Logistik, Transport

Hur packar ni skogsgrejer i bilen ?

16 inlägg 8237 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hur packar ni skogsgrejer i bilen ?

Umea  
#523666 Hur packar ni skogsgrejer i bilen ?

Har ni några tips och ider på hur man kan packa bilen med skogsgrejer / bränsle utan att

förstöra inredningen på bilen ?

Att lägga röjsågens klingdel på en galonklädd hunddyna hjälper en del. Hur gör ni ?

Va rädd om hälsan och hoppas Ni alla Skogsforum läsare får en fin höst !

Hälsningar från Umeå



   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur packar ni skogsgrejer i bilen ?

plax  
#523685 Har du dragkrok på bilen och en ställning för cykeltransport så funkar det jättebra att surra fast röjsågen på den.

Avatar Fallback

Re: Hur packar ni skogsgrejer i bilen ?

Vilsten  
#523690 Bränsle, verktyg och andra små prylar i en murarbalja. Röjsåg i ett skidfodral.

Funkar fin fint.

Avatar Fallback

Re: Hur packar ni skogsgrejer i bilen ?

Umea  
#523878 Tack för bra tips !

Ha en Trevlig dag !

Hälsningar från Umeå

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur packar ni skogsgrejer i bilen ?

bgl  
#523892 Att ha en röjsåg på längden bakom en framsätesstol är lika olämpligt vid ev påkörning bakifrån som att ha skidor på samma sätt. Det senare såg vi vi en trafikolycka på väg mot Tänndalen nån gång på 80-talet.
Åsynen var inte rolig.

Avatar Fallback

Re: Hur packar ni skogsgrejer i bilen ?

Vilsten  
#523894 Med tillräcklig lastsäkring är det inte ett problem.

Avatar Fallback

Re: Hur packar ni skogsgrejer i bilen ?

bgl  
#523918 Du har lång deformationszon bak som fram, vid en smäll behövs i så fall teleskopiskt rör på röjsågen.
Skidorna, liggande i bilen i olyckan vi såg var splittrade av trycket mellan den intryckta bakluckan och framstolarnas ryggstöd. Stålkanterna gick genom stolsryggen.

Användarvisningsbild

Re: Hur packar ni skogsgrejer i bilen ?

anersimyra  
#523924 Ett otyg när man monterar kåpa på pickuper är att lastförskjutningsskyddet oftast måste demonteras. Jag tänkte mig inte för när jag körde en uppsättning däck till förrådet och la däcken på varandra. Hade jag krockat så hade förstås däcken farit tvärs igenom hytten och tagit med sig ” kålroten ” ut på vägen via framrutan.. :shock: :surp:

Avatar Fallback

Re: Hur packar ni skogsgrejer i bilen ?

Vilsten  
#523932
bgl skrev:Du har lång deformationszon bak som fram, vid en smäll behövs i så fall teleskopiskt rör på röjsågen.
Skidorna, liggande i bilen i olyckan vi såg var splittrade av trycket mellan den intryckta bakluckan och framstolarnas ryggstöd. Stålkanterna gick genom stolsryggen.


Åker man ensam åk spänt fast sågen på passagerar sida har jag svårt att se skaderisken som överhängande...

Är man orolig för det i alla fall så kan man tex använda sig av takbox.

Användarvisningsbild

Re: Hur packar ni skogsgrejer i bilen ?

Søren Fischer  
#523949 The Danish Way
IMG_0886.JPG

Användarvisningsbild

Re: Hur packar ni skogsgrejer i bilen ?

Torbjörn Johnsen  
#523951 Hunden ser ju inte ut att behöva törsta ihjäl i alla fall :d

Användarvisningsbild

Re: Hur packar ni skogsgrejer i bilen ?

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#523953
Torbjörn Johnsen skrev:Hunden ser ju inte ut att behöva törsta ihjäl i alla fall :d


En redig fyllehund. :d

Användarvisningsbild

Re: Hur packar ni skogsgrejer i bilen ?

Anders Engström  
#523968 Haha! Brilliant! Allt man behöver för en förträfflig helg!

Användarvisningsbild

Re: Hur packar ni skogsgrejer i bilen ?

molnia  
#524163 Någonstans på forumet har jag lagt in en bild på min gummimatta som rullas ut över nedfällda ryggstödet i baksätet. Har även ett kar i aluminium ca 90*90 med 8cm höga kanter för såg o annat som läcker i kofferten.

Användarvisningsbild

Re: Hur packar ni skogsgrejer i bilen ?

rejser  
#524647 Har klingskydd på röjsågarna, bensindunk och sågarna ligger i en back som är 10 cm hög men lång och bred. Likadan ligger under motorer och tank på röjsågarna.
Sedan verktygslåda för röjsågar och en för motorsågar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).