Skogsnyheter

Force Majeure för leveranser från Sveaskog pga torkan

4 inlägg 2881 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Force Majeure för leveranser från Sveaskog pga torkan

Fredrik Reuter  
#522115 Sveaskogs chefsjurist Viveka Beckeman säger idag till Sveriges Radio att företaget tvingats ta till Force Majeure klausulen för första gången i sin leveransavtal till sina kunder. Det torde innebära att Sveaskog under sommaren inte kunnat leva upp till de leveranser av virke som de har avtalat med skogsindustrin och varit tvungna att åberopa den standardklausul som skrivs in i de flesta avtal som heter Force Majeure.

Detta är ett bevis på virkesbristen som sommarens värme och torka som orsakat, något som på en sund marknad borde driva upp råvarupriserna (virkespriset som skogsägaren säljer för) rejält.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7021931



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Force Majeure för leveranser från Sveaskog pga torkan

Fredrik Reuter  
#523884 Idag meddelar Sveaskog att de rett ut stormen och att genom att fokusera på avverkning, transporter och import har de löst leveranserna till industrin som främst har varit Martinson, Setra Malå, Smurfit Kappa, Stenvalls Trä men också många fler.

I dagsläget är produktionen över normalkapacitet, joråsatt - Möjligheter i den unika virkesmarknaden 2018 - MAV +600kr?

https://www.sveaskog.se/press-och-nyhet ... terbotten/

   TS
Användarvisningsbild

Re: Force Majeure för leveranser från Sveaskog pga torkan

Byggonomen  
#524447 Och det kan gå vägen bland annat på grund av MSBs varning i somras om extrem torka annars tror jag inte de kunnat använda den regeln

Användarvisningsbild

Re: Force Majeure för leveranser från Sveaskog pga torkan

Byggonomen  
#524517 Förvaltar man skog borde man investera i ett vatten flyg som lossar 25 tusen liter vatten var fjärde minut. Streamade en dokumentär förut. Inte första året det varit tecken på en sån händelse så där borde de sett lite i framtiden kan tyckas.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).