Öppna kategorin

Strömlöst Gotland och dess följder.

34 inlägg 6984 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Strömlöst Gotland och dess följder.

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#523970 En fastlandskabel ligger inom Svenska kraftnäts ansvarsområde och ska inte belasta det lokala elbolaget. Projektet verkar ha gått i stå efter förra regeringsskiftet. Mikael Odenberg (f.d. GD Svenska kraftnät) skrev en del om detta på sin facebooksida.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Strömlöst Gotland och dess följder.

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#523974
stone66 skrev:Jo det är stenåldersmaskiner från 80-talet tack gode gud för det annars hade vi inte haft ström. Typ som en driftsäker Volvo 240. Men inte bränslesnål. Det är när dom lägger om till det nya som dom toppmoderna datorerna ballar ur med en massa felmedelande o då blir det svart igen :cry:
Jo, det är det jag menar. Reservkraften är ju inte bara själva generatorn utan även utrustningen runt om.
Ps. Idag finns med all säkerhet driftsäker reservkraft som kan leverera fin-el. Titta t.ex kärnkraften och sjukhusen när de kör ö-drift. Här lär det finnas utrustning som inte klarar ful-el. Det gäller bara att ha vett att betala samt kunskap om vad man behöver så får man reservkraft som funkar även när den verkligen behövs:-).

Avatar Fallback

Re: Strömlöst Gotland och dess följder.

r93  
#524018 Jag är med och provkör reservkraft på sjukhus, och jag kan säga att det är tur att respiratorerna har handvevade generatorer..............

Det är så jäkla avancerat nu för tiden att ingen kan helheten utan var och en kan lite om sitt.....

Det funkar för det mesta men när det inte funkar så vet aldrig någon varför.

För några år sedan hade vi total blackout på ett sjukhus, reservkraften gick inte igång, det gick inte heller att starta den för hand, då var det livat, men så som med mycket annat så tystar man ner sådant.

Kan ju lägga till att det viktigaste är kopplat till stora ups:er.

Avatar Fallback

Re: Strömlöst Gotland och dess följder.o

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#524021 Inte just reservkraft utan sprinklerpump med dieselmotor.
Jag provkör en sprinkleranläggning varje vecka (plastindustri) och ett par gånger har de hänt dieseln inte startat på de sekunderna som startsignalen i systemet ger.
I 99 fall av hundra startar den på en sekund....inget är felfritt, inte ens på anläggningar som bara är några år gamla

Användarvisningsbild

Re: Strömlöst Gotland och dess följder.

JohannesG  
#524024 Teknik är bra. Teknik hjälper många gånger.
Men när det är saker som absolut måste fungera och om de krånglar snabbt måste lagas är det bättre med äldre mekaniska lösningar som en mekaniker utan vidare kan sätta sig in i utan att ringa flera olika supportrar för hjälp med programvaror och kretskort.

Känns ibland som att jagandet efter senaste tekniken är viktigare än att säkerställa driftsäkerheten på livsnödvändiga funktioner i samhället.

Avatar Fallback

Re: Strömlöst Gotland och dess följder.

Blivande snickare  
#524029
JohannesG skrev:Känns ibland som att jagandet efter senaste tekniken är viktigare än att säkerställa driftsäkerheten på livsnödvändiga funktioner i samhället.

Word. Gäller tyvärr många branscher.

Avatar Fallback

Re: Strömlöst Gotland och dess följder.

Hema  
#524041 Problemet med gammal beprövad teknik är att det är svårt att ta bra betalt för produkten. Ju mer avancerad, desto högre pris.

   TS
Avatar Fallback

Re: Strömlöst Gotland och dess följder.

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#524081 Det beror också på vad man väger in i driftsäkerhet. Dagens teknik kräver fin-el vilket i vissa fall gör det viktigare än att reservkraften startar och skickar ut ful-el. Jämför konsekvenserna på t.ex ett sjukhus som har blackout i 30min med att köra ut ful-el som får till följd att sjukhusutrustin haverera så vård ej kan bedrivas på flera dagar.
Men som det nämns ovan, det går aldrig att nå 100% driftsäkerhet det kommer alltid inträffa ett oväntat fel som ingen tänkt på.
"Everything should be made as simple as possible, but no simpler" som en känd gammal farbror sa :-)

Avatar Fallback

Re: Strömlöst Gotland och dess följder.

r93  
#524099 vad är finel respektive fulel?

Avatar Fallback

Re: Strömlöst Gotland och dess följder.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#524116 Att spänning o frekvens hålls exakt och inga transienter(typ spikar) i spänningen

Avatar Fallback

Re: Strömlöst Gotland och dess följder.

r93  
#524120 Ok

Användarvisningsbild

Re: Strömlöst Gotland och dess följder.

totte  
#524122
gnisten83 skrev:Att spänning o frekvens hålls exakt och inga transienter(typ spikar) i spänningen


Samt att vågformen är ren sinusvåg, det brister ofta i billiga elverk.

Avatar Fallback

Re: Strömlöst Gotland och dess följder.

Hema  
#524123 Älska fyrkantsvåg... :p

   TS
Avatar Fallback

Re: Strömlöst Gotland och dess följder.

stone66  
#524360 En sak har jag funderat på. Varför röstar vi med papper o kuvert. Har inte politiker tilltro till digitalt när dom förespråkar modern teknik?? Känns lite omodernt. Men jag föredrar ju den gamla metoden inte lika lätt o manipulera.

Avatar Fallback

Re: Strömlöst Gotland och dess följder.

Hema  
#524361 Det svåra med digitalt är delvis anonymiteten.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).