Motorsåg och handhållet

Husqvarna 339 kedjesmörjning

25 inlägg 8876 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 339 kedjesmörjning

Tobbe.G  
#524064 En liten uppdatering. Rev isär sågen ikväll igen. Och denna gången delade jag vevhuset så jag kunde få ut pumpkolven. Kan tyvärr fortfarande inte se något som är defekt.
IMG_20180906_221534642.jpeg
IMG_20180906_221618709.jpeg
IMG_20180906_221657691.jpeg

   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 339 kedjesmörjning

Tobbe.G  
#524263 Hallå igen! Nu börjar man greppa efter halmstrån för jag vill verkligen veta vad som är felet med denna sågen innan jag kan få ro i själen. Igår fick jag en tanke om att plastdrevet som driver pumpen kuggar över ibland. Men det verkar inte så för det drevet hamnar så långt upp mot pumpaxeln som det går. (se bild)
En annan grej jag såg nu är att kedjedrevet är så slitet att kedjan gått i botten och gjort spår i kopplingstrumman (se bild). Om det kan påverka smörjning på något vis vet jag inte men jag vill så gärna hitta något att skylla på [emoji848]
Alla tips mottages tacksamt!!
1536470668103.jpeg
1536470634868.jpeg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 339 kedjesmörjning

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#524278 Kolla smörjhål så de matchar i såg och svärd. Se till att koppling sitter som den ska och lägg ett par brickor emellan kåpa och kropp.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 339 kedjesmörjning

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#524279 Byt drev, det ger onödigt slitage på kedja och i sin tur svärd.

De här pumparna funkar otroligt bra om allt sitter rätt.
Du har fjäder o slitbricka på plats. Att pumpaxel ändan sliits ner eller den koniska pinnen har du säkert kollat.
Likaså att det är fritt i ledningar etc.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 339 kedjesmörjning

Tobbe.G  
#524281 Tack för input Mange! Har inte kollat smörjhålet. Har dock provat med två olika svärd som båda ska vara rätt till sågen. Men kommer att kolla hålet också. Har du plockat isär någon sådan oljepump själv? Enligt reservdelslistan från husqvarna ska det sitta två brickor vid pumpen. Några sådana har jag inte på denna. Nr 5 på bifogad bild nästa inlägg
Senast redigerad av Tobbe.G sön 09 sep 2018, 11:42, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 339 kedjesmörjning

Tobbe.G  
#524282 Här kommer sprängskiss
Screenshot_20180909-113935.jpeg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 339 kedjesmörjning

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#524395 De brickorna behöver du annars kan det bli slitage i huset om fjädern snurrar.
De kanske sitter i botten.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 339 kedjesmörjning

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#524396 Jo jag har skruvat en del på dessa. Inte lika mycket som andra, men mer än jag önskar.

Dessa pumparna är enkla och effektiva flödespumpar. Inte ofta det händer nåt i pumphusen.
Är det rent i ledningar o drevet redit så går de.
Krånglar det är det oftast skit i tank eller svärd. Om svärd inte tar emot oljan sen är inte pumpens fel.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 339 kedjesmörjning

Tobbe.G  
#525389 Uppdatering! Beställde ny packning mellan svärd och motorkropp samt nytt oljepumpsdrev. Hittade inga direkta fel på dessa men tänkte att jag måste göra något. Satte även dit nytt kedjedrev samt bättre svärd och kedja.
Nu funkar det!!! En härlig oljedimma syns nu i skenet av pannlampan!
Tack alla som varit hjälpsamma med tips!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 339 kedjesmörjning

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#525393
Tobbe.G skrev:Uppdatering! Beställde ny packning mellan svärd och motorkropp samt nytt oljepumpsdrev. Hittade inga direkta fel på dessa men tänkte att jag måste göra något. Satte även dit nytt kedjedrev samt bättre svärd och kedja.
Nu funkar det!!! En härlig oljedimma syns nu i skenet av pannlampan!
Tack alla som varit hjälpsamma med tips!

:-bd

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).