker jag säger allt. Det är skevt just nu. Diagrammet kommer från tråden Är självverksamma skogsägare utdöende?

   TS
Avatar Fallback

Re: Danske Bank: Astronomiska massapriser 2018

Hema  
#524453 Om jag inte missminner mig liknar det väldigt väl med antalet mjölkbönder och mjölkpriset. Kan tänka mig att det sker liknande scenarion i andra inriktningar. Storbolagen täljer guld med fickkniv på bekostnad av råvaruproducenterna.

Sedan får vi se hur det går för själva Danske bank, då det ryktas om att de tvättat pengar i storleken 1300miljarder.. Kommer nog bli tufft! Kanske de som kommer gå till historien som början på nästa lågkonjunktur?

Avatar Fallback

Re: Danske Bank: Astronomiska massapriser 2018

Trånshult  
#525369 Var ute och inventerade barkborreskador härom dagen och det resulterade i en omgående kontakt med Sydved som jag visste skulle till en granne ganska omgående. I en sådan mer eller mindre nödsituation så sitter man ju på pottkanten. Ett besök i skogen tillsammans med Sydved resulterade i en dispensansökan om slutavverkning av
50-55 årigt bestånd,Jag fick nöja mig med dessa priser Grantimmer (18) 910 kr/m3to, Talltimmer 770 kr/m3to, klentimmer (12) lisa + 55:- och massaved 400 fub. lövmassa och bränsleved får bli hemved.
Inte är det några astronomiska priser! Hur ligger det till mot Era priser?.

Avatar Fallback

Re: Danske Bank: Astronomiska massapriser 2018

r93  
#525375 Massaindustrin lär jubla över barkborren........
Blir mycket virke huggt nu.

Avatar Fallback

Re: Danske Bank: Astronomiska massapriser 2018

sveakatten  
#525415 Jag fick precis ett kontrakt på 70kr över prislistan, men borde inte komma i närheten av dina priser på grantimmer.
Konstigt att det skiljer så mycket på syd och mellan Sverige.

Användarvisningsbild

Re: Danske Bank: Astronomiska massapriser 2018

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#525504 Det är väl snarast massaindustrins vinster per kubik leverad massaved som är astronomiska, inte skogsägarens rotnetto för denna massaved...
/Niklas
Senast redigerad av Niking fre 21 sep 2018, 17:45, redigerad totalt 2 gånger.

Avatar Fallback

Re: Danske Bank: Astronomiska massapriser 2018

uffejohan  
#525512
r93 skrev:Massaindustrin lär jubla över barkborren........
Blir mycket virke huggt nu.


Nja, barkborreträd går till bränsleved. De grövre dimensionerna tar sågverken hand om, visserligen till reducerat pris, men ändå...

Avatar Fallback

Re: Danske Bank: Astronomiska massapriser 2018

Trånshult  
#525522 Vilka dimensioner är det som går till sågverken?? Killen från Sydved sade att det var ett nytt barkborresortiment om barken satt kvar??
Glömde att fråga om det priset och det var inte med i kontraktet. Är det någon som vet?? Kan det vara det sortimentet som går till sågverk
eller är det även barkfallet. Jag har litet minisågverk och när det är sågat kan inte jag se någon skillnad. Gubben är gammal och varken huvud eller skrov verkar hänga med längre.

Avatar Fallback

Re: Danske Bank: Astronomiska massapriser 2018

träis  
#525547 Uffe Johan det finns de aktörer som köper speciamassaved av barkborreträd och det ger bättre än bränsleved.

Avatar Fallback

Re: Danske Bank: Astronomiska massapriser 2018

r93  
#525550
uffejohan skrev:
r93 skrev:Massaindustrin lär jubla över barkborren........
Blir mycket virke huggt nu.


Nja, barkborreträd går till bränsleved. De grövre dimensionerna tar sågverken hand om, visserligen till reducerat pris, men ändå...


Enligt min inspektor så kommer rubbet att kokas............
Även timmerandelen alltså 18+

Som sagt det är sådant sug efter massaved så detta är en skänk från ovan.

Grannen som har ganska stora mängder 150 fub plus, så har dom redan börjat hämta traven innan han är färdig, inspektorn ringde och frågade hur stor traven var och om dom kunde börja hämta.

Avatar Fallback

Re: Danske Bank: Astronomiska massapriser 2018

uffejohan  
#525553 Jag har fått lite olika bud från mina köpare, några privata sågverk i Småland. Ett tar allt över 10 cm som sågbart med prisreducering, oklart hur mycket. Det andra betalar mellan 600 och 670 kr m3to för 16 cm+. Alla är restriktiva till barkborreträd som massaved, iaf om träet inte är levande. Klart är dock att all flis från sågverken går till kokning, oavsett hur skadat det är. Så värst kinkiga är mao inte bruken, det är bara mot oss småleverantörer som det ska krånglas....

Avatar Fallback

Re: Danske Bank: Astronomiska massapriser 2018

uffejohan  
#525554
träis skrev:Uffe Johan det finns de aktörer som köper speciamassaved av barkborreträd och det ger bättre än bränsleved.


Vad betalar de då och var i landet? Här på småländska höglandet får vi 300 kr fub för bränsleveden.

Avatar Fallback

Re: Danske Bank: Astronomiska massapriser 2018

r93  
#525558 Södra
360:- massa
550:- 18+ cm ub.

Heldöda träd tillåtna så länge dom dött i årets angrepp.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).