Socialt (mer om oss)

Fadäser (hur dum får man bli?)

2585 inlägg 679920 visningar 130 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#518286 Vad är det för bil som går att köra utan nyckel inne i bilen och utan att man får en varningssignal?

Elmia
Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

Hema  
#518318
jannee skrev:Nu har det hänt igen och mig till råga på allt elände.
Skulle åka upp till Emmaboda för några ärenden och varmt som det var startade jag bilen, gick in för att hämta plånboken och i samma veva tyckte frugan att jag inte kunde åka klädd i mina gamla väl inslitna kortbyxor.
Bytte kortbyxorna mot ett par av nyare snitt och åkte iväg.
Kom till Emmaboda, stannade utanför byggcentralen, stängde av bilen, gick in och handlade vad jag behövde.
Därefter dök problemet upp.
Var är bilnycklarna - naturligtvis kvar i mina gamla kortbyxor och naturligtvis 1,5 mil bort. :oops:

Keyless precis vad det låter som.. Crap :)

Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

Brorsan  
#519207 Jag provar att länka ett klipp från facebook som är högaktuellt.
Olle
https://www.facebook.com/niklas.anderss ... 4715452962

Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

Blivande snickare  
#519209 Gick fort åt helvete det där :mrgreen: 😱

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#519241 Ett sådant videoklipp säger mer än tusen varningsord! Lika skrämmande som pedagogiskt. :surp: :shock:
/Niklas
Senast redigerad av Niking fre 27 jul 2018, 21:02, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

totte  
#519242 Ja exakt så Niklas. Fy för attan så fort det tar sig! En film som borde ses av alla som gnäller över och trotsar eld- och grillförbudet.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

JensSkoog  
#519248 Såg något liknande 25 år tillbaka på nyårsaftonen.
Någon skickade en raket in i grannens thuja och lärk som sto samanvuxna bredvid
dörren. Var väl 7-8 meter höga, och dom gick upp i lågor snabbare än man skulle tänka möjligt.
Hade inte kommit nederbörd på många veckor.

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

svampbob  
#521689 Dagens elände och att bli trött på sig själv. Vi har bokat en skogsresa till Portugal nu i september till allas glädje. Så nu på morgonen inser jag att jag ska upp i en skiljenämnd i Stockholm dag två på den resan. Det här blir rolig att reda upp.

Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

Hema  
#523955 Startar en brasa i kaminen, det tar sig, så jag lägger i mer och går och duschar. När jag kommer ut i köket där kaminen står, är halva rummet fullt med rök och det bolmar från kamin.. O där gick brandvarnaren.. Verkar som om veden som legat inne sen i våras blivit fuktigare och ger ifrån sig lite mer förgasning eller vad det heter innan det tar eld. Det blev lite kondens på glasen, så då passa jag på o torka.

Som tur är hade jag inte fått tummen ur och sälja min stora golvfläkt, så jag kunde ganska lätt blåsa ut röken. Tur i oturen. Tyvärr blev det lite röklukt.

Sedan när det är varmare ute är det lite svårare att få bra dra i skorstenen mot såsom det är på vintern.

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

Göt  
#524013 september och oktober är väl månaderna som det är svårast att elda, brukar bli dåligt drag

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

totte  
#524025 Har man varit med om. När det inte har eldats på ett bra tag så står det en kalluftspropp i rökröret. Man behöver elda papper och annat som flammar bra och ryker lite i små doser för att värma upp luften och få den att röra sig.

Bra om man kan komma åt att få in t ex ett par tidningsidor ända in i rökröret och tända på. Kommer man ihåg när man står där i rökmolnet och hostar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

Nils-erik  
#524036 Blåsa med varmluftspistol i någon sotlucka brukar funka bra!

Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

Hema  
#524040 Blev lite lockad av tanken att montera skorstensfläkt. :)

Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

axwell  
#524051
Nils-erik skrev:Blåsa med varmluftspistol i någon sotlucka brukar funka bra!


Så har jag gjort under flera år, nu använder jag bara mer tidningspapper och näver i första inlägget.
Till att börja riktas jag gasoltändaren uppåt dvs,tänder inte brasan, blåser bara flamman ovanför det som skall tändas nåt 10-tal sekunder senare.

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

JensSkoog  
#524059
Hema skrev:Blev lite lockad av tanken att montera skorstensfläkt. :)

Skulle jag inte göra var jag dig. Kolla hellre om det är något du kan göra för att den ska dra bättre.
Mycket som påverkar det. Är skorstenen hög nog över taket, finns det höga träd
nära, har du bra med inluft genom luftöppningar eller fönster, eller är det undertryck i huset?

Komer i håg en murare som sa det så: "En skorsten med
fläkt är ingen skorsten, den är ett förlustsprojekt" :mrgreen:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).